Cherrysangel skriver:
Så er der lige lidt opdatering - hvilket endte i et skænderi mellem min mand og jeg. Har helt ondt af ham, men jeg er mere hidsig nu hvor jeg er gravid og, ja, så skal det jo gå ud over nogen.
Min mand og jeg skal til konfirmation hos noget af hans familie og derfor kom min mand og hans mor til at snakke om det (jeg var ikke til stede den dag de talte om det) Men der snakkede de om tro og hvorfor man bliver konfirmeret. Min svigermor sagde surt til ham, at hun syntes sådan noget nonfirmation var noget pjat og hun ville IKKE komme hvis hun blev inviteret til sådan noget, for der er jo ikke noget at fejre. Og det er uanset om det var venners børn eller hendes børnebørn som inviterede og hvis det var børnebørnen som havde den holdning, så var der nok INGEN fra familien der kom og hvis de gjorde så kom de ikke med gaver...
NØJ jeg blev hidsig, da min mand fortalte hvordan holdningen var hos hans familie - heldigvis er der MANGE MANGE år til, at vores barn skal tage den beslutning. Men sikke da en flabet holdning. Hvorfor straffe barnet fordi at det tager stilling til noget så vokset som at sige nej til Gud? Men fejre at man går ind i de voksnes rækker og om det har været i kirke eller ej, kan jeg ikke se er noget problem.
Vi har besluttet for lang tid siden, at uanset hvad barnet vælger så skal det ikke snydes. Det kan enten blive holdt med en fest, en rejse eller også kan han/hun få alle pengene som festen skulle ha været holdt for. Det skal ikke hedde sig, at han/hun siger ja til Gud bare for at få gaverne.
Ej jeg er ked af mit udbrud her, men blev bare så ked af det og gal. Tør slet ikke at tænke på hvordan jeg havde reageret hvis barnet var kommet til verden.
Det skal lige siges at min mand ikke fik luftet navngivning overfor min svigermor, men hvis hun starter med hendes " så kommer vi altså ikke" så må det blive sådan.
Jeg ville ikke tage tyren ved hornene, med mindre emnet kommer op igen. I har ikke noget at forsvare, og der er ikke tale om et groft brud på nogen regler, så jeg synes da bare, I skal sende invitationen til navngivningsfesten, når den tid kommer. Måske er det optimistisk at håbe, der ikke bliver talt om dåb inden da, men jeg synes ikke, I behøver at tage emnet op.
Vi har nok allesammen nogle skarpe holdninger på nogle områder, og det gør nogle gange ondt at se, at ens børn, også de voksne af slagsen, bryder med værdier og traditioner, man selv sætter højt. Min erfaring er bare, at man ofte som forælder ikke blot lærer at leve med børnenes anderledes valg, men efter en tid ligefrem hører sig selv forsvare dem. Det er dog vigtigt, at du lader din mand tage denne "kamp" med din svigermor, så du ikke står som den fæle svigerdatter, der har trukket beslutningen ned over hovedet på hendes søn.
Om svigerfamilien er særligt vidende om kristendommen eller ej, synes jeg er irrelevant. Der er højt til loftet inden for kristendommen, som den praktiseres i folkekirken i DK, og man kan godt have stærke følelser omkring sin tro uden at være udpræget vidende om trosgrundlaget. Derfor ingen grund til at "jorde" svigerfamilien på det grundlag.
Mht. nonfirmation - frygteligt ord efter min mening - er det jo let for svigermor at være så skarp og skråsikker, så længe hun ikke står i situationen, hvor hun evt. skal skuffe et ungt menneske, hun holder af. Måske ser hun anderledes på det, når/hvis, det kommer tæt på.