Holde barn hjemme efter fødsel af lillebrøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2014

L&V

Chel92 skriver:

Husk at tænke på at de skal nok nå at lære hinanden at kende. Men dit barn er sikkert ikke lige så begejstreret lige så længe som i er for den nye lille.. Især hvis de ikke er ret gamle, så kan jalousi nemt opstå 1. fordi hverdagen bliver fuldstændig ændret hvis i stopper med at putte den bette i institution så skal alt ændres på grund af ny baby uden barnet får noget at sige? 2. hvis hun er hjemme hele tiden vil hun også opdage at I ikke har lige så meget tid til hende, hun skal aktivere sig selv hvor hun før blev aktiveret i institution, og vil her kunne blive i tvivl om hvorvidt i elsker hende lige så højt som den nye baby. Hun opdager ikke det hele hvis hun er afsted bare noget af dagen og vil måske også opleve det som et mindre tab hvis hun ikke føler sig sat på sidelinjen fordi nu skal baby lige have mad, nu græder baby så skal man lige, nu gør baby dit og nu gør baby dat.. Kan du følge mig?

Hun er van til at komme afsted hver dag, så synes jeg det er synd at holde hende hjemme fra sine venner, hun skal nok nå at lære den lille ny at kende.. Sådan en baby bliver jo også hurtigt kedelig for et barn fordi den kan jo ingenting endnu.. Så nyd din lille ny når h*n kommer og så inddrag din datter så meget som muligt når hun er hjemme.. Spændingen over lille brøster er også vedvarende i længere tid hvis man ikke er hos baby hele tiden og bare det at hun vil kunne stolt fortælle folk om at hun var fået en lille brøster tror jeg også gør en del

Er slet slet ikke enig. Mine tanker er helt modsat. Vi ville ik ha den store sku føle sig sendt væk (dagpleje) når vi var hjemme men noget nyt. Hun har fået masser alene tid som man netop ka i starten fordi den lille sover så meget. Og hun har udlevet hendes bekymringer i leg som vi så ku fange og støtte hende i fordi vi var der. Hun ammede sine dukker når jeg ammede lillebror eller vi læste en bog osv..

Jeg ville 100 gange hellere afmystificere det og have hende med end at sende hende afsted og hun så ku gå der og tænke over om ham den lille ny nu tager min mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2014

Clisolka

Jeg holdte Bella hjemme de første par dage, så begyndte hun at blive rastløs og spurgte efter børnehaven. Hun kom afsted Hun var lige startet i børnehave ca. 1 mrd. før hun blev storesøster 

For mig var det vigtigt at hun fik sine rutiner - så fik hun nogle korte dage i stedet for  De første par måneder var det godt at hun kom afsted, for det viste sig, at lillebror havde kolik - det var nogle hårde dage, og jeg sov når han sov, så det kunne være på alle tider af døgnet 

Jeg har givet hende korte dage her imens jeg har haft barsel - og en masse fridage  

Anmeld

30. juni 2014

mpr

L&V skriver:

Er slet slet ikke enig. Mine tanker er helt modsat. Vi ville ik ha den store sku føle sig sendt væk (dagpleje) når vi var hjemme men noget nyt. Hun har fået masser alene tid som man netop ka i starten fordi den lille sover så meget. Og hun har udlevet hendes bekymringer i leg som vi så ku fange og støtte hende i fordi vi var der. Hun ammede sine dukker når jeg ammede lillebror eller vi læste en bog osv..

