Hvad gør man lige med den børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2014

LouiseEm

Moaren skriver:

Ja....men nu er der vel grænser for hvor længe man kan holde knægten hjemme. 

Er lidt overrasket over din udmelding! Nej gu er der ej grænser? Han er din søn og så længe han ikke er tilpas nok til at klare en dag i børnehaven må du holde ham hjemme. Det giver da sig selv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2014

Karina84

Loa skriver:

Men se så hvor længe du ville have det job
Ej men spøg til side, selvfølgelig skal børn ikke være i institution hvis de er syge, men hvis de skal ringes hjem hver gang de er den mindste smule trætte eller bare ikke spring fyldt med energi, så kunne man skimse da ikke have et arbejde altså.
Der er da ingen arbejdsgiver der gider have folk ansat som har 50 barn syg om året....

Din sidste kommentar minder mig om en artikel jeg læste i går og også før har hørt om.

http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/familieliv/ECE2374776/svenskerne-undgaar-klokken-13-feber-i-boernehaverne/

Anmeld

12. september 2014

Ciss

Jeg tror, der er ganske store forskelle på, hvordan den slags håndteres de forskellige steder.

På Lillebrors afdeling skiftede de pædagogisk leder sidste år. Før den tid var det helt normalt, at der lå et eller flere børn og sov på en sofa i garderoben, når vi kom og hentede. Jeg hentede selv nogle gange, hvor Lillebror lå der og sov, når jeg kom. Så fik jeg et smil fra pædagogen, som sagde noget i stil med, at han virkede lidt træt i dag, så vi har holdt lidt øje med ham, men han virkede ikke syg, og så han fik lov til at ligge og sove lidt. Det var da 3-årsgruppen i børnehaven, og der var flere af børnene, som bare var/blev trætte i løbet af dagen.

Så skiftede de leder, og siden da ligger der aldrig børn og sover i garderoben. De bliver ringet hjem ved det mindste. Til og med en time, før han normalt bliver hentet, kan hun finde på at ringe, fordi han virker træt. Og så bliver man mødt af en tale om, hvor vigtigt det er, at man holder børnene hjemme, hvis de er syge. Herlighed! Han er bare træt efter en aktiv dag i børnehaven og vil hellere hvile sig end at flintre rundt med de andre drenge. Den slags telefoner og predikener får jeg aldrig, hvis damen ikke er der. De andre tager det hele langt mere roligt og ovenfra og ned.

Jeg forstår godt din frustration. Selvfølgelig sender man ikke en syg dreng i børnehave, men der findes alle slags forældrer og alle slags pædagoger, og det er slet ikke altid, man vurderer situationen på samme måde.

Du må bare stole på din egen vurdering. Hvis du mener, han er frisk om morgenen, så er det højst sansynlig rigtig, og da gør du intet galt i at sende ham i børnehaven. Hvis hans form ændrer sig i løbet af dagen, bliver det deres sag at vurdere, om de vil se det an eller ringe.

Anmeld

12. september 2014

Trekløver(:

Moaren skriver:

Min søn blev ringet hjem fra børnehave i sidste uge. Pædagogen som ringede sagde "han er ikke rigtig sig selv og har mest siddet hos mig" " han har ikke feber, men siger han har det dårligt og han er heller ikke hensigtsmæssig overfor vennerne". Øhh....okay, jamen jeg henter ham. Han er træt, men fejler ellers intet. Tvinger drengen til at tage en lur, for når mor er blevet ringet hjem fra arbejde, så er det altså fordi drengen ikke er frisk og det er lig med middagslur i min verden.

Idag bliver ham så afleveret ca. 1 times tid senere end ham plejer fordi lillebror er syg og jeg har ham hjemme. Vi møder så på samme tid som førnævnte pædagog og hun begynder faktisk med det samme (da ældste søn fortæller at lillebror er syg) at snakke om at han har virket sådan lidt slatten og ikke helt sig selv. Så det kunne da være han var lidt ramt af det samme, siger hun. 

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er hun vil sige med alt det hun fortæller, men tænker at hun mener han skal blive hjemme. Hun siger det jo ikke direkte, men helt dum er jeg trods alt ikke. Da jeg så henter knægten igen, begynder hun nærmest forfra. Ja, han har været lidt træt og hun overvejede at ringe loge over middag. 

Så er det altså at jeg nærmest koger fuldstændig over indeni. Ham fejler ikke en skid når vi kommer hjem og det kan sgu da ikke passe, at de ikke kan "håndtere" en dreng der måske er lidt træt. De er mere end velkomne til at give ham en lur, så der er ingen problemer der.

Er det mig der er helt afmarcheret, eller er det lige at stramme den mht hvornår barnet skal blive hjemme fra børnehave?

