Birkes, rundstykker eller ej

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
EnGodMor skriver:

Et tebirkes er slet ikke det samme som et almindeligt rundstykke med birkes ovenpå. 

Rundstykker laves af en dej, noget lignende en franskbrødsdej. 

Tebirkes lavet af en basdej, som er noget li en wienerbrødsedej. 

Dejen laves som  til wienerdej, der er bare en halv gang mindre margarine banket i en basdej, og så rulles den på en helt anden måde, i forhold til en wienerdej. 

Og efterfølgende kommer der remonce i og birkes ovenpå.

De kan os laves uden remonce i, men derfor bliver de stadig lavet/rullet på helt samme måde.

Her er det altid uden crem i. Det er klart at hvis der er crem i, så er det en kage! 

Hva spiser du så på dem, uden crem i? Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2014

StineW79

modesty skriver:

Det er IKKE et rundstykke, men en tebirkes.

Hva putter du så på dem? Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

Isabella_mor skriver:

Nu er jeg fra jylland, og der findes der de der bløde rundstykker, er det dem der hedder birkes?? De er MEGA GODE. Og jeg skal have sådan en når jeg kommer hjem. Men nu bor jeg i København, og her har vi thebirkes, og her er det ligesom under betegnelsen wienerbrød. Der er det der gule snask indeni.  Og dem bryder jeg mig ikke om. men det kommer jo så an på hvor i landet man befinder sig. 

Ja det er nemlig dem! Jeg er også fra Jylland, og syntes faktisk ik rigtig jeg kender københavner birkes. Gider heller ik ting, med gul snask i, syntes det er lidt  ulækkert   

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

LinLin skriver:

Nej det kan man da godt blive forvirret over....

Den må du lige tage med bageren

Ja har tit overvejert det faktisk, for syntes det er lidt irreterrene... Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

Victoria2013 skriver:

Det er stadig ikke rundstykker. Jeg havde ikke læst resten af tråden da jeg svarede, så jeg troede bare du mente rundstykker med birkes ovenpå... og det er jo rundstykker.

Men med eller uden remonce er the-birkes (som jeg kalder dem) ikke rundstykker. Ingen af dem på det billede der er lagt ind vil jeg betegne som rundstykker

Men hvornår og hvordan spiser du dem så? Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

Havanagila skriver:

Nu er det jo forskelligt hvad folk mener er et birkes.

I Århus reder alm. Birkes og københavner birkes. Københavner birkes er med remonce i. Og det er mere en kage ( de er med blå birkes)
Alm. Birkes er et rundstykke dog med utrolig meget smør i.

Mine forældre har haft bageri hehe

Ih så er vi helt enige! Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

Papillon

Birkes findes (så vidt jeg ved) slet ikke i Københavnsområdet Her er kun tebirkes, som man i hvert fald i Jylland (og i Netto) kalder københavnerbirkes. 

Bortset fra det så nej, jeg ville ikke betegne birkes af nogen art som rundstykker. Det er vel ligesom teboller heller ikke går under rundstykker, tænker jeg 

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

Papillon skriver:

Birkes findes (så vidt jeg ved) slet ikke i Københavnsområdet Her er kun tebirkes, som man i hvert fald i Jylland (og i Netto) kalder københavnerbirkes. 

Bortset fra det så nej, jeg ville ikke betegne birkes af nogen art som rundstykker. Det er vel ligesom teboller heller ikke går under rundstykker, tænker jeg 

Ej i går da glip af noget, derover i kbh 

Enig om, at en the bolle ik er et rundstykke, men syntes så heller ik man ka sammenligne the boller og birkes med hinanden, hvis du forstår hva jeg mener? Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
StineW79 skriver:

Så det jo bare at jeg tænker, at så ska de jo ik ligge i kurvene sammen med alle de andre rundstykker, og sælges som rundstykker alle andre dage. Så sku de vel stå sammen med de andre boller, kager osv? Vh stine

Birkes er ikke et rundstykke - det er, ligesom rundstykker, morgenbrød, men af en anden (og federe) type. Det er bare heldigt for dig, at du til hverdag kan købe dem til samme pris som rundstykker - de bagere, jeg køber morgenbrød hos, tager 1 1/2 til 2 kroner mere for birkes end for rundstykker. Hvilket egentlig er fair nok, da de både er dyrere og lidt mere krævende at lave end rundstykker. 

Så - hvis jeg var dig, ville jeg - hvis vægten tillader det - mæske mig i billige birkes til hverdag og spise rundstykker lørdag eller søndag 

Anmeld

24. maj 2014

modesty

Hva putter du så på dem? Vh stine

Altså tebirkes? Jeg putter smør indeni. Men de er næsten ikke til at opdrive uden creme længere, selvom jeg foretrækker dem uden creme og med smør.

Men jeg forstår slet ikke hvordan man kan tro at en tebirkes er et rundstykke. Det er jo en helt anden form, konsistens og smag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.