Meget bekymret nybagt mor (haster)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.649 visninger
37 svar
18 synes godt om
10. april 2014

Anonym trådstarter

Hej Alle,

Jeg er ny her på baby.dk og har brug for jeres erfaringer.

Inden fødsel har jeg læst rigtig mange anbefaling som har sat mange tanker i hovedet på mig mig og nu hvor mit barn er født kan jeg slet ikke finde ud af at nyde ham af frygt for han ikke "gør som der anbefales".

Min søn er 8 dage gammel og jeg er så bange. Det startede men en god fødsel uden smertestillende, fik enda at vide at jeg er en rigtig fødemaskine af jordemor. Jeg blev indlagt på mor-barn center pga. flade bryst vorter og jeg var næsten ikke kommet ind i værelset før en sygeplejerske kommer og siger en masse om hvordan jeg skal holde ham og amme ham osv. Min mand og jeg er indlagt en dag hvor vi beslutter os for at tage hjem. Der går det galt mine hormoner eller frygt går helt amok, jeg begynder at tænke meget over om han sover når han skal, spiser nok, græder nok osv. Får slet ikke sovet men kun græde og min mand er så søvnig at han ikke til at vækkes og jeg går i panik. Jeg ringer panisk til barselsklinikken og beder om berolingende piller, de giver mig dem men vælger ikke at tage dem alligevel. Min kusine kommer og passer babyen. Næste dag tager vi til hæl og høre test og der forsikrer jordermorden at han har det fint og jeg amme fint osv. Vi tager hjem og jeg er lidt rolig indtil natten kom og han græd og jeg igen blev panisk og kunne ikke se hvordan jeg skulle klare det. Næste dag er det lidt rødt om hans navle jeg bliver bange og ringer til barselsklinikken hvor jordermord siger at det er normalt men jeg så bange at jeg ringer igen og beder om at de ser på det. Der kommer en sygeplejerske som igen stiller masser af spørgsmål som hvordan spiser han, er hans blee tung, du skal amme og så skifte ham og amme igen, han skal have tør blee på. Hun skræmmer mig for jeg kan slet ikke holde styr på hvornår han spiser og hvor lang tid og hans afføring er gult eller sort. For to dage siden var min svigerinde her og hun hjælp mig med alle mine spørgsmål, men hun siger at hun slet ikke lyttede til dem og gjorde som hun mente var rigtig. I alt den tid har min søn spist lidt hist og pist og meget og sovet og ikke sovet. For 2 dage siden vælger han så at sove næsten hele døgnet. Som jeg så bliver bange for hvorfor han gør nu det osv. Nu spiser han og sover skiftevis men jeg kan ikke holde styre på hvormeget og hvornår. Med alle de ting er jeg begyndt og være bange for om han trives. Jeg er stadig ikke blevet kontaktet af sp og er bange for at fortælle hende alt dette i frygt for hun vil synes jeg er sindsyg.

Jeg har svært med at sove og våger over ham hele tiden. Jeg kan slet ikke nyde ham og det gør mig ked af det. Min mand skal starte på arbejde på mandag så det gør mig også usikker. 

Det jeg vil høre jeg om er om i starten talte hvor meget babyen spiser af gangen, hvilken bryst de tager af, om du ammer rigtig, hvor meget de sover, hvormeget de laver afføring, om bleen er tung, hvor meget de er vågne, om i ammer rigtig osv. osv.

Jeg synes det er svært at lave en skema over de ting og har nu overvejet at droppe amning selvom han suger fint.

Er der nogen der kan beroliger mig og fortælle hvordan I evt. har gjort da I fik jeres første barn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2014

Faby1989

Nu er jeg ikke selv mor (Desværre) Men jeg tænker at man i den først tid som nybagt mor, bruger den første tid på at lære sit barn at kende! dvs at du jo ikke helt endnu har fundet en rytme/lært hvornår han spiser og hvor meget eller hvornår han sover og hvor længe. Men jeg er sikker på det nok skal komme når i lære hinanden rigtigt at kende!  

Er sikker på du er den bedste mor i verden og at du gør alt helt som det skal gøres! 

Anmeld

10. april 2014

2721

Jeg havde intet skema over disse ting, men ingen dage var ens og så længe han ser ud til at trives ville jeg tage den med ro

Kæmpe stort kram, tror det er vigtigt atdu stopper med at lytte til alle andre og blot er mor og lytter til dit barns signaler

Anmeld

10. april 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg var også meget opmærksom på det hele i starten og tog tid på amningerne dog var jeg aldrig panisk som du beskriver! 

