Hvordan ville I tackle den...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Jeg vælger:

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.597 visninger
33 svar
0 synes godt om
9. august 2009

Honningblomst

min mellemste skønne og meget bestemte søn skal starte i skole på tirsdag...i den anledning har de fået et brev hvor der er nogle tegninger som de skal farvelægge og tage med på skolen. Og det vil han ikke!!
For de fleste piger er dette jo en fantastisk hyggelig ting og ikke mindst noget som piger bare er gode til og kan....men nu er drenge jo ikke lige sådan og det ved drengene godt...min søn ved i hvert fald han er dårlig til det eller at han ikke gør som pigerne...min mening er at det er utroligt gammeldags og ikke særlig meget "op i tiden" at sætte en flok børn til at farvelægge og da slet ikke når det er inden for faste rammer...så lad dem da ufolde deres kerative evner og fantasi og bare lade dem tegne og fortælle egen historie...men nej, de skal gøre som vi gjorde i skolen og som os piger jo bare var gode til...imens kan drengene så fortsætte med at fjolle med det, fordi det bare ikke kan det lige så godt og jo nok er kede af det(det er generaliserende, ved det..meeen)

Men hvad gør den kloge mor??
1)Tvinger jeg sønnen vel vidende at han hader det, får en skidt oplevelse og selvom jeg synes det er ret så unødvendigt.
2)Eller hjælper jeg ham, men så er det jo ikke ham der har lavet det og så ffår han bare en dum oplevelse en anden gang.
3)Skriver jeg mine overvejelser til læreren og begrundelsen for at tegningen ikke er lavet, men så har han jo stadig ikke det samme med som de andre og jeg har vidst så kridtet banen voldsomt op fra starten.
4) Noget rigtig smart, men hvad??

Knus Eva...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2009

KWL

Jeg er ikke i tvivl. Selvfølgelig skal han male tegningen. Det er lektier og dem laver man om man vil eller ej.

Men jeg er dog enig med dig i at opgaven måske er lidt .....  og det kan du på et tidspunkt tage op med klasselæreren.

Når jeg bruge tegne/male opgaver i min klasse så er det velvidende at ikke alle i en klasse elsker det højt. Derfor laver jeg aftaler med dem der hader det. Men laves det skal det.

Kristine - skolelæreren

Anmeld

9. august 2009

FrkT

Jeg kan godt forstå dit synspunkt på det med at farvelægge. Men meningen med det er jo at deres finmotorik bliver bedre, så kan absolut ikke se noget ondt i det. Dog er jeg enig i at det OGSÅ ville være godt med noget mere "fri fantasi-tegning". Men begge dele er jo også muligt.
Jeg synes du skal prøve at gøre det til en god oplevelse for ham. Og ikke lade din negative mening om farvelægning påvirke din søn, i stedet lade som om du har det lige modsat med det. Også fordi, at de jo fremover i skolen vil komme ud for mange ting som de ikke "gider lave", men som de er nødt til. Det er jo en del af livet, og skolen er stedet de lærer det. Så jeg synes ikke du allerede nu skal tillade ham at vælge fra, i hvert fald ikke sådan en grundlæggende ting.
Håber du finder ud af hvad der er rigtigt for dig og din søn at gøre

Anmeld

9. august 2009

Honningblomst

Kristinewl skriver:

Jeg er ikke i tvivl. Selvfølgelig skal han male tegningen. Det er lektier og dem laver man om man vil eller ej.

Men jeg er dog enig med dig i at opgaven måske er lidt .....  og det kan du på et tidspunkt tage op med klasselæreren.

Når jeg bruge tegne/male opgaver i min klasse så er det velvidende at ikke alle i en klasse elsker det højt. Derfor laver jeg aftaler med dem der hader det. Men laves det skal det.

Kristine - skolelæreren

Altså, nu er det her ikke lektier men et brev...så jeg tvinger ham altså ikke til det...synes måske nok det er læreren eller goggen er det jo-smiler- som burde give opgaver der tilgodeser børnene og deres kompetancer...og at tegne inde for streger er og bliver aldrig noget som drenge er fantastiske til ejheller holder af. Endvidere så er det da lige til at dræbe deres kreativitet at give dem disse tegne inden for streger opgaver...uhh, hader det, netop fordi jeg ikke kan se nogen som helt logik eller mening i det-smiler
Men hvad, han er vild med at skrive..så det gør han nok og så ender det nok med jeg maler...det synes jeg nemlig er super hyggeligt..
Så er alle glade...
KNus og tak for svar..

Anmeld

9. august 2009

Honningblomst

FrkT skriver:

Jeg kan godt forstå dit synspunkt på det med at farvelægge. Men meningen med det er jo at deres finmotorik bliver bedre, så kan absolut ikke se noget ondt i det. Dog er jeg enig i at det OGSÅ ville være godt med noget mere "fri fantasi-tegning". Men begge dele er jo også muligt.
Jeg synes du skal prøve at gøre det til en god oplevelse for ham. Og ikke lade din negative mening om farvelægning påvirke din søn, i stedet lade som om du har det lige modsat med det. Også fordi, at de jo fremover i skolen vil komme ud for mange ting som de ikke "gider lave", men som de er nødt til. Det er jo en del af livet, og skolen er stedet de lærer det. Så jeg synes ikke du allerede nu skal tillade ham at vælge fra, i hvert fald ikke sådan en grundlæggende ting.
Håber du finder ud af hvad der er rigtigt for dig og din søn at gøre

