Holde barn hjemme efter fødsel af lillebrøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2014

stm2812

Chel92 skriver:

Husk at tænke på at de skal nok nå at lære hinanden at kende. Men dit barn er sikkert ikke lige så begejstreret lige så længe som i er for den nye lille.. Især hvis de ikke er ret gamle, så kan jalousi nemt opstå 1. fordi hverdagen bliver fuldstændig ændret hvis i stopper med at putte den bette i institution så skal alt ændres på grund af ny baby uden barnet får noget at sige? 2. hvis hun er hjemme hele tiden vil hun også opdage at I ikke har lige så meget tid til hende, hun skal aktivere sig selv hvor hun før blev aktiveret i institution, og vil her kunne blive i tvivl om hvorvidt i elsker hende lige så højt som den nye baby. Hun opdager ikke det hele hvis hun er afsted bare noget af dagen og vil måske også opleve det som et mindre tab hvis hun ikke føler sig sat på sidelinjen fordi nu skal baby lige have mad, nu græder baby så skal man lige, nu gør baby dit og nu gør baby dat.. Kan du følge mig?

Hun er van til at komme afsted hver dag, så synes jeg det er synd at holde hende hjemme fra sine venner, hun skal nok nå at lære den lille ny at kende.. Sådan en baby bliver jo også hurtigt kedelig for et barn fordi den kan jo ingenting endnu.. Så nyd din lille ny når h*n kommer og så inddrag din datter så meget som muligt når hun er hjemme.. Spændingen over lille brøster er også vedvarende i længere tid hvis man ikke er hos baby hele tiden og bare det at hun vil kunne stolt fortælle folk om at hun var fået en lille brøster tror jeg også gør en del

Hun har som regel 1-2 dage om ugen hvor hun ikke er afsted, da vi har fridage i hverdagene til tider, så hun er vant til også at skulle aktivere sig selv hjemme til tider. Hvilket hun er ekstremt god til. 

Men kan sagtens følge dig, dog vælger vi at beholde hende hjemme, da vi føler det er det mest rigtige for os. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2014

stm2812

Clisolka skriver:

Jeg holdte Bella hjemme de første par dage, så begyndte hun at blive rastløs og spurgte efter børnehaven. Hun kom afsted Hun var lige startet i børnehave ca. 1 mrd. før hun blev storesøster 

For mig var det vigtigt at hun fik sine rutiner - så fik hun nogle korte dage i stedet for  De første par måneder var det godt at hun kom afsted, for det viste sig, at lillebror havde kolik - det var nogle hårde dage, og jeg sov når han sov, så det kunne være på alle tider af døgnet 

Jeg har givet hende korte dage her imens jeg har haft barsel - og en masse fridage  

Når hun også selv spørger om det ville det også være synd hun ikke måtte komme afsted Og det er jo meget forskelligt hvad de små har brug for

Og ja det med at når man så også holder barsel, så har mulighed for at give dem nogle fridage en gang imellem er jo guld værd

Anmeld

30. juni 2014

stm2812

Aggemusen skriver:

Da jeg fik mine tvillingedrenge, var storesøster 18 måneder, og vi valgte at holde hende hjemme de første 4 uger. Far havde barsel de første 3 uger, og den sidste uge havde jeg hende alene med drengene. Det var en rigtig god oplevelse for os alle sammen, og storesøster accepterede drengene med det samme. De små sov meget den første tid, og jeg havde god tid til at hygge med og aktivere storesøster - det var skønt at kunne lave en masse af de ting sammen, som jeg ikke havde kunnet den sidste del af min graviditet grundet bækkensmerter og træthed. Vi har aldrig haft problemer med jalousi, og storesøster gjorde alle mine bekymringer til skamme :0)

Årh det er altså bare skønt når de modbeviser ens fordomme.. Og hvor er det bare utrolig flot klaret af hende når man tænker på at det er to hun skulle dele opmærksomheden med Og godt klaret fra jeres side af

Anmeld

30. juni 2014

Maja_4000

Nu er lillebror kun lidt over to uger men storesøster (3,5 år) har været hjemme i de to uger hvor far havde barsel .. Indtil nu har der intet jalousi været, hun forguder ham!

Anmeld

30. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg tror, vi beholdt vores ældste hjemme en enkelt dag både første og anden gang - derefter var hun i børnehave nogle timer dagligt til sin egen store fornøjelse. Vi var lidt zombier de første dage efter fødslerne og havde brug for at kunne tage en lur, få amningen op at køre (ikke så meget min mand, måske ), og vi ville ikke have været meget værd i forhold til at hygge med og aktivere en vildbasse med krudt bagi. Desuden fik vi det råd fra stort set alle at holde fast i storesøsters vante dagligdag, når nu tingene ændrede sig radikalt derhjemme. 