Det blev lidt langt, men er en smule mopset og havde brug for at komme af med det 

Hvis pædagogen oplever at din søn ikke er som han plejer, og sidder og hænger og vil kun sidde hos en af de voksne, så er det da klart hun ringer til dig eller din mand. Det er muligt din søn er frisk nok når i kommer hjem, men vi andre er også mest oplagte hjemme "syge" end vi er på jobbet med en masse mennesker og evt. larm. I en børnehave er der et ret så højt støj niveau, og er din søn ved at blive syg, er det da ikke rart for ham at være dernede.

Han er evt. ved at blive smittet af sin bror, som du skriver ER syg. Hvis du alligevel er derhjemme, og han dagen forinden blev ringet hjem, kan jeg slet ikke forstå du vil sende ham afsted. Hver glad for der er opmærksomme pædagoger som reagere når dit barn er anderledes og sløjt i stedet for.

Jeg ville blive sur, hvis jeg kom og hentede min datter i børnehaven, og fik at vide hun havde været træt og kun hængt på en voksen hele dagen, uden de havde ringet til mig. Det er dit barn og dermed dit ansvar. Ellers må i spørge bedsteforældre/oldeforældre om hjælp hvis det er muligt.

Anmeld

12. september 2014

moaren

årgang84 skriver:

Hvor gammel er han?  

Kunne det evt være han for en periode havde brug for en lille lur el. Lægge ned og slappe af midt på dagen. 

Man kan vel også tage infektions tal på ungerne. Der behøver ikke være vilde udslag i temperatur før kroppen bruger energi på at bekæmpe evt infektion. Så kan jo nemt være at til middag skal han lige lades op igen. 

Man kan ikke holde ungerne hjemme altid. Bedsteforældre er idag selv i job. Og kun i Allernådigst tilfælde tilkaldes. En hverdag skal ikke bygges op på en evig bagup i bedsteforældrene.

Han er 4,5 og har ikke sovet middagslur et godt stykke tid, men jeg syntes det er helt om og rigtig fint hvis han lige kunne få et hvil efter maden, så det vil jeg også foreslå dem hvis det fortsætter.

Mit næste træk er også et besøg hos lægen, for hvis ikke han kan klare en dag i børnehaven, så må der næsten være noget galt.

Anmeld

12. september 2014

moaren

LouiseEm skriver:

Er lidt overrasket over din udmelding! Nej gu er der ej grænser? Han er din søn og så længe han ikke er tilpas nok til at klare en dag i børnehaven må du holde ham hjemme. Det giver da sig selv

Alle har ret til deres mening og jeg modtager gerne kommentarer og kritik. Står dog ved min udtalelse....der er grænser for hvor længe jeg kan have min søn hjemme fordi han er træt/uoplagt/vil sidde hos en af pædagogerne.

Jeg kan godt mærke på ham, at han helst vil være hjemme og det kan jeg sagtens forstå, men sådan fungerer det bare ikke i min verden. Hvis man er syg, skal man selvfølgelig være hjemme og først afsted når man er rask.

Jeg mener bare ikke han er syg, så hvis jeg jeg have ham hjemme fordi de i børnehaven mener han trænger til at komme hjem, så skulle ham være hjemme et par dage om ugen.

Anmeld

12. september 2014

moaren

Ciss skriver:

Jeg tror, der er ganske store forskelle på, hvordan den slags håndteres de forskellige steder.

På Lillebrors afdeling skiftede de pædagogisk leder sidste år. Før den tid var det helt normalt, at der lå et eller flere børn og sov på en sofa i garderoben, når vi kom og hentede. Jeg hentede selv nogle gange, hvor Lillebror lå der og sov, når jeg kom. Så fik jeg et smil fra pædagogen, som sagde noget i stil med, at han virkede lidt træt i dag, så vi har holdt lidt øje med ham, men han virkede ikke syg, og så han fik lov til at ligge og sove lidt. Det var da 3-årsgruppen i børnehaven, og der var flere af børnene, som bare var/blev trætte i løbet af dagen.

Så skiftede de leder, og siden da ligger der aldrig børn og sover i garderoben. De bliver ringet hjem ved det mindste. Til og med en time, før han normalt bliver hentet, kan hun finde på at ringe, fordi han virker træt. Og så bliver man mødt af en tale om, hvor vigtigt det er, at man holder børnene hjemme, hvis de er syge. Herlighed! Han er bare træt efter en aktiv dag i børnehaven og vil hellere hvile sig end at flintre rundt med de andre drenge. Den slags telefoner og predikener får jeg aldrig, hvis damen ikke er der. De andre tager det hele langt mere roligt og ovenfra og ned.