Jeg synes du skal få fat i en sp hurtigst muligt og så vær tydelig omkring at du har brug for at hun beroliger dig og ikke opildner til bekymringer! Og så fortæl hende hvordan din dag er med baby. Så burde hun kunne tale dig ned på jorden

husk at babyer er forskellige og en 8dage gammel baby har ingen rytme overhovedet, de spiser og sover som vinden blæser og det er helt normalt! Fortsæt du bare med at amme når han er så god til det, og så stol på at han får hvad han skal have så længe han tisser dagligt og er tilfreds (ikke græder eller brokker, når han har spist og evt bøvset) og tager fint på ved sp besøg. Du kan evt downloade en baby app hvor du kan notere amning, bryst, afføring, tis og søvn. Så kan du om aftenen kigge på appen og konstatere at han har gjort alt hvad han skulle den dag men vær igen opmærksom på at der højst sandsynligt ikke er system i noget af det endnu!

Til sidst, træk vejret, kig på din baby og mærk efter i din mave. Ser han tilfreds ud?

Anmeld

10. april 2014

Liviana

Anonym skriver:

Hej Alle,

Inden fødsel har jeg læst rigtig mange anbefaling som har sat mange tanker i hovedet på mig mig og nu hvor mit barn er født kan jeg slet ikke finde ud af at nyde ham af frygt for han ikke "gør som der anbefales".

Min søn er 8 dage gammel og jeg er så bange. Det startede men en god fødsel uden smertestillende, fik enda at vide at jeg er en rigtig fødemaskine af jordemor. Jeg blev indlagt på mor-barn center pga. flade bryst vorter og jeg var næsten ikke kommet ind i værelset før en sygeplejerske kommer og siger en masse om hvordan jeg skal holde ham og amme ham osv. Min mand og jeg er indlagt en dag hvor vi beslutter os for at tage hjem. Der går det galt mine hormoner eller frygt går helt amok, jeg begynder at tænke meget over om han sover når han skal, spiser nok, græder nok osv. Får slet ikke sovet men kun græde og min mand er så søvnig at han ikke til at vækkes og jeg går i panik. Jeg ringer panisk til barselsklinikken og beder om berolingende piller, de giver mig dem men vælger ikke at tage dem alligevel. Min kusine kommer og passer babyen. Næste dag tager vi til hæl og høre test og der forsikrer jordermorden at han har det fint og jeg amme fint osv. Vi tager hjem og jeg er lidt rolig indtil natten kom og han græd og jeg igen blev panisk og kunne ikke se hvordan jeg skulle klare det. Næste dag er det lidt rødt om hans navle jeg bliver bange og ringer til barselsklinikken hvor jordermord siger at det er normalt men jeg så bange at jeg ringer igen og beder om at de ser på det. Der kommer en sygeplejerske som igen stiller masser af spørgsmål som hvordan spiser han, er hans blee tung, du skal amme og så skifte ham og amme igen, han skal have tør blee på. Hun skræmmer mig for jeg kan slet ikke holde styr på hvornår han spiser og hvor lang tid og hans afføring er gult eller sort. For to dage siden var min svigerinde her og hun hjælp mig med alle mine spørgsmål, men hun siger at hun slet ikke lyttede til dem og gjorde som hun mente var rigtig. I alt den tid har min søn spist lidt hist og pist og meget og sovet og ikke sovet. For 2 dage siden vælger han så at sove næsten hele døgnet. Som jeg så bliver bange for hvorfor han gør nu det osv. Nu spiser han og sover skiftevis men jeg kan ikke holde styre på hvormeget og hvornår. Med alle de ting er jeg begyndt og være bange for om han trives. Jeg er stadig ikke blevet kontaktet af sp og er bange for at fortælle hende alt dette i frygt for hun vil synes jeg er sindsyg.

Jeg har svært med at sove og våger over ham hele tiden. Jeg kan slet ikke nyde ham og det gør mig ked af det. Min mand skal starte på arbejde på mandag så det gør mig også usikker. 

Det jeg vil høre jeg om er om i starten talte hvor meget babyen spiser af gangen, hvilken bryst de tager af, om du ammer rigtig, hvor meget de sover, hvormeget de laver afføring, om bleen er tung, hvor meget de er vågne, om i ammer rigtig osv. osv.

Jeg synes det er svært at lave en skema over de ting og har nu overvejet at droppe amning selvom han suger fint.

Er der nogen der kan beroliger mig og fortælle hvordan I evt. har gjort da I fik jeres første barn?

Puha, det lyder som om, at du har fået en lidt svær start på livet som mor.

For at starte med dine spørgsmål. Nej, jeg lavede ingen skemaer omkring amning/spisning/afføring og den slags. Allerførst var jeg også nervøs for, om jeg nu gjorde det rigtige, men så besluttede jeg mig for, at jeg ville tage det roligt og se på min datter. Jeg lagde hende til når hun virkede sulten osv. Jeg kiggede på hendes signaler i stedet for andres råd osv. Og det hjalp. Det en lille baby har allermest brug for er en mor, som er rolig og som kan overskue situationen. Og min datter tog rigtig fint på selvom jeg ikke lavede skemaer osv.

