At spørge hvad andre tjener, uhøfligt eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2014

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Det kommer an på om det er en god veninde eller en tilfældig person man sidder ved siden af til et middagsselskab.

Umiddelbart synes jeg godt at man kan spørge, men man skal også acceptere hvis personen ikke har lyst til at svare.

Personligt synes jeg det er ret vildt at man ikke vil fortælle sin søster hvad man tjener - jeg kan sagtens have løn-snakke med mine veninder. Men ligefrem at blive uvenner over det, er også vildt, så ville jeg bare acceptere at min søster havde et større behov for privatliv end jeg, og så var den ikke længere.

Vi er ikke tætte, har først mødt hende som voksen. Så har slet ikke samme forhold til hende som min hel søster. Kan bare ikke se hvad hun skal bruge oplysningen til. Og hvorfor hun skal vide hvad hele vores familie tjener. Hvis hun har brug for at låne penge, så kan hun bare spørge. Besvime om det er det. Ved at hun er meget utilfreds med at hun kun arvede vores far, og at hun ikke kommer til at arve min mor, når hun dør. Min mor arvede største delen efter min far. Ved ikke om det har noget med det at gøre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2014

Mortil223

Anonym skriver:

Hun vil bare gerne vide det. Aner ikke hvad det skal bruges til. Eller hvad hun skal bruge det til? Hun har ingen udannelse og så vidt jeg ved har hun ingen planer om at tage en. Hun er startet på 4 forskellige uddannelser tidligere, men altid droppet ud. Hun er på kh. som den eneste i familien, så der er ikke nogen at sammenligne med.

Gud hvor underligt 

Måske ville hun bruge det som motivation? 

Anmeld

7. maj 2014

Mortil223

1234rj skriver:

Jeg synes ikke at det høre en samtale til, medmindre vedkommende er interesseret i det fag man arbejder i og derfor forhøre sig om lønnen..

Vi svarede et vennepar hvad vi tjente og det resulterede i at de fleste af vores venner gik og sagde at vi havde røven fuld af penge osv.. Det var bestemt ikke særlig fedt!

Årh hvor øv  Vi har været ude for noget lign, så kunne vi da godt lige give den og den dag for vi levede jo fedt, øh nej! 

Anmeld

7. maj 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Overfor mine venner og noget af familien er det bestemt ikke hemmeligt hvad manden og jeg tjener Der er også meget få kollegaer jeg ville dele det med..

Dog, ville jeg til langt de fleste blot svare på spørgsmålet om hvor meget jeg tjener blot svare "penge" - ikke fordi det som sådan er hemmeligt, men jeg kan bare ikke altid se hvad det kommer andre ved.

Men når det er sagt, syntes jeg som udgangspunkt ikke det er direkte uhøfligt at spørge/eller blive spurgt om hvad man tjener, men det kommer selvfølgelig an på HVORDAN man bliver spurgt

Anmeld

7. maj 2014

1234rj

Mortil223 skriver:

Årh hvor øv  Vi har været ude for noget lign, så kunne vi da godt lige give den og den dag for vi levede jo fedt, øh nej! 

Præcis! Ikke særlig fedt

Anmeld

7. maj 2014

Bshizzle

Altså.. jeg spør aldrig ind til hva folk tjener.

Men mange er nysgerrig for at vide hva min kæreste og jeg tjener sammen, da vi begge har en god stilling og tjener godt 

Men de får aldrig et tal.. 

Mine forældre og Svigermorbved det, og kender osse deres løn. 

Jeg syntes til gengæld ikke at man kan blive sur over folk spør en.

Anmeld

7. maj 2014

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:

Altså.. jeg spør aldrig ind til hva folk tjener.

Men mange er nysgerrig for at vide hva min kæreste og jeg tjener sammen, da vi begge har en god stilling og tjener godt 

Men de får aldrig et tal.. 

Mine forældre og Svigermorbved det, og kender osse deres løn. 

Jeg syntes til gengæld ikke at man kan blive sur over folk spør en.

Jeg er ikke sur over at blive spurgt, hun er sur fordi hun ikke fik beløbet at vide. Jeg synes ikke det vedrører folk, jeg ikke er tæt på.

Anmeld

7. maj 2014

Rockertand

isabellasmor skriver:

Kan intet 'privat' se i ens løn... Alle andre i samme branche tjener det samme (altså ca) alle på su får det samme, kontanthjælp, elev løn, osv osv .... 

Fuldstændig helt og aldeles uenig.
Jeg arbejder i sundhedssektoren, i det offentlige med faste lønrammer osv. - til trods for det er der 8.000 kr. i forskel på den lavestlønnede og den højtlønnede i min afdeling, der laver nøjagtigt det samme, og da der ikke længere er (seriøse) lønforhandlinger, kan der ikke rykkes på det.
Jeg fortæller heller ikke åbent, hvad jeg tjener, det er privat - og i øvrigt også meget forskelligt alt efter sammensætningen af arbejdet.

Anmeld

7. maj 2014

isabellasmor

Rockertand skriver:

Fuldstændig helt og aldeles uenig.
Jeg arbejder i sundhedssektoren, i det offentlige med faste lønrammer osv. - til trods for det er der 8.000 kr. i forskel på den lavestlønnede og den højtlønnede i min afdeling, der laver nøjagtigt det samme, og da der ikke længere er (seriøse) lønforhandlinger, kan der ikke rykkes på det.
Jeg fortæller heller ikke åbent, hvad jeg tjener, det er privat - og i øvrigt også meget forskelligt alt efter sammensætningen af arbejdet.

Ja...... Nu skriver jeg jo også "næsten" og det er også hvad din forklaring i min verden dækker over, næsten samme løn, når man skal forklare sig og det ikke er dét der er pointen. Min pointe er nemlig at jeg ikke kan se noget privat eller hemmeligt i ens løn. Hvad er der privat i det når alle alligevel ved hvad løn satserne ligger på ? Kan slet ikke lige sætte mig ind i det 

Anmeld

7. maj 2014

Aabye

Jeg har faktisk spurgt folk hvad de sådan ca havde i måneden før skat.. Men det har KUN været fordi det har haft relevans for den uddannelse jeg selv skal have.. Jeg kunne aldrig drømme om at spørge alle og enhver, for det vedkommer ikke mig.. Men jeg har valgt at spørge dem der er i erhvervet hvad de ca får, og har spurgt både inden for det private og det offentlige.. Og jeg har spurgt både ny uddannede, og folk der har været i faget i flere år.. 

Jeg har dog altid spurgt, synes jeg selv, på en høflig måde. Og har altid sagt at det ikke er for at snage, men mere så jeg ved hvad jeg sådan ca kan forvente... Jeg har også accepteret det hvis folk ikke vil svare. Det er jo fair nok at folk er private omkring deres økonomi.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.