Birkes, rundstykker eller ej

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2014

modesty

Ja som overskriften siger, er birkes så et rundstykker eller ej?

Vh stine

Birkes er valmuefrø, som kan være ovenpå rundstykker (og tebirkes). Men rundstykker findes også uden birkes.

Tebirkes er sådan en her:

https://www.google.dk/search?q=tebirkes&sa=X&es_sm=91&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=P_GAU6zFFYrzyAO05IHgBw&ved=0CDYQsAQ&biw=1381&bih=802

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2014

EnGodMor

Et tebirkes er slet ikke det samme som et almindeligt rundstykke med birkes ovenpå. 

Rundstykker laves af en dej, noget lignende en franskbrødsdej. 

Tebirkes lavet af en basdej, som er noget li en wienerbrødsedej. 

Dejen laves som  til wienerdej, der er bare en halv gang mindre margarine banket i en basdej, og så rulles den på en helt anden måde, i forhold til en wienerdej. 

Og efterfølgende kommer der remonce i og birkes ovenpå.

De kan os laves uden remonce i, men derfor bliver de stadig lavet/rullet på helt samme måde.

Anmeld

24. maj 2014

modesty

StineW79 skriver:

Prøv at Google smør birkes, så kommer der billeder af dem jeg mener! Vh stine

Det er IKKE et rundstykke, men en tebirkes.

Anmeld

24. maj 2014

Isabella_mor

Nu er jeg fra jylland, og der findes der de der bløde rundstykker, er det dem der hedder birkes?? De er MEGA GODE. Og jeg skal have sådan en når jeg kommer hjem. Men nu bor jeg i København, og her har vi thebirkes, og her er det ligesom under betegnelsen wienerbrød. Der er det der gule snask indeni.  Og dem bryder jeg mig ikke om. men det kommer jo så an på hvor i landet man befinder sig. 

Anmeld

24. maj 2014

LinLin

StineW79 skriver:

Så det jo bare at jeg tænker, at så ska de jo ik ligge i kurvene sammen med alle de andre rundstykker, og sælges som rundstykker alle andre dage. Så sku de vel stå sammen med de andre boller, kager osv? Vh stine

Nej det kan man da godt blive forvirret over....

Den må du lige tage med bageren

Anmeld

24. maj 2014

Victoria2013

StineW79 skriver:

Der err lige en der har været så sød at lægge et billede ind, og det er samme slags som de 2 første jeg mener, ik den der hedder københavner birkes. Vh stine

Det er stadig ikke rundstykker. Jeg havde ikke læst resten af tråden da jeg svarede, så jeg troede bare du mente rundstykker med birkes ovenpå... og det er jo rundstykker.

Men med eller uden remonce er the-birkes (som jeg kalder dem) ikke rundstykker. Ingen af dem på det billede der er lagt ind vil jeg betegne som rundstykker

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
CAWI skriver:

Nej birkes (the-birkes som de kaldes hvor jeg kommer fra) er ikke et rundstykke.
Det er lavet på samme måde som wienerbrød, lag på lag, med en masse smør mellen lagene.
Derfor er de dyrere end almindelige og grov rundstykker. Det er også derfor de ikke er med i din bagers "8 stk for 30kr" tilbus..

Så er det jo bare jeg syntes at det er tosset, at de alle andre dage kost det samme, men i weekende gør de ik.

Sjovt at se hvor lige delt meningerne er! Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

LuLy skriver:

Jeg betegner ikke te-birkes (som vi kalder dem) som rundstykker. For mig er rundstykker de der boller der primært består af luft :-P
I min verden er tebirkes i samme kategori som croissant, kanelsnegl osv

Uhumsk nu har jeg lyst til crosainner!  Vh stine

Anmeld

24. maj 2014

Mother-love

Nu er det jo forskelligt hvad folk mener er et birkes.

I Århus reder alm. Birkes og københavner birkes. Københavner birkes er med remonce i. Og det er mere en kage ( de er med blå birkes)
Alm. Birkes er et rundstykke dog med utrolig meget smør i.

Mine forældre har haft bageri hehe

Anmeld

24. maj 2014

StineW79

Victoria2013 skriver:

Det er stadig ikke rundstykker. Jeg havde ikke læst resten af tråden da jeg svarede, så jeg troede bare du mente rundstykker med birkes ovenpå... og det er jo rundstykker.

Men med eller uden remonce er the-birkes (som jeg kalder dem) ikke rundstykker. Ingen af dem på det billede der er lagt ind vil jeg betegne som rundstykker

Dem uden crem i, hva putter du så dem? Vh Stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.