Er det ok at baby altid sidder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2014

Isabella_mor

Anonym skriver:

Ok, jeg troede at det måske var et problem, da han jo ikke rigtig lærer at bevæge sig. Men som hun selv siger, så springer han nok bare kravlestadiet over.

det kan meget vel være  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2014

Mother-love

Vi havde problemet at Isabella aldrig gad og ligge på maven fordi hun altid havde bøvlet med hård mave.
Hun kunne også sidde fra hun var 5 mdr. Og sad stortset kun. Vi kunne simpelthen ikke lægge hende ned på maven uden hun græd som pisket. Men da hun startede i vs da hun var 8 mdr kunne de godt ligge hende på maven uden hun blev så ked af det.
Så vi aftalte at det gjorde de med hende, da vi simpelthen ikke kunne klare hun skulle blive så ked af det.

At hun så gik før hun kravlede er så hvad det er. Hun var lidt bagud grovmotorisk men det kom hun meget hurtigt efter. Hun gik selv uden støtte da hun var 13 mdr.

så jeg ville ikke blande mig hvis det var mig

Anmeld

27. april 2014

Anonym trådstarter

Havanagila skriver:

Vi havde problemet at Isabella aldrig gad og ligge på maven fordi hun altid havde bøvlet med hård mave.
Hun kunne også sidde fra hun var 5 mdr. Og sad stortset kun. Vi kunne simpelthen ikke lægge hende ned på maven uden hun græd som pisket. Men da hun startede i vs da hun var 8 mdr kunne de godt ligge hende på maven uden hun blev så ked af det.
Så vi aftalte at det gjorde de med hende, da vi simpelthen ikke kunne klare hun skulle blive så ked af det.

At hun så gik før hun kravlede er så hvad det er. Hun var lidt bagud grovmotorisk men det kom hun meget hurtigt efter. Hun gik selv uden støtte da hun var 13 mdr.

så jeg ville ikke blande mig hvis det var mig

Hvor er jeg glad for at høre, at det ikke har været et problem for jeres pige! Så bliver det det sikkert heller ikke for min venindes dreng.

Jeg har egentlig heller ikke særlig meget lyst til at blande mig, så det vil jeg lade være med, nu da folk herinde ikke mener at det er et problem. Og sp kommer jo også ved 9 måneder, jeg synes bare det var lang tid at vente, hvis det kunne få langsigtede konsekvenser for ham.

Anmeld

27. april 2014

Mother-love

Anonym skriver:

Hvor er jeg glad for at høre, at det ikke har været et problem for jeres pige! Så bliver det det sikkert heller ikke for min venindes dreng.

Jeg har egentlig heller ikke særlig meget lyst til at blande mig, så det vil jeg lade være med, nu da folk herinde ikke mener at det er et problem. Og sp kommer jo også ved 9 måneder, jeg synes bare det var lang tid at vente, hvis det kunne få langsigtede konsekvenser for ham.

Det er da også rigtig sødt at du er bekymret på din venindes vegne. Men han skal nok følge med. Isabella vidst ikke hvad hendes ben skulle bruges til. Hun kunne fra helt lille hverken støtte på benene med eller uden vægtbæring.
Og selvom sp anbefalede at vi holdte os væk fra en gå stol så købte vi en alligevel. For da hun var 10 mdr vidste hun stadig ikke hvad de ben kunne.

Vi satte hende i gåstolen 5-10 min. 3 gange om dagen og på anden dagen kunne hun allerede bevæge sig fremad.
Og efter en uge spænede hun rundt i lejligheden.

Vi havde lavet så mange øvelser med hende.
Men efter vi købte den gå stol gik det bare fremad.

Så nogen gange skal man tage hvad sp siger med et gram salt.

Men som sagt han skal nok komme efter det.

Anmeld

27. april 2014

Dr. House

Jeg har en god veninde, som har en søn på 7 måneder. Da han var 5 måneder lærte han at sidde selv, og siden har han siddet i alle sine vågne timer. Jeg tror ikke at det er så godt for hans motoriske udvikling aldrig at ligge på maven, og har flere gange overvejet at sige noget til min veninde omkring det. Men jeg vil selvfølgelig ikke gøre hende ked af det uden grund, og jeg er i tvivl om det overhovedet er et problem? 

Et barn som er så lille, sidder ikke op i alle sine vågne timer.

Børn i den alder bliver hurtig træt i ryggen, lænden samt bliver øm i bagdelen af at sidde for længe. 

Børn har nogle perioder hvor de er glad for specielle ting, så som at stå, sidde, kravle, møve sig frem.. mm. Og så gør de den ene ting så meget som de kan.

Men jeg kan forsikre dig for, at det barn ikke lider overlast. Der går ikke længe før det skifter yndlings stilling.

Anmeld

27. april 2014

Anonym trådstarter

Havanagila skriver:

Det er da også rigtig sødt at du er bekymret på din venindes vegne. Men han skal nok følge med. Isabella vidst ikke hvad hendes ben skulle bruges til. Hun kunne fra helt lille hverken støtte på benene med eller uden vægtbæring.
Og selvom sp anbefalede at vi holdte os væk fra en gå stol så købte vi en alligevel. For da hun var 10 mdr vidste hun stadig ikke hvad de ben kunne.

