Er det ok at baby altid sidder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2014

Anonym trådstarter

AnthonsMor skriver:

Jeg har altid været af den overbevisning at et barn skal ligge på maven alt det det kan komme til, lige indtil de kravler selv..

Men når det så er sagt, så kunne Anthon også sidde længe før han kunne kravle, og han foretrak det også, men han lå nu også ofte på maven.. Det blev straks værre da han så lærte at sætte sig op selv, før han kravlede  

Men jeg synes ikke et barn på 7 måneder bør sidde op hele dagen, deres rygmuskulatur er ikke stærk nok til det i den alder, og slet ikke hvis ikke barnet ligger på maven og træner ryggen..

Det er nemlig også lidt de tanker jeg har haft, og jeg fik også at vide at min læge til 5 måneders undersøgelsen, at det ikke er godt for dem at sidde før de selv kan sætte sig op.

Jeg har dog besluttet at jeg ikke vil sige noget, jeg ved at det vil gøre hende rigtig ked af det, og det lader ikke til at de fleste ikke mener at det er et problem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2014

Anonym trådstarter

Isabella_mor skriver:

Ja det er også rigtigt. 

Men jeg tænker da også at den pågældende mor har sundhedsplejersken indeover. Barnet skal jo nok komme til at kravle og gå osv  

I vores kommune er der ikke besøg af sundhedsplejersken mellem 3 og 9 måneder. Men jeg regner bestemt også med at hun vil sige noget, når hun kommer på 9 måneders besøg. Det er nemlig mit indtryk at han generelt er ret langt bagud motorisk. 

Anmeld

27. april 2014

Isabella_mor

Anonym skriver:

I vores kommune er der ikke besøg af sundhedsplejersken mellem 3 og 9 måneder. Men jeg regner bestemt også med at hun vil sige noget, når hun kommer på 9 måneders besøg. Det er nemlig mit indtryk at han generelt er ret langt bagud motorisk. 

Men hvis du er bekymret kan du jo nævne det for din veninde.. Jeg tænker da at det er fair, hvis du føler det er vigtigt  

Anmeld

27. april 2014

Anonym trådstarter

Isabella_mor skriver:

Men hvis du er bekymret kan du jo nævne det for din veninde.. Jeg tænker da at det er fair, hvis du føler det er vigtigt  

Men det er jo netop det jeg synes er svært at vurdere... Er det vigtigt? Børn udvikler sig jo forskelligt, og jeg har ikke lyst til at gøre hende bekymret uden grund. Hun er i forvejen meget følsom overfor andres mening om hendes evner som mor, så jeg har besluttet ikke at sige noget, medmindre det hun gør er direkte skadeligt for baby. Derfor denne tråd

Anmeld

27. april 2014

Clisolka

Anonym skriver:

Jeg har en god veninde, som har en søn på 7 måneder. Da han var 5 måneder lærte han at sidde selv, og siden har han siddet i alle sine vågne timer. Jeg tror ikke at det er så godt for hans motoriske udvikling aldrig at ligge på maven, og har flere gange overvejet at sige noget til min veninde omkring det. Men jeg vil selvfølgelig ikke gøre hende ked af det uden grund, og jeg er i tvivl om det overhovedet er et problem? 

Jeg har nu en dreng på 7 mrd - og han hader (med store bogstaver) at ligge på maven! Han vil meget hellere side op, og se hvad der sker omkring ham  Han siger selv til, når han vil ned og ligge, så det kunne jeg også forestille mig din venindes søn gør 

Han har aldrig været god til at ligge på maven pga. mange maveproblemer siden fødslen. Hvis jeg er heldig kan han ligge i max 5 min af gangen, og så skriger han som pisket indtil jeg tager ham op. Han er typen der vender sig direkte om på ryggen efter han er lagt (jeg ligger ham så bare de flere gange på maven i løbet af dagen) 

Men han kommer jo ned og ligge flere gange i løbet af dagen (både på ryggen og maven), og det er jeg sikker på at din venindes dreng også gør 

Jeg er ikke nervøs for om min dreng kommer til at kravle - han skal nok nå at følge med de andre børn, når han kommer i vuggestue  Min datter var 10½ mrd. før hun kravlede - og hvis ikke han kravler, så kan det være at han i stedet går først, men er dog sikker på at storesøster nok skal lære ham nogle tricks 

Anmeld

27. april 2014

helle85

Anonym skriver:

