Anonym skriver:
Tak for svar. Tror dog folk har misforstået lidt - eller jeg ikke har formuleret mig ok - det er mere konceptet i "ny mand og andet ægteskab" end det er først rådhus og så kirke.
For mig er det bare anderledes, når man en gang før har lovet "til døden jer skille". Men jeg er også lidt gammeldags 
Jeg kan nok slet ikke svare entydigt på, hvordan jeg har det med 2. gangsbryllupper. Hvis jeg har set en veninde være ulykkelig i sit første ægteskab for siden at finde en mand, hun er lykkelig med, og som jeg sætter pris på, så er bryllup nr. to i mine øjne ikke nogen gentagelse, men en ny og forhåbentlig bedre begyndelse. Så er der ikke tale om "søsters/venindes bryllup opus 2", men om søsters/venindes og ny mands første og eneste bryllup - det er ikke institutionen ægteskab, jeg så fejrer, men lige netop Sofies og Drømmemand Kurts tro på kærligheden og et lykkeligt liv sammen, jeg fejrer.
Er det derimod ikke et forhold, jeg tror på, og har jeg grund til at være skeptisk overfor "anden omgang", fx fordi jeg ikke tror, manden er god for søster/veninde, vil jeg have det svært med det. Jeg kan jo ikke vide, om du i dette tilfælde har god grund til at være forbeholden - men hvis det udelukkende handler om, at du ikke orker at sætte dig op til bryllup, fordi det er anden gang - så synes jeg, det er trist, at du ser så negativt på det.
Jeg er stensikker på, at næsten enhver, der lover "til døden jer skiller", tror på det, når de siger ja. Så kommer livet nogle gange til at arte sig anderledes, og indimellem er det bedst og rigtigst at erkende, at man tog fejl - og heldigvis er man så ikke bundet til at være ulykkelig med sin partner livet ud.
Men - da du ikke skriver et ord om dine følelser for den nye mand, om din søsters eventuelle nye lykke osv., er det svært at blive klog på, om du kun opfatter det som noget bøvl og sjusk, at hun tror på kærligheden og vil vise det til verden igen, eller om du har andre grunde til at være forbeholden.