Småbørn skal kunne fjernes hurtigere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.641 visninger
36 svar
0 synes godt om
22. august 2009

qp

Sundhedsplejersker, pædagoger og lærere skal indberette sager om forældres omsorgssvigt ved den mindste mistanke, og kommunerne skal ikke længere afvente forældrenes samtykke til at foretage en undersøgelse af forholdene i familien... Et udspil fra venstres socialminister.

Hvorfor har det taget dem så lang tid, at finde frem til, at tidligere anbringelser er bedst? Det er da ikke noget nyt!!

Jeg husker, at der for få år siden viste det sig, at procenttallet af anbringelser udenfor hjemmet af børn/unge  i alderen 12-16 år var meget højt hvorimod procenttallet for børnene i alderen 0-6 år var minimalt. Dette undrede mig meget når man ved, at børn helst skal  fjernes indenfor de første 4 år da de i løbet af de første 4 år danner deres "grundlæggende selv" og dermed også selvbillede. Efter 4 års alderen er det sværete, at vende børnenes selvopfattelse samt sværere evt, at skulle forholde sig til en ny familie.

Endvidere synes jeg også, at overskriften "Børn skal kunne fjernes hurtigere" får nogle alarmklokker, at ringe - for jeg mener, at der er et forkert sted, at sætte fokus på da det kan resultere i, at man går ind og fjerner frem for, at hjælpe familierne til, at få tingene til, at fungere ved evt, at "sætte folk på" - med fokus på, at komme på rette spor.

Hvad tænker i andre når i læser sådan et udbud?

Kh Mariann

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2009

Sweet1978

Jamen lidt det samme som dig at der kan være tilfælde hvor jo før jo bedre, så reglen kan gavne nogen. Men at man også skal passe på man ikke overfalder forældrene og handler uden at tænke. Men det er en hårdfin balance hvor der skal gøres hvad, og da den altid vil lande ved en menneskelig vurdering kan der uanset regler ske fejl.

Anmeld

22. august 2009

Trolde_mor

Sweet1978 skriver:

Jamen lidt det samme som dig at der kan være tilfælde hvor jo før jo bedre, så reglen kan gavne nogen. Men at man også skal passe på man ikke overfalder forældrene og handler uden at tænke. Men det er en hårdfin balance hvor der skal gøres hvad, og da den altid vil lande ved en menneskelig vurdering kan der uanset regler ske fejl.

Enig, har en kollega der har været dagplejemor, og hun har faktisk haft en ubehagelig oplevelse, hvor hun meldte en mor, som kommunen så tog sig af - det viste sig at barnet var syg, men det kunne man ikke umiddelbart have regnet ud. Så nu holder kommunen godt øje med hende, selvom hun har taget sig godt af sin søn...

Så det kan både være godt og dårligt at der bliver gjort noget ved det så hurtigt.

Men ja, vil helt klart sige at det er godt, for hellere at kommunen holder øje end at der er børn der bliver mishandlet..

Anmeld

22. august 2009

Rasmine

Jeg ved ikke hvad du henviser til, når du skriver 4 år?
Et barn kan "ødelægges" på meget kortere tid, måneder, uger...
Kan du huske Jørn, mors lille dreng?
Hvis du har set dokumentaren, kan du vel huske at han allerede trak sig ind i sig selv, da han var få uger gammel.

Jeg synes, i modsætning til dig, at det er fantastisk at børn kan fjernes.

Der FINDES bare nogle som ikke er "forældre-egnede".

-Og jeg tror desværre ikke at disse mennesker kan LÆRE at være forældre, eller rettere: jeg VED de ikke kan lære det.

Hvordan er det du vil hjælpe folk på rette spor?

Anmeld

22. august 2009

Rasmine

Senia skriver:

Enig, har en kollega der har været dagplejemor, og hun har faktisk haft en ubehagelig oplevelse, hvor hun meldte en mor, som kommunen så tog sig af - det viste sig at barnet var syg, men det kunne man ikke umiddelbart have regnet ud. Så nu holder kommunen godt øje med hende, selvom hun har taget sig godt af sin søn...

Så det kan både være godt og dårligt at der bliver gjort noget ved det så hurtigt.

Men ja, vil helt klart sige at det er godt, for hellere at kommunen holder øje end at der er børn der bliver mishandlet..

Når jeg læser at du skriver mishandlet, tænker jeg straks på fysisk vold, er det det du mener?
Fysisk vold er så ikke den eneste form for omsorgssvigt, psykisk vold er ligeså slem.

Anmeld

22. august 2009

Bondepigen

Mebach skriver:

Ja, det gør der, men jeg synes desværre osse nogle gange der bliver fjernet børn, hvor de burde give forældrene en chance først. F.eks. ved at give dem ekstra hjælp.. enten i hjemmet eller på hjem, hvor de kan få støtte og opbakning til at "lære" at være forældre.

