Hvordan ville I tackle den...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2009

Lone Jakobsen

- skriver:

Gør det spændende at male den så han også har noget med at vise frem, som de andre børn jo også vil have...

er helt enig her.
min søn starter også på tirsdag. han fik et brev hvor der stod at han sku ta en lille ting med fra hans sommerferie (ex. en sten eller andet)
som den meget optimistiske mor jeg er kom jeg til at sige "så kan det være i skal fortælle om det henne i skolen" dum ide da min søn er en genert lille fyr som bestemt ikke har lyst til at fortælle noget som helst foran en hel klasse fyldt med børn.
så jeg læste brevet højt igen, og der stod bare at tingen sku tages med....så selvfølgelig skal han ha en ting med. det har skolen jo bedt ham om....og hvis du starter med at give ham det indtryk at han selv må bestemme....ja så tror jeg han får det hårdt i skolen fremover. det bliver jo ikke sidste gang han har lektier for som han ikke lige har lyst til....og heller ikke sidste gang det bliver en simpel male opgave.
så frem med det gode humør.... det ku jo smitte af på ham

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2009

KWL

Men det er jo hele problematikken....børn lærer jo ikke at sidde stille eller lære vha "tankpassermodellen"...det er noget de rent udviklingsmæssigt skal være klar til og rigtig mange børn lærer når de rører ved ting eller bevæger sig imens...det er synd at samfundet ikke udnytter den viden og dermed udnytter alle de små menneskers enorme potentiale...
Knus Eva..

Så skulle du komme ud og se mit klasseværelse og min undervisning. På min skole gør vi meget ud af læringstile og mange måder at tilegne sig viden sig på. Det er fedt princip at undervise ud fra 

Anmeld

9. august 2009

Trolde_mor

- skriver:

Gør det spændende at male den så han også har noget med at vise frem, som de andre børn jo også vil have...

Kan ikke se problemet...

Lav evt en kopi så i begge har en og male...

Og lav det til en hyggestund...

Enig Gør det til en god oplevelse for ham

Anmeld

9. august 2009

Nemesis

HMM er vist modsat..for jeg har stemt nr 3 - altså at sønnen ikke maler og du skriver hvorfor.

JEg har selv en dreng der ikke kan tegne en lige streg og at tegne/male er dødens pølse for ham, og derfor tvinger jeg ikke til at tegne en tegning.

Finmotorikken kan trænes på andre måder og skal der en tegning med så kan han selv tegne en, hvis det er bedre.

Her tegnede min søn ikke overhovedet, og jeg fortalte stille og roligt læreren hvorfor og at det bare ikke er alle der har en interesse for det...det ER mest en pigeting, så måske det kan inspirere til at finde på noget andet til drenge fremover.

Men ja jeg er nok også underlig :-) men man tvinger jo heller ikke en ordblind til at læse, så hvorfor tvinge en der selv ved han er dårlig til at tegne til at skulle det - synes det er at opdele børnene fra starten i gode/dårlige - måske ubevidst, men alligevel, det enkelte barn kan hurtigt føle sig hængt ud.

:-) Sisse

Anmeld

9. august 2009

NaFe

Ville da helt klart mene a han skal lave den tegning....også kunne du evt hjælpe til. Lader du ham slippe ja så tror han bare at han kan slippe igen når der noget andet han ikke gider. Han vil nok komme til a tegne en del de næste på år. har selv undervist en 1.klasse et år...og 20% a skoletiden går med af tegne.... Syntes det ville være helt ude i skoven a du lader ham slippe, og stille ham i et dårligt lys med sine lærer og klassekammerater....tror han ville blive endnu mere ked af det når han ser alle andre har lavet deres tegninger... 

Anmeld

9. august 2009

Vingummien

Eva skriver:

min mellemste skønne og meget bestemte søn skal starte i skole på tirsdag...i den anledning har de fået et brev hvor der er nogle tegninger som de skal farvelægge og tage med på skolen. Og det vil han ikke!!
For de fleste piger er dette jo en fantastisk hyggelig ting og ikke mindst noget som piger bare er gode til og kan....men nu er drenge jo ikke lige sådan og det ved drengene godt...min søn ved i hvert fald han er dårlig til det eller at han ikke gør som pigerne...min mening er at det er utroligt gammeldags og ikke særlig meget "op i tiden" at sætte en flok børn til at farvelægge og da slet ikke når det er inden for faste rammer...så lad dem da ufolde deres kerative evner og fantasi og bare lade dem tegne og fortælle egen historie...men nej, de skal gøre som vi gjorde i skolen og som os piger jo bare var gode til...imens kan drengene så fortsætte med at fjolle med det, fordi det bare ikke kan det lige så godt og jo nok er kede af det(det er generaliserende, ved det..meeen)

Men hvad gør den kloge mor??
1)Tvinger jeg sønnen vel vidende at han hader det, får en skidt oplevelse og selvom jeg synes det er ret så unødvendigt.
2)Eller hjælper jeg ham, men så er det jo ikke ham der har lavet det og så ffår han bare en dum oplevelse en anden gang.
3)Skriver jeg mine overvejelser til læreren og begrundelsen for at tegningen ikke er lavet, men så har han jo stadig ikke det samme med som de andre og jeg har vidst så kridtet banen voldsomt op fra starten.
4) Noget rigtig smart, men hvad??

