Ville du gå hos en nyuddannet psykolog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2014

FamilenStorm

Janne T. skriver:

Jeg går og har mange tanker omkring hvad jeg vil med mit studie, når jeg er færdig om 3 år (læser psykologi). Jeg kan se fordele og ulemper i de forskellige valgmuligheder. Min store drøm er at komme til at arbejde med familier - Det være sig både forældre og børn, enten sammen eller hver for sig. Familier der måske har det svært, mødre med fødselsdepression der har brug for hjælp, børn der har det svært, par der har brug for parterapi osv. osv.

Jeg tager løbende i min uddannelse forskelligt frivilligt arbejde for at få praktisk erfaring. Lige nu er jeg i en anonym rådgivning af børn og unge, og er ved at tage mit endnu et frivilligt arbejde som "familieven", hvor man kommer ud og er en støtte for familier, der har brug for en ekstra hånd, gode råd og støtte. Senere i min uddannelse vil jeg også tage andre typer frivilligt arbejde, når jeg er færdig med de igangværende sager, og jeg vil forsøge at fokusere dem på det jeg vil bruge uddannelsen til.

Dertil kommer, at der er en enkelt praktikperiode på studiet, og derudover tager jeg i løbet af uddannelsen diverse kurser for at få praktiske færdigheder indenfor mit felt.

Med alt ovenstående i tankerne, ville du så gå hos en psykolog, der var nyuddannet med de forudsætninger?

Jeg spørger, fordi min store drøm er at have min egen praksis, men at jeg selvfølgelig overvejer, om det er svært at få kunder som helt "frisk fra fad", og om det var bedre at arbejde under en arbejdsgiver de første år.

Jeg kan sige så meget, at jeg er 28 år, når jeg er færdiguddannet. Og nok 29 når jeg kommer ud på arbejdsmarkedet, da vi nok vil have et barn mere umiddelbart efter jeg er færdiguddannet.

Jeg har svaret ja..

Har selv gået til psykolog og her var det hverken alder eller år på bagen der talte, men udelukkende kemien..

Jeg tænker, at man jo sagtens kan have mange års erfaring men hvis kemien, eller følingen med patienten ikke er der, er det jo gips som haps..

Som erfaren, kan man nok drage noget erfaring omkring de enkelte problematikker, men i bund og grund er vi jo alle forskellige og har forskellige behov mm, og så er erfaringen jo irrelevant, hvis du kan følge mig..

Det vigtigste ved en psykolog er jo at h*n kan sætte sig ind i patienten og komme på samme bølge..

Så jeg vil sige at hvis du har mod på det, og selv føler dig rustet, så go for it..

Man kan jo sige at din kæmpe fordel er at du har siddet i sofaen som patient, hvilket jeg tror giver meget mere "erfaring" end en der kun har været den "proffesionelle.."

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

hvornår du er uddannet har ingen betydning for mig i valg af psykolog...

for mig ville det mest handle om kemi da jeg har svært ved at sætte følelserne med når jeg beskriver forskellige ting så har brug for en jeg ville føle mig tryg ved at snakke med...

Anmeld

2. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville ikke selv vælge en ung psykolog, men jeg har ikke nogen rationel grund til det. Jeg tror, det er subjektive årsager fra person til person, der afgør deres præferencer. Ligesom nogle sværger til kvindelige læger og andre til mandlige - uden at de dermed har mistillid til læger af det køn, de ikke ønsker. 

Min opfattelse af en psykolog, der vil kunne hjælpe mig, og som jeg vil lytte til, er en mand, der er nogle år ældre end mig. Det ligger dybt i mig, at jeg vil have lettest ved at tage en person, der er ældre end mig selv, alvorligt i forhold til rådgivning om at navigere i mit liv. Og jeg mener, det er klogest at kende og vælge ud fra sine ønsker - alternativt ville min (ubegrundede) skepsis blokere for en god kontakt, og en ung psykolog ville skulle bruge dyr og dyrebar tid på at overbevise mig om sine kompetencer. Det er ikke noget godt udgangspunkt, at jeg inderst inde er tvivlende. 

Jeg har formidable erfaringer med to ældre, mandlige psykologer, og jeg har elendige erfaringer med en tredje af slagsen, så det er ikke fordi, jeg på nogen måde vil eller kan hævde, at ældre herrer pr. definition er bedst - sidstnævnte var virkelig en skovl. Jeg tror bare på, at det er vigtigt at følge sin intuition - det er jo ikke bare en cykelsmed eller en forsikringsagent, man skal i kortvarig kontakt med, men et menneske, man skal turde blotlægge sin sjæl for og føle sig tryg ved, og der fungerer det bedst for mig med "gamle mænd". 

