Er det ok at baby altid sidder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2014

Chili

Anonym skriver:

Ok, jeg troede at det måske var et problem, da han jo ikke rigtig lærer at bevæge sig. Men som hun selv siger, så springer han nok bare kravlestadiet over.

Lige det med at kravle er altså vigtigt..
Min tvilling er født med klumpfødder og grundet operationen osv. Nåede hun aldrig at kravle med gik bare. Det har resulteret i at hun i dag går pas gang (i stedet for kryds) og dette er med til at skabe nogle ballance problemer.
+ det vist er vigtigt for hjernen at lære den der kryds bevægelse der sker når man kravler.. Hun fik af vide af en fys som 17 årig at hun skulle ligge sig ned og kravle!
Men ja, min søn sad også som 5 måneder, men ligemeget hvad lagde jeg ham altid på mave eller ryg, og han begyndte først at sidde op og lege på gulvet da han kunne selv
Hvis jeg var dig ville jeg snakke helt åbent om det med at ligge på maven osv i MG, så hun ikke får en følelse af hun gør noget forkert, men selv har mulig for at tænke over det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2014

san

Chili skriver:

Lige det med at kravle er altså vigtigt..
Min tvilling er født med klumpfødder og grundet operationen osv. Nåede hun aldrig at kravle med gik bare. Det har resulteret i at hun i dag går pas gang (i stedet for kryds) og dette er med til at skabe nogle ballance problemer.
+ det vist er vigtigt for hjernen at lære den der kryds bevægelse der sker når man kravler.. Hun fik af vide af en fys som 17 årig at hun skulle ligge sig ned og kravle!
Men ja, min søn sad også som 5 måneder, men ligemeget hvad lagde jeg ham altid på mave eller ryg, og han begyndte først at sidde op og lege på gulvet da han kunne selv
Hvis jeg var dig ville jeg snakke helt åbent om det med at ligge på maven osv i MG, så hun ikke får en følelse af hun gør noget forkert, men selv har mulig for at tænke over det

Det er nemlig super vigtigt ... Og et lille barn har heller ikke godt af kun at sidde på numsen, da dette ikke er godt for ryggen.. Jeg har arbejdet i en vuggestue, hvor et barn kun kunne gå, når han så faldt kunne har ikke selv komme op og stå eller gå igen.. Så når han væltet lå han på gulvet og skreg.. Så selvf skal de lærer at kravle eller møve sig fremad...

Anmeld

28. april 2014

Mor til Ella

Anonym skriver:

Jeg har en god veninde, som har en søn på 7 måneder. Da han var 5 måneder lærte han at sidde selv, og siden har han siddet i alle sine vågne timer. Jeg tror ikke at det er så godt for hans motoriske udvikling aldrig at ligge på maven, og har flere gange overvejet at sige noget til min veninde omkring det. Men jeg vil selvfølgelig ikke gøre hende ked af det uden grund, og jeg er i tvivl om det overhovedet er et problem? 

Ella sad selv fra hun var ca det samme, hun satte sig på ved at lave mavebøjninger

Hun er bestemt ikke bagud på nogen områder tværtimod.

Anmeld

28. april 2014

helle85

Anonym skriver:

Han kan sidde uden støtte, men ikke selv sætte sig op. 

her er evt et link
http://mamanet.dk/baby/saadan-faar-babyen-en-staer k-ryg

Anmeld

28. april 2014

helle85

lineog4 skriver:

Nogen gange har de kære børn altså glemt at læse alle de gode bøger med de gode råd, og de lyttede ikke da sundhedsplejersken fortalte. Mine bærn var også nogen af dem der glemte at læse og lytte, Dina fx hun trillede lide så fint om til ryggen hver gang jeg placerede hende på maven, og Liam ja han lærte såmænd at komme op og sidde selv inden han var 6 mnd og så kunne jeg da placere ham som jeg nu lystede for to sekunder efter sad han da fint op igen.

Ja der er mange "rigtige" og "forkerte" med børn, men det aller mest "rigtige' er at se på trivsel og trives barnet ikke ved at blive placeret på maven, så skal man død og pine ikke gøre det med skrig som resultat. 

Jeg har gjort så meget "forkert" med mine børn men de synes at have overlevet og ikke være alt for langt tilbage. Og ja Dina fx sprang næsten det med at kravle over, dog var pebernødder og en stor dreng så interessant så hun fandt en måde at komme rundt da hun var 9 mnd, men det var fra siddende og så meget sødt ud. Men trods arvelig klodsethed så klarer hun så meget godt motorisk 

Jeg ville personligt aldrig gå ind og kommentere på andre i min mødresgruppes måde at være med børnene så længe børnene er i trivsel, for puha det med de konkurrerende børn er bare så demoraliserende især som førstegangsmor - og alle bærn er forskellige og kan forskellige ting på forskellige tidspunkter.

normalt er jeg meget enige i dine svar, men her er jeg lidt uenig

jeg siger ikke at børn skal følge den bog efter hvad de skal på forskellige tidspunkter, og de skal heller ikke ligge og skrige fordi de skal være på maven, mine har heller aldrig fulgt bogen. freja begyndte at møve sig rundt som en kålorm da hun var 4 mdr fordi hun var stædig og ville efter lucas som lige havde lært at gå, hun nåde at kravle en månede inde hun gik da hun var 9 mdr hun var omkring 8 mdr før hun lærte at sidde op fordi hun havde travlt med at møve sig rundt efter alt andet
og ja lucas har jo ikke fulgt noget da han har været bagefter med alt

men nå barnet ikke selv kan sætte sig op så er det ikke sundt for barnet bare at blive placeret fordi det er nemmest, istedet kunne de prøve at trille barnet på en bold osv det stimulerer også motorikken.

men hvis barnet selv sætter sig op så flytter de sig også selv til en anden stilling

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.