Eva skriver:
Men det er jo hele problematikken....børn lærer jo ikke at sidde stille eller lære vha "tankpassermodellen"...det er noget de rent udviklingsmæssigt skal være klar til og rigtig mange børn lærer når de rører ved ting eller bevæger sig imens...det er synd at samfundet ikke udnytter den viden og dermed udnytter alle de små menneskers enorme potentiale...
Knus Eva..
Selvfølge skal han opfordres til at tegne, om ikke indenfor så udenfor stregerne. Man kan ikke tvinge eleverne til noget i skolen, men kun opfordre dem kraftigt til at tage imod den undervisning der bliver dem tilbudt. Ingen kan tvinge dem til at lære dem at skrive, det er kun noget de selv skal vælge at tage til sig, når der bliver undervist i det.
Derfor ville jeg som forældre ALTID vælge at bakke op omkring de valg læreren har taget i undervisningen, for det er den måde man kan støtte sine børn i skolen aller bedst, især når de synes at en opgave er lidt svær at løse. Det ville da ikke være sjovt for ham, hvis han ikke læte at læse, bare fordi hans forældre ikke ville tvinge ham til noget som ham ikke var så god til på forhånd.
Men cool at du stiller spørgsmålstegn ved opgaven. Der kan jo være mange grunde til valget af opgaven, og jeg kunne ikke forestille mig at den var valgt udfra at det skulle opfattes som en straf. At farvelægge en tegning er en forholdsvis overskuelig opgave for de fleste børn, så måske var opgaven tænkt som en fin start hvor alle kan være med. Jeg synes måske også at det ville være overvældende at begynde første skoledag med at lave top-differentieret udervisning, som skulle kortlægge alle elevernes særlige behov og læringsstil.
Der er meget godt at sige om læringsstile, men der er så meget hype omkring dem, og hvem siger at bare fordi nogle børn lærer bedst ved at røre og gøre, så skal de begrænses til kun at lære på den måde? Røre - gøre - børn kan sagtens lære ved at sidde stille og tegne en tegning, uden at det skal kategoriseres som tankpasser-pædagogik. De fleste børn lærer ved at gøre tingene på mange forskellige måder, udover at de måske lærer det bedst ved at finde deres læringsstil.
Anmeld