Hej alle sammen
Min mand og jeg er meget enige om, at vi IKKE skal have vores barn døbt, da vi mener, at det bør være barnets beslutning, hvis han/hun vil være kristen. Og det vil vi selvfølgelig støtte op omkring hvis barnet vælger, at være kristen.
Ingen af os er troene overhovedet og ville lyve i kirken hvis vi svarede "Ja" til at vi vil opdrage barnet i den kristne tro. Vi vil hverken bede bøn ved bordet, aftenbøn eller tage barnet med i kirke om søndagen og vi vil heller ikke læse biblen højt for barnet. Det skal derfor være barnets beslutning hvilken tro det vil have, hvis der er noget som interesseret barnet.
Min mands familie, er dog alle sammen både døbt og konfirmeret, men ingen af dem er troede som sådan og ingen af dem er gift, heller ikke inden de fik børn. De kender ikke ret meget til kristendommen når man spørg ind til det. Der ved jeg mere om kristendommen end nogle af dem, hvilket undre mig en smule. Nå, men hvor om alting er, så er der tradition at man skal døbes og konfirmeres i den familie, at sådan gør man bare og sådan har man altid gjort PUNKTUM.
Da vi for flere år siden, sagde at vi ikke ville have vores barn døbt, blev min mands mor meget forbavset og ked af det og ringede flere dage efter og sagde, at hun var meget skuffet over den beslutning.
Nu er vi så gået hen og blevet gravide og venter vores første barn om nogle måneder. Vi er stadig rørende enige om, at barnet ikke skal døbes, men navngives. Hvordan søren får man serveret den melding pænt til familien. For når man taler om navne, så snakker de helt automatisk om barnedåb. Og jeg har bevidst ikke kommentert det, fordi jeg ikke vil ud i et skænderi eller skulle stå og forsvare vores beslutning.
Lader man være med, at sige noget og bare sende invitationer ud til navngivningsfest og så får de beskeden på den måde. Eller skal man tage tyren ved hornene?
Mit sidste spørgsmål er så.... hvordan gør man egentlig når der skal navngives? Går man til kommunen og skriver under på noget eller gør man det online eller noget helt andet?