Holde barn hjemme efter fødsel af lillebrøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juli 2014

Benjamins'mor

stm2812 skriver:

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Jeg havde Benjamin hjemme en uge fordi jeg fødte i efterårsferien, men ellers kom han afsted som altid, det følte jeg var det bedste for ham og jeg har ikke mærket nogen former for jalousi. Man skal jo bare huske at vælger man at holde den ældste hjemme, så skal man bruge lige så meget tid på den som på baby, for ellers kommer jalousien.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP
stm2812 skriver:

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Jeg  har netop født - den 17. juni og da var storesøster på 3,3 år hjemme den første dage, sammen med far, da jeg lå på sygehuset med den lille ny  Torsdag skulle de på udflugt med bus, så der var hun selvfølgelig med og fredag var hun også afsted ! Hun har ikke undret sig over at skulle afsted og hun forguder lillebror  Den efterfølgende uge, mens faren også havde barsel, var hun også afsted - jeg havde ærlig talt ikke overskud til at have hende hjemme og faren ordnede en masse praktisk på huset, som var nødvendigt at få ordnet. Så for os har det rigtige været at sende hende afsted - hvilket ikke var min umiddelbare plan, men det var sådan det fungerede bedst for os ! Er selv pædagog i en børnehave og har nogen gange tænkt mit, når der er kommet små søskende til.....-men må nu jo erkende at jeg godt forstår dem, som har sendt deres børn afsted  Det handler vel om at få det til at fungere, uden at nogen føler sig overset og glemt !

//Mette

Anmeld

1. juli 2014

Silas&Mille

stm2812 skriver:

Hej

men hvad gjorde I selv? 

Da vi fik nummer to var vores dreng kun 13 måneder gammel. Vi fortsatte hans dagligdag, så han kom i dagpleje hverdag som han plejede.

Det fungerede rigtig godt og han lærte lillesøster at kende når han kom hjem om eftermiddagen

Jeg har altid hørt at det er en rigtig god ide at lade den/de store børn blive i deres vanlige dagligdag, for ellers kan de nemt blive hylet ud af den.

Men en ting er sikker, det er noget I selv skal forholde jer til. Og ikke lade andre tage beslutningen for jer.

Anmeld

1. juli 2014

Louise H.

Min datters liv skal ikke sættes på pause den dag vi får en lillebrøster! jeg forestiller mig, at hun er hjemme et par dage og derefter forsætter som normalt

Anmeld

1. juli 2014

stm2812

MKBP skriver:

Jeg  har netop født - den 17. juni og da var storesøster på 3,3 år hjemme den første dage, sammen med far, da jeg lå på sygehuset med den lille ny  Torsdag skulle de på udflugt med bus, så der var hun selvfølgelig med og fredag var hun også afsted ! Hun har ikke undret sig over at skulle afsted og hun forguder lillebror  Den efterfølgende uge, mens faren også havde barsel, var hun også afsted - jeg havde ærlig talt ikke overskud til at have hende hjemme og faren ordnede en masse praktisk på huset, som var nødvendigt at få ordnet. Så for os har det rigtige været at sende hende afsted - hvilket ikke var min umiddelbare plan, men det var sådan det fungerede bedst for os ! Er selv pædagog i en børnehave og har nogen gange tænkt mit, når der er kommet små søskende til.....-men må nu jo erkende at jeg godt forstår dem, som har sendt deres børn afsted  Det handler vel om at få det til at fungere, uden at nogen føler sig overset og glemt !

//Mette

Tænker også lidt at man må tage det som det kommer. For man kan jo ikke vide hvordan overskuddet lige er til den tid og hvis der evt er nogle komplikationer er det altid rart man kan have lidt ro og fred og ikke hele tiden skal rende med storesøster.

og hvis storesøster keder sig ville det jo også være frygteligt hun ikke må komme afsted i børnehave  Og ja det gælder bare om at finde den metode der virker bedst for en selv. Og det lyder det til i gjorde

Anmeld

1. juli 2014

stm2812

Louise <3 Isabella skriver:

Min datters liv skal ikke sættes på pause den dag vi får en lillebrøster! jeg forestiller mig, at hun er hjemme et par dage og derefter forsætter som normalt

Syntes da heller ikke det er fordi deres liv bliver sat på pause??

i og med vi netop ofte har haft mulighed for at tage nogle fridage med hende i hverdagene er hun vant til at hun ikke nødvendigvis skal i børnehave hver dag. Og hun elsker at gå hjemme sammen med mig nu hvor jeg er sygemeldt. De dage jeg giver hende valget vælger hun at være hjemme og der er absolut ingen brok. Og samtidig fungerer hun stadig fuldstændig som hun skal i børnehaven. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.