Vi havde aldrig problemer med jalousi, og storesøster nævnte slet ikke et ønske om at være hjemme hele dagen - hun glædede sig tværtimod til at komme afsted og berette nyt om den lille ny. Og da vi fik nr. tre, var storebror kun en stor baby på 14 mdr., som kom i dagpleje hver dag - han forstod ikke det her med ny baby, vi kunne lige så godt have fået en hundehvalp, så absolut ingen problemer med at sende ham afsted som altid.

Til gengæld var der overskud til at være lidt ekstra for de nybagte store søskende, når de kom hjem. 

Anmeld

30. juni 2014

Wik

Jeg synes man skal tage det som det kommer, min datter ville ikke få noget ud af tre ugers tid hjemme, da vores nummer 2 kom. Vi var hjemme i en forlænget weekend allesammen 5 dages tid.Hun har aldrig haft lange dage i børnehaven, og det fik hun heller ikke, men hendes hverdag ændrede sig ikke fordi hun blev storesøster. Hun var glad for sin lille søster men hun kunne ikke bruge flere timer på at se på hende dengang som vi forældre måske kunne, hun var videre med sine lege og sine ting og venner. Hun kunne tale og forstå da hun var knap 3, men der har ikke været jalousi over at hun skulle i børnehave og jeg var hjemme, eller i mellem dem. Jalousi er naturligt og vil komme i perioder, det er der som det er.  Jeg synes man skal mærke på sig selv og sit nye spædbarn hvad der er bedst. Jeg tror ikke du gør noget dårligt ved det ene eller det andet. Dit spædbarn har brug for dig på en måde og den store på en anden, deres forhold kommer med tiden og jeg tror ikke nogle ugers fri gør en forskel for den store.

Anmeld

30. juni 2014

FruJacobsen

stm2812 skriver:

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Vi valgte at sende vores ældste af sted i dp. For os var det vigtigt at holde fast i det velkendte og jeg tror heller ikke, at han havde fået meget fornøjelse af mig, da jeg tit sov lur om dagen med lillebror, da han var meget vågen om natten...og så startede jeg i øvrigt på studie 3 uger efter, så det var nødvendigt med pasning af den store...

Anmeld

30. juni 2014

mpr

stm2812 skriver:

Hun har som regel 1-2 dage om ugen hvor hun ikke er afsted, da vi har fridage i hverdagene til tider, så hun er vant til også at skulle aktivere sig selv hjemme til tider. Hvilket hun er ekstremt god til. 

Men kan sagtens følge dig, dog vælger vi at beholde hende hjemme, da vi føler det er det mest rigtige for os. 

Selvfølgelig Hver familie gør som man føler bedst. Jeg gav bare mit input så må i bruge det eller ej Man kan jo heller ikke være ens af meninger og holdninger altid, så ville verden være kedelig  

Men god sommer

Anmeld

30. juni 2014

lineog4

Vi har gjort det forskelligt hver gang da Liam kom til verden var det slutningen af oktober, storesøster havde lige været hjemme en uge i efterårsferien og ja jeg var ikke på toppen mentalt så det var mest naturligt at aflevere hende til korte dage.

Med Linus var det midt i sommerferien og de havde en uges ferie før han blev født, hvor vi nåede ZOO, bon bon land, råhygge og biograf - farmand var på arbejde så jeg havde en skøn uge hvor jeg kunne alle de ting bare mig og dem (dog til min kære mands store bekymring for var jo gået termin). Jeg havde sagt i sfo og børnehave de nok kom når lillebror var født, men det virkede bare mere naturligt de blev hjemme til skolen startede så de havde 5 uger hjemme hvor vi den ene uge var i sommerhus med mormor og ellers 5 uger med sommerferie hygge alla cirkus summarum, børne underholdning i byen, københavner tur osv og heldigvis kunne det lade sig gøre med lillebror.
Om det giver mere eller mindre jalousi aner jeg ikke, men har bare hver gang gjort hvad føltes mest naturligt og så var det det.

Så mit råd ville være ikke at lægge sig fast, men mærke efter når tid er.

Anmeld

1. juli 2014

stm2812

Chel92 skriver:

Selvfølgelig Hver familie gør som man føler bedst. Jeg gav bare mit input så må i bruge det eller ej Man kan jo heller ikke være ens af meninger og holdninger altid, så ville verden være kedelig  

Men god sommer

Ja helt bestemt det ville da være rigtig kedeligt ellers. Og er også super glad for dit input Det er altid rart at få andres besyv med og høre hvordan det fungerede for andre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.