Holde barn hjemme efter fødsel af lillebrøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.833 visninger
35 svar
45 synes godt om
30. juni 2014

stm2812

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2014

Frk.S

Nu ved vi jo stadig ikke hvornår lillesøster kommer. 

Men jeg har termin d. 13/7. Freja holder ferie fra i morgen og næsten resten af juli. Hun når så lige et par dage i slutningen af juli, hvor hun kan sige farvel nede i dagplejen, og så begynder hun i børnehave 4. august. 

Så jeg regner da bestemt med at hun får noget tid hjemme sammen med os og lillesøster... men hvor længe må tiden jo vise.
Jeg tænker da også at det må være rart for den store lige at lære lillebror/søster at kende samt også at være hjemme når både mor, far og baby er (her er manden også hjemme helt fra fødsel til slut august).

Jeg har ingen ide om, om det er den bedste løsning, men det må vi jo se.

Anmeld

30. juni 2014

stm2812

Frk.S skriver:

Nu ved vi jo stadig ikke hvornår lillesøster kommer. 

Men jeg har termin d. 13/7. Freja holder ferie fra i morgen og næsten resten af juli. Hun når så lige et par dage i slutningen af juli, hvor hun kan sige farvel nede i dagplejen, og så begynder hun i børnehave 4. august. 

Så jeg regner da bestemt med at hun får noget tid hjemme sammen med os og lillesøster... men hvor længe må tiden jo vise.
Jeg tænker da også at det må være rart for den store lige at lære lillebror/søster at kende samt også at være hjemme når både mor, far og baby er (her er manden også hjemme helt fra fødsel til slut august).

Jeg har ingen ide om, om det er den bedste løsning, men det må vi jo se.

Nej det er jo svært at sige. Men er af samme holdning, for det er jo også en KÆMPE omvæltning i den stores liv. Og han/hun må vel også have brug for at vide at far og mor stadig har tid til ham/hende. 

Uhh det er godt nok lige om snart så Hvor bliver det bare rigtig spændende. Og dejligt far også kan være hjemme ved jer så længe

Anmeld

30. juni 2014

Frk.S

stm2812 skriver:

Nej det er jo svært at sige. Men er af samme holdning, for det er jo også en KÆMPE omvæltning i den stores liv. Og han/hun må vel også have brug for at vide at far og mor stadig har tid til ham/hende. 

Uhh det er godt nok lige om snart så Hvor bliver det bare rigtig spændende. Og dejligt far også kan være hjemme ved jer så længe

Ja, det varer ikke længe!

Det er så fedt at han er hjemme i starten. Han er så priviligeret, at man på hans job får tildelt 1 måneds "sabbatical leave" (orlov med fuld løn) for hvert 5. år man er ansat. Det passer med, at det er i år han har været ansat i 5 år. Han har så fået godkendt at han kan holde det lige efter de to ugers barsel han ellers har. Og så måske lidt ferie også. 

Anmeld

30. juni 2014

stm2812

Frk.S skriver:

Ja, det varer ikke længe!

Det er så fedt at han er hjemme i starten. Han er så priviligeret, at man på hans job får tildelt 1 måneds "sabbatical leave" (orlov med fuld løn) for hvert 5. år man er ansat. Det passer med, at det er i år han har været ansat i 5 år. Han har så fået godkendt at han kan holde det lige efter de to ugers barsel han ellers har. Og så måske lidt ferie også. 

Ej hvor skønt. Det er dejligt når der er sådan nogle goder, og så er det jo helt fantastisk det lige passede ind med at baby kommer

Anmeld

30. juni 2014

L&V

Vi havde vores den store hjemme de første 5 uger af lillebrors liv. Det var hårdt men så godt givet ud. Hun lærte hurtigt at når lillebror sov ku vi lege som vi plejede og at de ting mor og lillebror lavede ik var så spændende så hun ville ik gå glip af noget. Vi har aldrig oplevet jalousi overhovedet.

Anmeld

30. juni 2014

stm2812

L&V skriver:

Vi havde vores den store hjemme de første 5 uger af lillebrors liv. Det var hårdt men så godt givet ud. Hun lærte hurtigt at når lillebror sov ku vi lege som vi plejede og at de ting mor og lillebror lavede ik var så spændende så hun ville ik gå glip af noget. Vi har aldrig oplevet jalousi overhovedet.

Det er også lidt det jeg tænker..,  

Hvor gammel var hun da lillebror kom?

Anmeld

30. juni 2014

mpr

stm2812 skriver:

Hej

Jeg har egentlig hele tiden set det som en selvfølge at når vi fik den bette, så skulle Ronja være hjemme sammen med os de første par uger, for at hun også har muligheden for at vænne sig til det nye liv og lære den bette at kende....

MEN...... Så mødte jeg en venindes mor i byen forleden dag, hvor jeg selvfølgelig spørger hvordan det går med den lille nye familie, og hun svarer hertil at der var en del jalousi og det kunne være afhjulpet hvis den store dreng på knap 3 år ikke havde fået afbrudt hans hverdag og stadig var kommet i børnehaven.... 

Men er det ikke også vigtigt at han får mulighed for at se den lille nye an? Er ikke kommet i tvivl, for i vores situation føler jeg stadig det vil være det mest rigtige at have hende hjemme i den første tid..

men hvad gjorde I selv? 

Husk at tænke på at de skal nok nå at lære hinanden at kende. Men dit barn er sikkert ikke lige så begejstreret lige så længe som i er for den nye lille.. Især hvis de ikke er ret gamle, så kan jalousi nemt opstå 1. fordi hverdagen bliver fuldstændig ændret hvis i stopper med at putte den bette i institution så skal alt ændres på grund af ny baby uden barnet får noget at sige? 2. hvis hun er hjemme hele tiden vil hun også opdage at I ikke har lige så meget tid til hende, hun skal aktivere sig selv hvor hun før blev aktiveret i institution, og vil her kunne blive i tvivl om hvorvidt i elsker hende lige så højt som den nye baby. Hun opdager ikke det hele hvis hun er afsted bare noget af dagen og vil måske også opleve det som et mindre tab hvis hun ikke føler sig sat på sidelinjen fordi nu skal baby lige have mad, nu græder baby så skal man lige, nu gør baby dit og nu gør baby dat.. Kan du følge mig?

Hun er van til at komme afsted hver dag, så synes jeg det er synd at holde hende hjemme fra sine venner, hun skal nok nå at lære den lille ny at kende.. Sådan en baby bliver jo også hurtigt kedelig for et barn fordi den kan jo ingenting endnu.. Så nyd din lille ny når h*n kommer og så inddrag din datter så meget som muligt når hun er hjemme.. Spændingen over lille brøster er også vedvarende i længere tid hvis man ikke er hos baby hele tiden og bare det at hun vil kunne stolt fortælle folk om at hun var fået en lille brøster tror jeg også gør en del

Anmeld

30. juni 2014

L&V

stm2812 skriver:

Det er også lidt det jeg tænker..,  

Hvor gammel var hun da lillebror kom?

Hun var 22månede

Anmeld

30. juni 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Jeg ville nok holde hjemme 1 eller 2 dage, ellers ville jeg aflevere storesøster i insitution, så hendes dag bliver som den plejer. Det er en stor opvæltning at mor og far ikke har det samme tid og hun kan hurtig komme til, at føle sig tilsidesat. Så hellere nogen kortere dage end hele fridage

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.