Knus Eva...

Helt klart hjælpe ham, det havde jeg nu gjort. Er jo ik lektier han skal lave, det er noget til første skole dag som jeg kan forstå. Og det er han jo nok nervøs for i forvejen.
Og syntes det ville være synd at han skal starte med en "straf" ved at SKAL tegne den.

Anmeld

10. august 2009

mariamiss6

jeg svarede nummer 4...... Og det rigtig smarte er så..... sig til din dreng at det er fint han ikke vil farvelægge de vedlagte tegninger, men at han så skal tegne nogle selv, i samme antal... ud fra egen fantasi/lyst....

Men jeg mener også lidt at i sammenligning med lektier, så kan man sige at, hvis læreren siger 'det her skal du have lavet til imorgen' ja så skal han jo det. Og hvis du som forælder siger 'nej skat spring bare lektierne over idag' så e det jo en smule demoraliserende kan man sige....

så det er vel 1 eller 4 alt efter hvad du virkelig mener selv, inderst inde, er det rigtige at gøre....
Vælger du løsning nummer 4, i mit forslag, så ville jeg dog også skrive en seddel til læreren, som skal læses INDEN der gives respons på barnets tegninger....

Anmeld

10. august 2009

landskronagade

Eva skriver:

Men det er jo hele problematikken....børn lærer jo ikke at sidde stille eller lære vha "tankpassermodellen"...det er noget de rent udviklingsmæssigt skal være klar til og rigtig mange børn lærer når de rører ved ting eller bevæger sig imens...det er synd at samfundet ikke udnytter den viden og dermed udnytter alle de små menneskers enorme potentiale...
Knus Eva..

Selvfølge skal han opfordres til at tegne, om ikke indenfor så udenfor stregerne. Man kan ikke tvinge eleverne til noget i skolen, men kun opfordre dem kraftigt til at tage imod den undervisning der bliver dem tilbudt. Ingen kan tvinge dem til at lære dem at skrive, det er kun noget de selv skal vælge at tage til sig, når der bliver undervist i det.
Derfor ville jeg som forældre ALTID vælge at bakke op omkring de valg læreren har taget i undervisningen, for det er den måde man kan støtte sine børn i skolen aller bedst, især når de synes at en opgave er lidt svær at løse. Det ville da ikke være sjovt for ham, hvis han ikke læte at læse, bare fordi hans forældre ikke ville tvinge ham til noget som ham ikke var så god til på forhånd.

Men cool at du stiller spørgsmålstegn ved opgaven. Der kan jo være mange grunde til valget af opgaven, og jeg kunne ikke forestille mig at den var valgt udfra at det skulle opfattes som en straf. At farvelægge en tegning er en forholdsvis overskuelig opgave for de fleste børn, så måske var opgaven tænkt som en fin start hvor alle kan være med. Jeg synes måske også at det ville være overvældende at begynde første skoledag med at lave top-differentieret udervisning, som skulle kortlægge alle elevernes særlige behov og læringsstil.

Der er meget godt at sige om læringsstile, men der er så meget hype omkring dem, og hvem siger at bare fordi nogle børn lærer bedst ved at røre og gøre, så skal de begrænses til kun at lære på den måde? Røre - gøre - børn kan sagtens lære ved at sidde stille og tegne en tegning, uden at det skal kategoriseres som tankpasser-pædagogik. De fleste børn lærer ved at gøre tingene  på mange forskellige måder, udover at de måske lærer det bedst ved at finde deres læringsstil.

Anmeld

10. august 2009

millesofie

gør det til en sjovere oplevelse at farvelægge den tegning
den skal jo laves og måske vil en belønning hjælpe som feks en tur på skaterbanen bagefter (hvis det er det han kan lide) ...hjælpe på humøret

Anmeld

10. august 2009

Slettet

Jeg har stemt 1. og det har jeg fordi han ligeså godt kan lære først som sidst, at visse ting er obligatoriske, der er ikke noget valg -nu går han i skole og så er der altså ting som SKAL laves og det er ikke til diskussion
Men hvis du virkelig føler så stærkt for det som du skriver, synes jeg ikke der er noget i vejen for, at du tager en venlig snak med klasselæren om hvor vidt det var tid til lidt forandring/nytænkning
Men altså de tegninger dér, de skal laves og der skal mor ikke komme og redde ham

Mvh Annie som har en datter som også starter i skole i morgen (ihh hvor spændende!)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.