Nu kender jeg en hvis kæreste blev mor for 7 mdr. siden som 16 årig. Han er 22, men er ikke faderen. Hendes forældre ønsker ikke at hjælpe hende med barnet, så hun står lidt alene. Hun er en god mor, men har tidligere haft nogle depressioner, og pga. det og hendes unge alder har de nu valgt at fjerne barnet 7 mdr. gammel. Hun er knust!!! Hun burde have fået en chance. Der kunne måske være nogen der kom og hjalp hende i dagtimerne indtil hun havde bevist, at hun kan det her. Men nej, hendes datter er bare blevet revet ud af armene på hende.

Jeg synes det er synd. Selvfølgelig kan der være nogle ting, der taler for at det kan blive problematisk for hende at have barn, men synes hun burde have fået en chance. Og så er der narkomanerne osv... Deres børn bør blive fjernet, hvis de ikke beviser at de vil det her barn ved at blive stoffri og forblive stoffri...

Synes desværre der ses mange tilfælde, hvor der skal meget til før et barn bliver fjernet selv om det er åbenlyst det bedste, og andre tilfælde, hvor børn bare bliver revet ud af hænderne på forældrene uden at lade dem få chancen for at bevise, at de godt kan....

Anmeld

22. august 2009

Ni-ko-li-ne

det er da fint at de kommer med et udspil som de mener vil hjælpe... men jeg mener nu at også bør forebygge og så ved jeg at der alligevel ikke er økonomisk grundlag for flere tvangsfjernelser i kommunerne... så udspillet bør suppleres af en pose penge for at have den ønskede effekt

Anmeld

22. august 2009

qp

Mebach skriver:

Jeg ved ikke hvad du henviser til, når du skriver 4 år?
Et barn kan "ødelægges" på meget kortere tid, måneder, uger...
Kan du huske Jørn, mors lille dreng?
Hvis du har set dokumentaren, kan du vel huske at han allerede trak sig ind i sig selv, da han var få uger gammel.

Jeg synes, i modsætning til dig, at det er fantastisk at børn kan fjernes.

-Og jeg tror desværre ikke at disse mennesker kan LÆRE at være forældre, eller rettere: jeg VED de ikke kan lære det.

Hvordan er det du vil hjælpe folk på rette spor?

Det tilfælde du nævner der er jo også ekstremt og selvfølgelig skal der gribes ind tidligere hvis man ser det som hensigtsmæssigt.
Det jeg mener med de 0- 4 år er, at det er der man stadig kan nå ind og arbejde med børnene på trods af at de måtte være omsorgssvigtede (afhænger selvfølgelig også af hvilken grad de er blevet svigtet i)  - og det har jeg udfra psykologiske teoretikere som Bowlby og Stern.
Du har ret i, at der findes mange forældre der ikke er egnede - men der findes også mange forældre der af en eller anden årsag er kommet ud på et sidespor og har brug for hjælp, råd og vejledning til, at blive gode forældre igen. De skal da have den hjælp og dermed muligheden for, at bevise at de sagtens kan. Man må passe på med, at omtale tvangsfjernelser som en "førsteprioritet" da det let kan komme til, at gå ud over "de forkerte".

Kh Mariann

Anmeld

22. august 2009

qp

bondepigen skriver:

Synes desværre der ses mange tilfælde, hvor der skal meget til før et barn bliver fjernet selv om det er åbenlyst det bedste, og andre tilfælde, hvor børn bare bliver revet ud af hænderne på forældrene uden at lade dem få chancen for at bevise, at de godt kan....

Helt enig!!
Vi mangler sgu flere kompetente mennesker på det område.

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

bondepigen skriver:

Ja, det gør der, men jeg synes desværre osse nogle gange der bliver fjernet børn, hvor de burde give forældrene en chance først. F.eks. ved at give dem ekstra hjælp.. enten i hjemmet eller på hjem, hvor de kan få støtte og opbakning til at "lære" at være forældre.

Nu kender jeg en hvis kæreste blev mor for 7 mdr. siden som 16 årig. Han er 22, men er ikke faderen. Hendes forældre ønsker ikke at hjælpe hende med barnet, så hun står lidt alene. Hun er en god mor, men har tidligere haft nogle depressioner, og pga. det og hendes unge alder har de nu valgt at fjerne barnet 7 mdr. gammel. Hun er knust!!! Hun burde have fået en chance. Der kunne måske være nogen der kom og hjalp hende i dagtimerne indtil hun havde bevist, at hun kan det her. Men nej, hendes datter er bare blevet revet ud af armene på hende.

Jeg synes det er synd. Selvfølgelig kan der være nogle ting, der taler for at det kan blive problematisk for hende at have barn, men synes hun burde have fået en chance. Og så er der narkomanerne osv... Deres børn bør blive fjernet, hvis de ikke beviser at de vil det her barn ved at blive stoffri og forblive stoffri...

Hvorfor synes jeg bare så tit det er de forkerte steder de griber ind? er det der det er lettest? Ved godt det selvfølgelig er det man hører om men alligevel giv dog pigebarnet en chance.
Er enig i at man ikke skal trække det i langdrag der må være en måde hvorpåm man kan effektivisere sådanne fjenelser af børn uden at opgive forældrene på forhånd.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.