Jeg tror, der er ganske store forskelle på, hvordan den slags håndteres de forskellige steder.
På Lillebrors afdeling skiftede de pædagogisk leder sidste år. Før den tid var det helt normalt, at der lå et eller flere børn og sov på en sofa i garderoben, når vi kom og hentede. Jeg hentede selv nogle gange, hvor Lillebror lå der og sov, når jeg kom. Så fik jeg et smil fra pædagogen, som sagde noget i stil med, at han virkede lidt træt i dag, så vi har holdt lidt øje med ham, men han virkede ikke syg, og så han fik lov til at ligge og sove lidt. Det var da 3-årsgruppen i børnehaven, og der var flere af børnene, som bare var/blev trætte i løbet af dagen.
Så skiftede de leder, og siden da ligger der aldrig børn og sover i garderoben. De bliver ringet hjem ved det mindste. Til og med en time, før han normalt bliver hentet, kan hun finde på at ringe, fordi han virker træt. Og så bliver man mødt af en tale om, hvor vigtigt det er, at man holder børnene hjemme, hvis de er syge. Herlighed! Han er bare træt efter en aktiv dag i børnehaven og vil hellere hvile sig end at flintre rundt med de andre drenge. Den slags telefoner og predikener får jeg aldrig, hvis damen ikke er der. De andre tager det hele langt mere roligt og ovenfra og ned.
Jeg forstår godt din frustration. Selvfølgelig sender man ikke en syg dreng i børnehave, men der findes alle slags forældrer og alle slags pædagoger, og det er slet ikke altid, man vurderer situationen på samme måde.
Du må bare stole på din egen vurdering. Hvis du mener, han er frisk om morgenen, så er det højst sansynlig rigtig, og da gør du intet galt i at sende ham i børnehaven. Hvis hans form ændrer sig i løbet af dagen, bliver det deres sag at vurdere, om de vil se det an eller ringe.