3. praktik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Her vil jeg sige jo hvis jeg kan komme med en begrundelse

så jeg skal sammen med min praktikvejleder på stedet lave et udkast omkring læringsmål

Det er jo ikke anderledes end de andre praktikker. Du laver selv udkast - det er jo dine interesser. Så kan praktikvejlederhjælpe  i form af hvor vidt han/hun mener det er muligt på praktikstedet men også ift. om det er fyldestgørende, om der er noget der skal uddybes osv.

og nej man kan ikke bare begrunde - du kan f.eks. ikke have et mål omkring børn fra ressourcesvage familier hvis der kun er ressourcestærke familier der hvor du skal i praktik. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2014

Rixer skriver:

Siden du mener mit er forkert kan du ikke komme med eksempler på a b c d og e så jeg kan forstå det..

Jo jeg kan lige ligge et af mine mål ind senere. 

Anmeld

14. juni 2014

Læringsmål – 3.praktik

LÆRINGSMÅL 1: Jeg vil få et indblik i hvordan der på normalområdet arbejdes med inklusion af børn med diagnoser i praksis samt hvilken betydning det har for ”inklusionsbarnet”

HVAD VIL DU GERNE ARBEJDE MED – TEMA / PROBLEMSTILLING: Tema: Inklusion af børn med diagnoser på normalområdet

HVORFOR ER DET RELEVANT FOR DIG I DENNE PRAKTIK: Mennesker danner sig i fællesskaber, og spejler sig hos andre. Inklusion giver børnene mulighed for at indgå i disse identitetsdannende fællesskaber. Inklusion er et pædagogisk redskab som er politisk pålagt, hvorfor det er obligatorisk at arbejde med og dermed en del af pædagogens professionsidentitet. Det er derfor vigtigt at vi reflekterer over hvordan vi arbejder inkluderende for at undgå eksklusion eller marginalisering. Fra tidligere praktikker samt debatter i undervisningen erfarede jeg dog at inklusion i høj grad blev betragtet som en politisk middel til besparelse. Pædagogerne fra mine tidligere praktikker følte at de ikke havde midlerne til at arbejde inkluderende. Det vil sige at der i høj grad var en økonomisk tilgang til inklusionsbegrebet. Grundet denne forforståelse kunne jeg tænke mig at fordybe mig i den praktiske virkelighed af inklusionsarbejdet.

HVILKE METODER VIL DU ANVENDE I DIT ARBEJDE MED LÆRINGSMÅLET:

1:Jeg vil observere et barn diagnosticeret med autisme. Min opmærksomhed i observationerne vil være rettet mod hvordan barnet fungerer i fællesskabet på fritidshjemmet. Jeg vil nedskrive observationerne i min logbog. Dette vil jeg gøre to gange om ugen i 15 – 20min. i 8 uger.

2: Jeg vil også rette min opmærksomhed på hvordan børnenes blik på barnet er?

3: Jeg vil ligeledes observere personalet med henblik på at iagttage hvordan inklusion i praksis kan se ud. Dette vil ske løbende. Jeg vil skrive mine reflekterer over inklusionsarbejdet i min logbog.

4:Jeg vil tale med noget personale omkring inklusion. Hvordan de arbejder med det, hvilke muligheder og begrænsninger de ser, hvilken tilgang de har til inklusion? 4: Jeg vil tale med støttepædagogen som tilknyttet drengen. Ligeledes vil jeg hvis tiden tillader det, observerer hans arbejde. Jeg vil også i den her forbindelse skrive mine refleksioner ned i min logbog.

5:Jeg vil læse materiale om inklusion, både teori (eksempelvis Bent Madsen og Per Schultz Jørgensen) samt forskningsbaserede rapporter omkring inklusion. Jeg vil tale med min vejleder omkring det læste materiale. 5:Jeg vil tale med min praktikvejleder omkring mine observationer og de refleksioner jeg får gjort mig.

6: Hvis der er tværproffessionelt samarbejde omkring barnet, vil jeg tale med de ansatte omkring hvordan sådan et samarbejde ser ud.