Vi satte hende i gåstolen 5-10 min. 3 gange om dagen og på anden dagen kunne hun allerede bevæge sig fremad.
Og efter en uge spænede hun rundt i lejligheden.

Vi havde lavet så mange øvelser med hende.
Men efter vi købte den gå stol gik det bare fremad.

Så nogen gange skal man tage hvad sp siger med et gram salt.

Men som sagt han skal nok komme efter det.

Vi har heldigvis en super sp (vi er i mødregruppe sammen og har den samme). I vores kommune er der bare ikke besøg mellem 3 og 9 måneder, og det er jo ret lang tid, hvis der lige er et eller andet der kikser.

Anmeld

27. april 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Isabella_mor skriver:

hvis de kan sidde selv, så er det ikke et problem. og hvis barnet bliver træt af at sidde, vil det højest sandsynlig brokke sig eller selv ligge sig ned, skifte stilling f.eks.

det er jo den vej det skal gå

Ikke for at irettesætte eller være træls, (og ret mig gerne hvis det ikke er rigtigt, synes bare selv det giver mening) men min sp fortalte mig at mange børn lærer at sidde tidligt fordi forældrene sætter dem op og "tvinger" dem til at lære det først. Den naturlige rækkefølge skulle egentlig være kravle, sidde, gå. De kan nemlig ikke selv komme op og sidde på numsen før de har styr på arme og ben i kravlestilling. Og ja ja, der er undtagelser hvor ungerne aldrig kravler, men de er 100% oppe og stå på alle 4 før de lærer selv at lande på rumpen

så at barnet nu kan sidde, uden at det kan ligge på maven, er faktisk nok ikke den rigtige rækkefølge motorisk. Hvis barnet ikke selv kan komme op at sidde, kan det typisk heller ikke selv komme videre fra siddeposition, og så bliver de passive i dén stilling.  

Anmeld

27. april 2014

Anonym trådstarter

Dr. House skriver:

Et barn som er så lille, sidder ikke op i alle sine vågne timer.

Børn i den alder bliver hurtig træt i ryggen, lænden samt bliver øm i bagdelen af at sidde for længe. 

Børn har nogle perioder hvor de er glad for specielle ting, så som at stå, sidde, kravle, møve sig frem.. mm. Og så gør de den ene ting så meget som de kan.

Men jeg kan forsikre dig for, at det barn ikke lider overlast. Der går ikke længe før det skifter yndlings stilling.

Som tidligere skrevet, så er jeg faktisk ret sikker på at han sidder alle sine vågne timer. Han er næsten lige så bred som han er høj, hvilket jeg også tror har ret meget og sige.

Til gengæld er jeg rigtig glad for at høre at det ikke er noget problem, og jeg derfor ikke behøver at bekymre mig

Anmeld

27. april 2014

AnthonsMor

Anonym skriver:

Jeg har en god veninde, som har en søn på 7 måneder. Da han var 5 måneder lærte han at sidde selv, og siden har han siddet i alle sine vågne timer. Jeg tror ikke at det er så godt for hans motoriske udvikling aldrig at ligge på maven, og har flere gange overvejet at sige noget til min veninde omkring det. Men jeg vil selvfølgelig ikke gøre hende ked af det uden grund, og jeg er i tvivl om det overhovedet er et problem? 

Jeg har altid været af den overbevisning at et barn skal ligge på maven alt det det kan komme til, lige indtil de kravler selv..

Men når det så er sagt, så kunne Anthon også sidde længe før han kunne kravle, og han foretrak det også, men han lå nu også ofte på maven.. Det blev straks værre da han så lærte at sætte sig op selv, før han kravlede  

Men jeg synes ikke et barn på 7 måneder bør sidde op hele dagen, deres rygmuskulatur er ikke stærk nok til det i den alder, og slet ikke hvis ikke barnet ligger på maven og træner ryggen..

Anmeld

27. april 2014

Isabella_mor

Mor11 skriver:

Ikke for at irettesætte eller være træls, (og ret mig gerne hvis det ikke er rigtigt, synes bare selv det giver mening) men min sp fortalte mig at mange børn lærer at sidde tidligt fordi forældrene sætter dem op og "tvinger" dem til at lære det først. Den naturlige rækkefølge skulle egentlig være kravle, sidde, gå. De kan nemlig ikke selv komme op og sidde på numsen før de har styr på arme og ben i kravlestilling. Og ja ja, der er undtagelser hvor ungerne aldrig kravler, men de er 100% oppe og stå på alle 4 før de lærer selv at lande på rumpen

så at barnet nu kan sidde, uden at det kan ligge på maven, er faktisk nok ikke den rigtige rækkefølge motorisk. Hvis barnet ikke selv kan komme op at sidde, kan det typisk heller ikke selv komme videre fra siddeposition, og så bliver de passive i dén stilling.  

Ja det er også rigtigt. 

Men jeg tænker da også at den pågældende mor har sundhedsplejersken indeover. Barnet skal jo nok komme til at kravle og gå osv  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.