Jeg har en god veninde, som har en søn på 7 måneder. Da han var 5 måneder lærte han at sidde selv, og siden har han siddet i alle sine vågne timer. Jeg tror ikke at det er så godt for hans motoriske udvikling aldrig at ligge på maven, og har flere gange overvejet at sige noget til min veninde omkring det. Men jeg vil selvfølgelig ikke gøre hende ked af det uden grund, og jeg er i tvivl om det overhovedet er et problem? 

nå du skriver lærte at sidde selv er det så fordi han selv kan sætte sig op eller fordi hun sætter ham op for der er meget forskel på de to

Anmeld

27. april 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Isabella_mor skriver:

Ja det er også rigtigt. 

Men jeg tænker da også at den pågældende mor har sundhedsplejersken indeover. Barnet skal jo nok komme til at kravle og gå osv  

Ja det skal han helt sikker nok det var også mere fordi jeg tænkte at det var misforstået at udviklingen går i den rigtige retning hvis barnet er blevet sat op, uden selv at kunne. netop fordi det kan risikere at sætte udviklingen lidt i stå i stedet for

Anmeld

27. april 2014

Anonym trådstarter

Babymor1013 skriver:

Jeg har nu en dreng på 7 mrd - og han hader (med store bogstaver) at ligge på maven! Han vil meget hellere side op, og se hvad der sker omkring ham  Han siger selv til, når han vil ned og ligge, så det kunne jeg også forestille mig din venindes søn gør 

Han har aldrig været god til at ligge på maven pga. mange maveproblemer siden fødslen. Hvis jeg er heldig kan han ligge i max 5 min af gangen, og så skriger han som pisket indtil jeg tager ham op. Han er typen der vender sig direkte om på ryggen efter han er lagt (jeg ligger ham så bare de flere gange på maven i løbet af dagen) 

Men han kommer jo ned og ligge flere gange i løbet af dagen (både på ryggen og maven), og det er jeg sikker på at din venindes dreng også gør 

Jeg er ikke nervøs for om min dreng kommer til at kravle - han skal nok nå at følge med de andre børn, når han kommer i vuggestue  Min datter var 10½ mrd. før hun kravlede - og hvis ikke han kravler, så kan det være at han i stedet går først, men er dog sikker på at storesøster nok skal lære ham nogle tricks 

Igen er jeg rigtig glad for at høre, at det ikke behøver at være et problem.

Han har aldrig været ret glad for at ligge på maven, men jeg synes egentlig at det så ud til at gå væsentlig bedre, lige indtil han begyndte at sidde selv. For nu er det bare det eneste der duer. Men det lyder jo ikke til at være helt unormalt.

Anmeld

27. april 2014

Anonym trådstarter

helle85 skriver:

nå du skriver lærte at sidde selv er det så fordi han selv kan sætte sig op eller fordi hun sætter ham op for der er meget forskel på de to

Han kan sidde uden støtte, men ikke selv sætte sig op. 

Anmeld

27. april 2014

lineog4

Nogen gange har de kære børn altså glemt at læse alle de gode bøger med de gode råd, og de lyttede ikke da sundhedsplejersken fortalte. Mine bærn var også nogen af dem der glemte at læse og lytte, Dina fx hun trillede lide så fint om til ryggen hver gang jeg placerede hende på maven, og Liam ja han lærte såmænd at komme op og sidde selv inden han var 6 mnd og så kunne jeg da placere ham som jeg nu lystede for to sekunder efter sad han da fint op igen.

Ja der er mange "rigtige" og "forkerte" med børn, men det aller mest "rigtige' er at se på trivsel og trives barnet ikke ved at blive placeret på maven, så skal man død og pine ikke gøre det med skrig som resultat. 

Jeg har gjort så meget "forkert" med mine børn men de synes at have overlevet og ikke være alt for langt tilbage. Og ja Dina fx sprang næsten det med at kravle over, dog var pebernødder og en stor dreng så interessant så hun fandt en måde at komme rundt da hun var 9 mnd, men det var fra siddende og så meget sødt ud. Men trods arvelig klodsethed så klarer hun så meget godt motorisk 

Jeg ville personligt aldrig gå ind og kommentere på andre i min mødresgruppes måde at være med børnene så længe børnene er i trivsel, for puha det med de konkurrerende børn er bare så demoraliserende især som førstegangsmor - og alle bærn er forskellige og kan forskellige ting på forskellige tidspunkter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.