Sundhedsplejersker, pædagoger og lærere skal indberette sager om forældres omsorgssvigt ved den mindste mistanke, og kommunerne skal ikke længere afvente forældrenes samtykke til at foretage en undersøgelse af forholdene i familien... Et udspil fra venstres socialminister.
Hvorfor har det taget dem så lang tid, at finde frem til, at tidligere anbringelser er bedst? Det er da ikke noget nyt!!
Jeg husker, at der for få år siden viste det sig, at procenttallet af anbringelser udenfor hjemmet af børn/unge i alderen 12-16 år var meget højt hvorimod procenttallet for børnene i alderen 0-6 år var minimalt. Dette undrede mig meget når man ved, at børn helst skal fjernes indenfor de første 4 år da de i løbet af de første 4 år danner deres "grundlæggende selv" og dermed også selvbillede. Efter 4 års alderen er det sværete, at vende børnenes selvopfattelse samt sværere evt, at skulle forholde sig til en ny familie.
Endvidere synes jeg også, at overskriften "Børn skal kunne fjernes hurtigere" får nogle alarmklokker, at ringe - for jeg mener, at der er et forkert sted, at sætte fokus på da det kan resultere i, at man går ind og fjerner frem for, at hjælpe familierne til, at få tingene til, at fungere ved evt, at "sætte folk på" - med fokus på, at komme på rette spor.
Hvad tænker i andre når i læser sådan et udbud?
Kh Mariann
Anmeld