Jeg forstår godt din frustration. Selvfølgelig sender man ikke en syg dreng i børnehave, men der findes alle slags forældrer og alle slags pædagoger, og det er slet ikke altid, man vurderer situationen på samme måde.

Du må bare stole på din egen vurdering. Hvis du mener, han er frisk om morgenen, så er det højst sansynlig rigtig, og da gør du intet galt i at sende ham i børnehaven. Hvis hans form ændrer sig i løbet af dagen, bliver det deres sag at vurdere, om de vil se det an eller ringe.

Tak....det var lige det jeg havde mest brug format høre 

Det der jo nemlig også nager mig er, at der kun er den ene og samme pædagog, som kommenterer det.

Anmeld

12. september 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Moaren skriver:

Tak....det var lige det jeg havde mest brug format høre 

Det der jo nemlig også nager mig er, at der kun er den ene og samme pædagog, som kommenterer det.

Måske er det netop den pædagog, som er mest opmærksom på din søn og hans trivsel og dermed hans bedste "advokat" i børnehaven? At de andre ikke siger noget, betyder jo heller ikke nødvendigvis, at de er uenige med hende. 

Hvis jeg var hjemme med en syg lillebror og IKKE blev kontaktet, men først ved afhentning fik at vide, at han havde virket sløj hele dagen, ville jeg da blive ked af, at de ikke havde ringet. Du er jo ikke mere fraværende fra job ved at have to i stedet for et barn hjemme, så jeg forstår ikke helt, at situationen blev værre af den grund. 

Anmeld

12. september 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mor og meget mere skriver:

Måske er det netop den pædagog, som er mest opmærksom på din søn og hans trivsel og dermed hans bedste "advokat" i børnehaven? At de andre ikke siger noget, betyder jo heller ikke nødvendigvis, at de er uenige med hende. 

Hvis jeg var hjemme med en syg lillebror og IKKE blev kontaktet, men først ved afhentning fik at vide, at han havde virket sløj hele dagen, ville jeg da blive ked af, at de ikke havde ringet. Du er jo ikke mere fraværende fra job ved at have to i stedet for et barn hjemme, så jeg forstår ikke helt, at situationen blev værre af den grund. 

Iøvrigt forstår jeg ikke den her: " Tvinger drengen til at tage en lur, for når mor er blevet ringet hjem fra arbejde, så er det altså fordi drengen ikke er frisk og det er lig med middagslur i min verden" 

Du tvinger ham til at tage en lur, fordi du er blevet ringet hjem fra job - og samtidig konkluderer du, at han ikke er spor syg? Enten har han trængt til den lur, fordi han var sløj, hvorefter han fik det bedre - meget naturligt efter en lur -  eller også var han ikke sløj, og så tvang du ham til en lur alligevel, fordi du var blevet ringet hjem? 

Anmeld

12. september 2014

Wik

Jeg synes det lyder som om du faktisk bliver hjemme når der er behov for det, og du har en anden opfattelse end pædagogen i dette tilfælde. 

Jeg synes som andre skriver godt man som barn kan have en off day, hvor man så er nød til at holde en ekstra fridag i ny og næ. Men jeg kan godt forstå du er truffet over det du bliver mødt af. For det første er du ikke enig i hende bedømmelse for det andet virker det som om du skal høre for det op til flere gange. 

Det kan godt være der har været noget, det kan også være der ikke har og hans reaktion kommer fordi pædagogen pyller om ham, fordi han ved du er hjemme med den lille eller andre grunde. Summarsummarum hvis det bliver ved og det generere dig så tag det op, måske skal I begge have opsummeret hvor jeres grænser går, måske skal hun sige det lige ud, eller også skal lade være med at give sin personlige holdning til kende(for det kan jo også være der skoen trykker.) 

Jeg synes forholdet mellem vuggestue/børnehave eller hvilken som helst inst. skal være med en gengæld respekt og et samarbejde, derfor skal der være rene linjer, men man skal også have lov at være uenig, jeg er selv den person der tager snakken op med dem der har mine unger. Jeg er aldrig blevet uvenner med nogen af dem, og min uenighed er altid blevet hørt. 

Vi er to forskellige instanser som forældre på den ene side og pædagoger på den anden og vi skal udnytte den mulighed der er for at være der bedst muligt for dit barn.  

Sorry laaang smørre. Du kan ikke gøre mere, end vurderer situationen som du hidtil har gjort, har du en anelse om han er for uoplagt, så hold ham hjemme, eller afsted i børnehave. 

Jeg har selv sagt min personlige grænse til vores vuggestue, altså hvornår de skal ringe mig hjem, og de er så modsat din inst. dårlige til at ringe og gør det først når feber og gråd har stået på et stykke tid, så tal med dem. Vi har alle forskellige grænser. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.