At spørge hvad andre tjener, uhøfligt eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2014

Pcokate

Anonym skriver:

Det er kun mig så  Som sagt i min omgangskreds kan vi godt sidde og snakke arbejde, løn, økonomi, osv. Men ingen spørger hvad andre tjener, hvis de ikke selv siger det. Måske er det også måden hun spurgte, fik en SMS med: hvad tjener du? Den er så åbenbart blevet sendt rundt til hele min familie. Har nu modtaget en SMS med en oversigt over hvad flere i min familie tjener. 

Vil lige sige at hun godt ved ca. hvad jeg tjener, ikke en dårlig løn. Og en hel del mere end hun får på kh.

Det var også en lidt spøjs måde at spørger på

Men jeg havde nu svaret alligevel, da det for mig ikke er personligt. Men da det er for dig, bør hun respektere dette. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2014

Tip!

Altså alle der arbejder under en overenskomst, der kan andre jo gå ind og tjekke løn satsen.... Så det er vel ikke så hemmeligt hvad en pædagog tjener, for det tar 2 minutter at finde via Google... 

Noget andet der er en privat sag er vel ens arbejds tider, tillæg, anciennitet osv.... 

Anmeld

7. maj 2014

Mortil223

Nej det spørger man ik folk om, det er en privat sag. 

Er man inde for det private f.eks er der stor forskel på løn, det kommer an på kompetencer, specialer og hvad man har forhandlet sig frem til og det rager ved Gud ikke alle og en hver. 

syntes det er uhøfligt at spørge, og meget underligt at sende en SMS rundt på den måde, har hun fortalt hvad hun skal bruge det til? 

Anmeld

7. maj 2014

*Mor Til Albert*

Anonym skriver:

Vil ikke genkendes, så er ano i denne.

Er det bare mig der er mærkelig, eller er der andre der synes, at det er uhøfligt at spørge om folks løn. Jeg er åbenbart blevet uvenner med min halvsøster, fordi jeg ikke føler hun behøver at vide hvad jeg tjener. I min omgangskreds spørger vi ikke om det, men kan sagtens snakke løn, spørger bare ikke hvad andre tjener. I hendes er det åbenbart meget normalt at spørge? 

Det er meget forskelligt fra familie til familie, hvad der er "lovligt" at spørge om. 
Personligt, så mener jeg at løn er en sag der ikke kommer andre ved. Hovedsagen er jo om pengene kan slå til og at man som familie kan klare sig. 
Hvis det havde været mig, så havde jeg på en pæn måde sagt, at pengesager ikke er noget jeg ønsker at drøfte med andre end min mand, da jeg mener at det er en privatsag. At hun så er blevet fornærmet må være hendes problem. Man skal ikke gå over sine egne grænser for at imødekomme andre. 

Anmeld

7. maj 2014

Ciss

Jeg spørger heller ikke om den slags, med mindre der er en konkret grund til det.

De få gange, jeg selv er blevet spurgt om det, har jeg et standard svar klar a la " Det er ca på niveau med, hvad man får som xxx".

Eneste undtagelse er i forhold til mine forældre og to søstre. Vi kan indbyrdes snakke om den slags også og følger jo med i hinandens liv på en anden måde. Jeg ved jo også 100% at de aldrig ville sige det videre.

Anmeld

7. maj 2014

modesty

Anonym skriver:

Er det bare mig der er mærkelig, eller er der andre der synes, at det er uhøfligt at spørge om folks løn. Jeg er åbenbart blevet uvenner med min halvsøster, fordi jeg ikke føler hun behøver at vide hvad jeg tjener. I min omgangskreds spørger vi ikke om det, men kan sagtens snakke løn, spørger bare ikke hvad andre tjener. I hendes er det åbenbart meget normalt at spørge? 

Det kommer an på om det er en god veninde eller en tilfældig person man sidder ved siden af til et middagsselskab.

Umiddelbart synes jeg godt at man kan spørge, men man skal også acceptere hvis personen ikke har lyst til at svare.

Personligt synes jeg det er ret vildt at man ikke vil fortælle sin søster hvad man tjener - jeg kan sagtens have løn-snakke med mine veninder. Men ligefrem at blive uvenner over det, er også vildt, så ville jeg bare acceptere at min søster havde et større behov for privatliv end jeg, og så var den ikke længere.

Anmeld

7. maj 2014

Anonym trådstarter

isabellasmor skriver:

Kan intet 'privat' se i ens løn... Alle andre i samme branche tjener det samme (altså ca) alle på su får det samme, kontanthjælp, elev løn, osv osv .... 

Der kan nu godt være stor forskel, specielt i det private. Jeg er selv offentligt ansat, men vi får tillæg. Jeg har hvert år (undtaget når jeg har været på barsel)fået store faste tillæg, samt engangstillæg, så efterhånden, får jeg en del mere end dem der ikke får tillæg eller et lille engangs ind i mellem.

Anmeld

7. maj 2014

Lilotte87

Jeg er selvstændig og er nogle gange blevet spurgt hvad jeg tjener. Især når vi har købt ny bil fx. Jeg synes det er uhøfligt at spørge om!

Var jeg pædagog, frisør eller andet og en person overvejede det samme er det et relevant spørgsmål som jeg godt ville svare på, men det andet er jo bare nysgerrighed. 

Anmeld

7. maj 2014

Chili

Anonym skriver:

Jeg har hjemmefra lært at det er uhøfligt at spørger om.
Mine forældre vil ingen gang fortælle hvor meget de tjener til min søster og jeg.
Umiddelbart vil jeg heller ikke dele min løn med andre når jeg får arbejde..
Det kommer ikke andre ved og slet ikke på den måde din halv søster har spurgt..
Hvad skal hun bruge jeres indkomst til?

Anmeld

7. maj 2014

Happiness

Ej det rager da ikke andre! Mine kollegaer ved ikke engang hvad jeg har forhandlet min løn til, og det får de heller ikke at vide. Ikke engang min mor ved hvad jeg tjener, kan ikke se hvad hun overhovedet skulle bruge den information til?!

Jeg ville nok sige at det er en privat ting hvis folk spurgte. Har dog fortalt om nogle af mine tillæg til veninder indenfor samme område (pædagog), når de har skulle forhandle løn, men her er det også en brugbar information.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.