Så kan man selvfølgelig overveje, om der er psykologiske årsager til, at jeg har det sådan, og det er der jo stensikkert! - men jeg opfatter det ikke som problematisk for min tilværelse i øvrigt, at jeg befinder mig bedst med ældre mænd i netop den situation. Tværtimod vil jeg mene, at det for mig - som har en fortid med svigtende fædre og faderfigurer på stribe - har været helt essentielt at opleve en tryg og troværdig kontakt med ældre mænd, som ikke har svigtet mig. Den oplevelse havde en ung kvinde ikke kunnet give mig med. 

Anmeld

2. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FamilenStorm skriver:

Man kan jo sige at din kæmpe fordel er at du har siddet i sofaen som patient, hvilket jeg tror giver meget mere "erfaring" end en der kun har været den "proffesionelle.."

Jeg tror, det er et krav, at man selv har været i terapi for at fungere som praktiserende psykolog - men det må TS kunne svare på. 

Anmeld

3. juni 2014

StudPsyk

Mor og meget mere skriver:

Jeg ville ikke selv vælge en ung psykolog, men jeg har ikke nogen rationel grund til det. Jeg tror, det er subjektive årsager fra person til person, der afgør deres præferencer. Ligesom nogle sværger til kvindelige læger og andre til mandlige - uden at de dermed har mistillid til læger af det køn, de ikke ønsker. 

Min opfattelse af en psykolog, der vil kunne hjælpe mig, og som jeg vil lytte til, er en mand, der er nogle år ældre end mig. Det ligger dybt i mig, at jeg vil have lettest ved at tage en person, der er ældre end mig selv, alvorligt i forhold til rådgivning om at navigere i mit liv. Og jeg mener, det er klogest at kende og vælge ud fra sine ønsker - alternativt ville min (ubegrundede) skepsis blokere for en god kontakt, og en ung psykolog ville skulle bruge dyr og dyrebar tid på at overbevise mig om sine kompetencer. Det er ikke noget godt udgangspunkt, at jeg inderst inde er tvivlende. 

Jeg har formidable erfaringer med to ældre, mandlige psykologer, og jeg har elendige erfaringer med en tredje af slagsen, så det er ikke fordi, jeg på nogen måde vil eller kan hævde, at ældre herrer pr. definition er bedst - sidstnævnte var virkelig en skovl. Jeg tror bare på, at det er vigtigt at følge sin intuition - det er jo ikke bare en cykelsmed eller en forsikringsagent, man skal i kortvarig kontakt med, men et menneske, man skal turde blotlægge sin sjæl for og føle sig tryg ved, og der fungerer det bedst for mig med "gamle mænd". 

Så kan man selvfølgelig overveje, om der er psykologiske årsager til, at jeg har det sådan, og det er der jo stensikkert! - men jeg opfatter det ikke som problematisk for min tilværelse i øvrigt, at jeg befinder mig bedst med ældre mænd i netop den situation. Tværtimod vil jeg mene, at det for mig - som har en fortid med svigtende fædre og faderfigurer på stribe - har været helt essentielt at opleve en tryg og troværdig kontakt med ældre mænd, som ikke har svigtet mig. Den oplevelse havde en ung kvinde ikke kunnet give mig med. 

Det synes jeg er meget fornuftige årsager, og jeg synes det er enormt vigtigt at man vælger ud fra det man er mest tryg ved. Af samme årsag har jeg selv fravalgt at gå hos en mand, jeg ville ikke kunne åbne mig tilstrækkeligt op

Anmeld

3. juni 2014

Mum33

Jeg tror umiddelbart jeg ville foretrække en den var ældre end mig, og dermed havde en del mere "livserfaring" end jeg selv. Men det kommer jo an på så meget - bl.a. Af hvilken grund jeg skulle til psykolog. 

Anmeld

3. juni 2014

morpåthurø

Janne T. skriver:

Af ren nysgerrighed, for jeg forstår godt man kan have den holdning, men hvorfor tænker du, at man ikke har nok med i rygsækken, fordi man er relativt ung og ny i faget?

Jeg mener bare at man skal være i branchen i flere år for at have den erfaring jeg gerne vil have i den rygsæk, men som jeg også skrev før skal jeg da ikke udelukke at jeg ville bruge en nyuddannet.

Men fx for 3 måneder siden da vi skulle flytte kommune og vælge ny læge kiggede jeg efter en på en 40 år. Det betyder at det er en som formentlig har været læge i ca. 10 år og derfor har noget erfaring, men heller ikke er gammel og stivnakket.

Men du har da helt sikkert sat mine tanker i gang om mine "fordomme"

Anmeld

9. juni 2014

Liiiine

Det at gå til psykolog handler 100% om kemi. 
Ikke hvor mange år der er på bagen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.