Altså, nu elsker jeg at farvelægge og tegne...har nærmest ikke lavet andet i hele min skolegang...griner- men nu har jeg en dreng der aldrig nogensinde har tegnet og han hader det, virkelig meget...og ikke mindre når han skal sidde og se på alle dem der er fantastiske til det..finmotorikken, den kan og bliver gudskelov stimuleret med andet end farvelægning...er vi virkelig ikke kommet videre inden for skoleverdenen...nok det der irriterer mig mest...øvøv..
Så jeg anerkender at min søn ikek bryder sig om det, taler med ham om hvorfor...fortæller om alle de små tøser som er så gode og om hvordan jeg selv var osv osv...og kan jeg stadig ikke få ham til det, så er det bare sådan det er.
Ja, der er skalopgaver, men at farvelægge en elefant er bare ikke en opgave jeg mener der skal kæmpes med...og det gjorde jeg bestemt heller ikke med den store.
jeg tror faktisk det er vigtigt også at se hvorfor børnene ikke kan eller vil....og så kan de jo farvelægge i skolen...som lektier bliver det ikke herhjemme...
KNus Eva og tak for svar..

Anmeld

9. august 2009

Honningblomst

- skriver:

Gør det spændende at male den så han også har noget med at vise frem, som de andre børn jo også vil have...

Kan ikke se problemet...

Lav evt en kopi så i begge har en og male...

Og lav det til en hyggestund...

griner- det lyder altså super hyggeligt, men sidder her og ser min aktive søn for mig,,...han ville ikke kunne sidde stille og ejheller gide at sidde og tegne med mig...var det så bare at skrive eller regne, men at tagen, det er bare hade hade hade HADE tingen...men er spændt på hvad han siger i aften.
I gå havde vi snakken og tegnepiger og ikke-tegnedrenge...så må vi se om jeg kan lokke ham...ellers bliver det nok som de gange han er blevet tvunget i børnehaven(og det er jo det de får ud af at tvinge børn) et A4 rk som bare er malet med let hånd en blå eller anden farve ud over det hele-griner-
Skønt med knægte.....bare skidt at skolen er indrettet til piger og ikke aktive drenge som lærer i bevægelse...

Anmeld

9. august 2009

ønskebørn74

Eva skriver:

Altså, nu er det her ikke lektier men et brev...så jeg tvinger ham altså ikke til det...synes måske nok det er læreren eller goggen er det jo-smiler- som burde give opgaver der tilgodeser børnene og deres kompetancer...og at tegne inde for streger er og bliver aldrig noget som drenge er fantastiske til ejheller holder af. Endvidere så er det da lige til at dræbe deres kreativitet at give dem disse tegne inden for streger opgaver...uhh, hader det, netop fordi jeg ikke kan se nogen som helt logik eller mening i det-smiler
Men hvad, han er vild med at skrive..så det gør han nok og så ender det nok med jeg maler...det synes jeg nemlig er super hyggeligt..
Så er alle glade...
KNus og tak for svar..

Jeg vil væde på at de bliver hængt op. Og de andre børn vil synes det er mærkeligt og så er han allerede udsat...

Fortæl ham at han bliver den eneste og at de andre børn ville savne hans tegning... Skolen er jo til at lære i, og hvis han synes han ikke er så god, er det jo en fin lejlighed til ham at kunne lære at blive bedre til noget...

Fin lille fyr du har!!

Anmeld

9. august 2009

Honningblomst

Jeg vil væde på at de bliver hængt op. Og de andre børn vil synes det er mærkeligt og så er han allerede udsat...

Fortæl ham at han bliver den eneste og at de andre børn ville savne hans tegning... Skolen er jo til at lære i, og hvis han synes han ikke er så god, er det jo en fin lejlighed til ham at kunne lære at blive bedre til noget...

Fin lille fyr du har!!

Problemet er jo at han ved han er dårlig og han hader det...hvis så bare det var at skrive eller regne...det her er børnehaven om igen og det er han vidst mere end træt af...
Men jeg tager den med ham...vi, hans brødre og far laver den sammen og så kan han stolt vise en familie tegning...med alt fra en 3-35 årigs hånd...det må blive løsningen-smiler
Tror ikke de hænges op, det er velkomstbrevet hvor der bare er lidt billeder på...de har tegnet pynt til klassen....i fri hånd og fantasi...det vil han gerne...
Knus Eva..og tak for svar,,,

Anmeld

9. august 2009

ønskebørn74

Eva skriver:

Problemet er jo at han ved han er dårlig og han hader det...hvis så bare det var at skrive eller regne...det her er børnehaven om igen og det er han vidst mere end træt af...
Men jeg tager den med ham...vi, hans brødre og far laver den sammen og så kan han stolt vise en familie tegning...med alt fra en 3-35 årigs hånd...det må blive løsningen-smiler
Knus Eva..og tak for svar,,,

Det var da så lidt, og det er nu skønt at høre at han har sine egne meninger!!!
Han skal nok blive en super elev!!! Han lyder til at have omtanke med tingene.

Anmeld

9. august 2009

Honningblomst

ønskebarn74 skriver:

Det var da så lidt, og det er nu skønt at høre at han har sine egne meninger!!!
Han skal nok blive en super elev!!! Han lyder til at have omtanke med tingene.

Tak-smiler- det håber jeg han bliver...han har jo ventet et år, fordi jeg frygtede lidt der ville blive for meget skældud til ham og for meget uro i ham til skolen...men nu er han mere end klar...selvom han var ked den anden dag og ikke turde komme i skole...for han kunne jo slet ikke skrive endnu-smiler
Åh, tiden går så stærkt...
Knus og tak...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.