HVILKE KOMPETENCEMÅL OG CKF’ER INDGÅR I DETTE MÅL: Faglige kompetencemål: a, d, e

Centrale kundskabs- og færdighedsområder(fælles for alle praktikker): a,b,c,d,e,f (alle)

Centrale kundskabs- og færdighedsområder (3. praktik): a,b,c,d,e (alle)

--------------------------------

Det er et mål der skulle vare hele praktikken, da det er godt at have både korte og lange mål. Det er dog ikke den redigerede udgave. Men synes, at det er fint nok som eksempel

Jeg havde også et mål af kun en uges varighed som handlede om at børnene skulle lægge gipsmasker på hinanden for at fremme nogle sociale relationer da maskelægning kræver tillid og tillid er grobund for de fleste relationer. 

Derudover havde jeg et mål omkring samarbejdet mellem skole og frititdshjem, lærer/pædagog set i lyset af skolereformen og hvad det betyder for pædagogens professionsidentitet men også hvordan helhedsskole kan påvirke børnene.

Mit sidste mål handlede om at finde min egen professionelle rolle i konfliktsituationer, da jeg godt kan føle mig usikker i disse situationer. 

Nå men som du kan se har det ene mål alle ckf'er i et mål, mens mine tre andre mål ikke havde alle. 

Så mit råd til dig er at lave nogle mål ud fra hvad du gerne vil lære, hvad du vil dygtiggøre dig i. Formuler det meget konkret og hvorfor du vil arbejde med netop det. Tænk så over hvordan du vil arbejde med det. Så kommer ckf'erne helt af sig selv. 

Anmeld

14. juni 2014

Rixer

mor:) skriver:

Det er jo ikke anderledes end de andre praktikker. Du laver selv udkast - det er jo dine interesser. Så kan praktikvejlederhjælpe  i form af hvor vidt han/hun mener det er muligt på praktikstedet men også ift. om det er fyldestgørende, om der er noget der skal uddybes osv.

og nej man kan ikke bare begrunde - du kan f.eks. ikke have et mål omkring børn fra ressourcesvage familier hvis der kun er ressourcestærke familier der hvor du skal i praktik. 

Ja men det er meget lang tid siden jeg har lavet det. Jeg vil f.eks også arbejde med social relationer men jeg ved ikke i forhold til punkt a) hvad jeg kan beherske og bidrage med. .

Anmeld

14. juni 2014

Rixer

Du har et læringsmål ?

Anmeld

15. juni 2014

Rixer

Jeg synes at det er vildt spændende og arbejde med eller få indblik Hvordan klubben arbejder med inkluderende relationer eller for at bygge et fællesskab 

Anmeld

17. juni 2014

Rixer

Hvilken indflydelse har skolereformen for min professionsidentiet

hvad betyder professionidentitet og hvad er det jeg skal finde ud af her

Er det hvordan skolesamarbejde er ??

Anmeld

17. juni 2014

Hvilken indflydelse har skolereformen for min professionsidentiet

hvad betyder professionidentitet og hvad er det jeg skal finde ud af her

Er det hvordan skolesamarbejde er ??

Nej for det er ikke blot samarbejdet du skal finde ud af, men om det nye samarbejde og hele helhedsskolen princippet har nogen indflydelse på pædagogens profession, f.eks. din fremtid som pædagog i klub? 

Anmeld

17. juni 2014

Rixer

mor:) skriver:

Nej for det er ikke blot samarbejdet du skal finde ud af, men om det nye samarbejde og hele helhedsskolen princippet har nogen indflydelse på pædagogens profession, f.eks. din fremtid som pædagog i klub? 

Det er da vel ikke skrevet en bog om ??

Eller skal jeg udfra egen oplevelse skrive hvilken indflydelse det har

Anmeld

17. juni 2014

Rixer skriver:

Det er da vel ikke skrevet en bog om ??

Eller skal jeg udfra egen oplevelse skrive hvilken indflydelse det har

Nej men der er skrevet forskellige ting om skilereformen. Nogle artikler omkring netop hvad det kan have af betydning for pægogen. Og så er dine læringsmål jo netop også noget du skal lære i din praktik. Vær med til så mange møder, stærkt samarbejde og hvad der ellers er af skolesamarbejde og dan dig et billede af pædagogens rolle. Sammenlign med de artikler du får læst og diskutere det med din vejleder. 

Det er to forskningsrapporter omkring helhedsskole du ligeledes kan læse. De er lavet ud fra to skoler der længe før reformen fungerede som helhedsskoler. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.