Jeg ville 100 gange hellere afmystificere det og have hende med end at sende hende afsted og hun så ku gå der og tænke over om ham den lille ny nu tager min mor

Så er det godt man kan have forskellige holdninger Er nok bare fortaler for struktur måske fordi jeg selv som barn ikke kunne håndtere så stor en omvæltning, var min hverdag så også blevet revet i stykker fordi jeg skulle lære dette lille barn at kende så ved jeg ikke hvordan det var endt.. At jeg kom afsted gjorde i hvert fald at søskende jalousien først startede da min lille bror var ældre og begyndte at være MEGET krævende

Men siger heller ikke man SLET ikke må holde dem hjemme, jeg synes bare personligt man ikke skal gøre det i flere uger medmindre det passer med en ferie hvor de alligevel ikke skulle have været afsted

Anmeld

30. juni 2014

Skouboe

Jeg havde Freja på 1½ hjemme i et par dage og derefter kom hun i dagpleje, så hendes hverdag ikke blev helt smadret af lillesøster. Så blev hun hentet lidt tidligere end normalt (dog ikke meget, for hun sov til ca. 14.30 - 15.00 og skulle lige have tid til at vågne derefter.

Det fungerede fint og vi har ikke haft problemer med jalousi.

Anmeld

30. juni 2014

Mumto3

Vores de store har været hjemme, og vi har aldrig haft problemer med søskende jalousi.

Anmeld

30. juni 2014

ano14316

stm2812 skriver:

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Jeg henter storebror kl 12 så kommer han hjem og sover og er sammen med os om eftermiddagen.. og samtidig kommer han afsted og får set noget andet og leget en masse..

Anmeld

30. juni 2014

Mor til Ella

stm2812 skriver:

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Vi fik en lille ny fredag og har jo så haft weekenden sammen , og det har bare været så fint.

Vi har valgt at Ella kommer i vuggestue uge 27+28 og holder jo så 3 ugers sommerferie efterfølgende hvor hun jo har fri

Hun har kortere dag end hun plejer 9.30-15.

Ella er super glad for at blive afleveret i vuggestuen, og jeg synes det er vigtigt at hun opretholder sin hverdag, og kommer og leger med børnene hun er så glad for og personalet.

Hun satte ikke spørgsmålstegn ved ar hun skulle afsted idag, overhovedet ...

Jeg nyder alene tiden med baby og min mand så vi kan lære hende at kende, på samme måde som med Ella.

Anmeld

30. juni 2014

LinLin

Davids liv fortsatte helt som normalt da Adam kom. Han kom i bhv den morgen jeg fik veer og hentet igen kl 15.30 - og så var han blevet storebror Det var en torsdag og fredag kom han i børnehave igen og hentet af sin far, som han skulle på weekend hos den uge.

David var 4 år og 1 uge og jeg har aldrig oplevet jalousi fra hans side!

Når lillesøster kommer kommer drengene i skole og bhv som normalt. Jeg tror på det er sundt at de fortsætter deres hverdag og så derhjemme er med alt det de gider ifht ny baby.

Anmeld

30. juni 2014

Sitrani

stm2812 skriver:

Hej

men hvad gjorde I selv? 

Når lillesøster kommer til verden herhjemme kører vi rutinerne, som Vi plejer.... måske hun lige for en eller to fridage lige efter, men så skal hun have sin daglige rytme med børnehave osv. Det tror jeg er bedst - selvfølgelig får hun korte dage.... Men de skal nok lære hinanden at kende så længe storesøster er med til at pusle, made og bade osv. i det omfang hun gider...

Anmeld

30. juni 2014

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen
Da jeg fik mine tvillingedrenge, var storesøster 18 måneder, og vi valgte at holde hende hjemme de første 4 uger. Far havde barsel de første 3 uger, og den sidste uge havde jeg hende alene med drengene. Det var en rigtig god oplevelse for os alle sammen, og storesøster accepterede drengene med det samme. De små sov meget den første tid, og jeg havde god tid til at hygge med og aktivere storesøster - det var skønt at kunne lave en masse af de ting sammen, som jeg ikke havde kunnet den sidste del af min graviditet grundet bækkensmerter og træthed. Vi har aldrig haft problemer med jalousi, og storesøster gjorde alle mine bekymringer til skamme :0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.