Læringsmål – 3.praktik
LÆRINGSMÅL 1: Jeg vil få et indblik i hvordan der på normalområdet arbejdes med inklusion af børn med diagnoser i praksis samt hvilken betydning det har for ”inklusionsbarnet”
HVAD VIL DU GERNE ARBEJDE MED – TEMA / PROBLEMSTILLING: Tema: Inklusion af børn med diagnoser på normalområdet
HVORFOR ER DET RELEVANT FOR DIG I DENNE PRAKTIK: Mennesker danner sig i fællesskaber, og spejler sig hos andre. Inklusion giver børnene mulighed for at indgå i disse identitetsdannende fællesskaber. Inklusion er et pædagogisk redskab som er politisk pålagt, hvorfor det er obligatorisk at arbejde med og dermed en del af pædagogens professionsidentitet. Det er derfor vigtigt at vi reflekterer over hvordan vi arbejder inkluderende for at undgå eksklusion eller marginalisering. Fra tidligere praktikker samt debatter i undervisningen erfarede jeg dog at inklusion i høj grad blev betragtet som en politisk middel til besparelse. Pædagogerne fra mine tidligere praktikker følte at de ikke havde midlerne til at arbejde inkluderende. Det vil sige at der i høj grad var en økonomisk tilgang til inklusionsbegrebet. Grundet denne forforståelse kunne jeg tænke mig at fordybe mig i den praktiske virkelighed af inklusionsarbejdet.
HVILKE METODER VIL DU ANVENDE I DIT ARBEJDE MED LÆRINGSMÅLET:
1:Jeg vil observere et barn diagnosticeret med autisme. Min opmærksomhed i observationerne vil være rettet mod hvordan barnet fungerer i fællesskabet på fritidshjemmet. Jeg vil nedskrive observationerne i min logbog. Dette vil jeg gøre to gange om ugen i 15 – 20min. i 8 uger.
2: Jeg vil også rette min opmærksomhed på hvordan børnenes blik på barnet er?
3: Jeg vil ligeledes observere personalet med henblik på at iagttage hvordan inklusion i praksis kan se ud. Dette vil ske løbende. Jeg vil skrive mine reflekterer over inklusionsarbejdet i min logbog.
4:Jeg vil tale med noget personale omkring inklusion. Hvordan de arbejder med det, hvilke muligheder og begrænsninger de ser, hvilken tilgang de har til inklusion? 4: Jeg vil tale med støttepædagogen som tilknyttet drengen. Ligeledes vil jeg hvis tiden tillader det, observerer hans arbejde. Jeg vil også i den her forbindelse skrive mine refleksioner ned i min logbog.
5:Jeg vil læse materiale om inklusion, både teori (eksempelvis Bent Madsen og Per Schultz Jørgensen) samt forskningsbaserede rapporter omkring inklusion. Jeg vil tale med min vejleder omkring det læste materiale. 5:Jeg vil tale med min praktikvejleder omkring mine observationer og de refleksioner jeg får gjort mig.
6: Hvis der er tværproffessionelt samarbejde omkring barnet, vil jeg tale med de ansatte omkring hvordan sådan et samarbejde ser ud.
HVILKE KOMPETENCEMÅL OG CKF’ER INDGÅR I DETTE MÅL: Faglige kompetencemål: a, d, e
Centrale kundskabs- og færdighedsområder(fælles for alle praktikker): a,b,c,d,e,f (alle)
Centrale kundskabs- og færdighedsområder (3. praktik): a,b,c,d,e (alle)
--------------------------------
Det er et mål der skulle vare hele praktikken, da det er godt at have både korte og lange mål. Det er dog ikke den redigerede udgave. Men synes, at det er fint nok som eksempel
Jeg havde også et mål af kun en uges varighed som handlede om at børnene skulle lægge gipsmasker på hinanden for at fremme nogle sociale relationer da maskelægning kræver tillid og tillid er grobund for de fleste relationer.
Derudover havde jeg et mål omkring samarbejdet mellem skole og frititdshjem, lærer/pædagog set i lyset af skolereformen og hvad det betyder for pædagogens professionsidentitet men også hvordan helhedsskole kan påvirke børnene.
Mit sidste mål handlede om at finde min egen professionelle rolle i konfliktsituationer, da jeg godt kan føle mig usikker i disse situationer.
Nå men som du kan se har det ene mål alle ckf'er i et mål, mens mine tre andre mål ikke havde alle.
Så mit råd til dig er at lave nogle mål ud fra hvad du gerne vil lære, hvad du vil dygtiggøre dig i. Formuler det meget konkret og hvorfor du vil arbejde med netop det. Tænk så over hvordan du vil arbejde med det. Så kommer ckf'erne helt af sig selv.