I forhold til det med ikke at kunne sove og våge over barnet. Sådan havde jeg det også lige i starten, men det gik over med tiden. Men det er hårdt, fordi man bliver så træt.

Men har du ikke haft/får du ikke besøg af sundhedsplejersken? Hun vil måske kunne berolige dig i forhold til, om du gør det rigtige?

Jeg tror det er vigtigt, at du stoler på dig selv og på, at du jo er hans mor og du godt kan læse hans signaler. Og så måske lytte til din svigerinde, som vel kender dig og som du selv kender?

De første 14 dage efter jeg havde født følte jeg mig også som dig (og jeg havde også en rigtig nem fødsel). Følte ikke jeg kunne sove/slappe af og følte mig helt brændt sammen i hjernen.

Anmeld

10. april 2014

L&V

Anonym skriver:

Hej Alle,

Drop skemaer, regler, råd fra venner og bekendte med mindre du selv ber om det og drop uret. Se på dit barn og lær det at kende og de signagler det sender..
Sov når baby sover. Og stol på at det du gør er godt nok og det bedste du kan. Det bliver nemmere med tiden

Anmeld

10. april 2014

Thereseh

Kan kun være enig med "Lækkermåsens og Vildbassens mor". Stol på at du ved hvad der er bedst for baby, og for guds skyld SOV når baby sover. 
Du har måske haft en lidt hård start, og er udkørt - og super nervøs. 

Da jeg fik Isaac, kiggede jeg på ham og tænkte "HJÆLP HVOR ER MANUALEN!?". Jeg græd meget de første dage, og var usikker på alle små lyde. 
Jeg lærte at slappe af, tage tingene som de kommer. Give ham mad hvis han var urolig, amme ham, skifte ham, putte ham igen. Masser af nus og kys til baby og ro til mor. 

Bare rolig, du skal nok klare det. Hiv fat i SP og sig hvordan du har det, hvis du føler du bliver ved med at være meget bekymret 

Anmeld

10. april 2014

Bshizzle

Som du skriver.. Så syntes jeg du klarer det fint 

Bare han følger hans Vægt skema, spiser, tunge bleer, afføring og sover.. 

Jeg var selv MEGA rad for at gøre noget forkert med min den første!! 

Jeg gjorde simpelhen det at jeg købte en lille note-bog og skrev alle spise tider ned (hvor mange ml og minutter jeg ammede). 

Hvornår han havde afføring og sov! 

Dette viste jeg så til min SP og hun kunne nemt følge med i hvordan det gik. 

Og det hele gik SÅ godt!! 

Til trods for jeg var møg bekymret!. 

Du kan altid ringe til din SP hvis du er i tvivl. 

Anmeld

10. april 2014

lille-fisen

Stort knus til dig og tillykke med sønnen

Jeg ville ringe til sundhedsplejersken (hvis du ikke har fået en tildelt endnu er jeg sikker på man kan ringe til deres fælles kontor) - og bede om at få et besøg hurtigst muligtJeg har selv arbejdet med sundhedsplejersker og de er de skønneste mennesker, der ikke dømmer folk - tro mig de har set alt - og du er LANGT FRA den første nybagte mor der er lidt overvældet af det hele. En rigtig god og lang snak med sundhedsplejersken tror jeg ville gøre godt.

I forhold til at holde styr på søvn, afføring, amning osv. er kvinder bare forskellige - jeg har nogle veninder som bare har kørt fuldstædig efter 'hvad de nu selv lige syntes' og jeg har andre veninder der ligesom dig har brug for på en eller anden måde at få overblik over søvn, afføring, amning osv. Der brugte en af mine veninder den der 'babykalenderen' - (man kan købe den i alle boghandler) og deri er der en fuld oversigt over en hel uge (fra baby er født og frem), så kan man fx notere at baby sov fra 13.30 til 15.30, hvornår man ammende og hvor længe, hvornår der var afføring osv. for alle ugens dage. Skemaet er super nemt at bruge  

Men husk nu at det er helt normalt at der ikke er nogen rutine endnu og du og din søde baby skal lære hinanden at kende. Jeg er sikker på du gør det rigtigt godt   

Anmeld

10. april 2014

Anonym trådstarter

TAK ALLE SAMMEN. Det betyder rigtig meget for mig at I også havde eller kan genkende noget af det jeg prøvede at forklare.. Jeg håber SP'en snart kontakter mig, håber hun er sød og kan evt. hjælpe mig i stedet for spørger til med alting. Jeg har en dejlig mand som virkerligt tager sig af mig og barnet. Og det er så skønt. Jeg er bare en bekymret person af natur, det har jeg været siden jeg var teenager. Har altid bekymret mig om min familie, især min mor da min far en syg og min mor har det meget hårdt med ham. Jeg gik en uge før barsel sygmeldt fra arbejde pga. af stress da min far blev indlagt og var det indtil ca. 5 dage jeg skulle føde. Da min barsel begyndte følte jeg virkeligt at tiden gik langsomt og jeg kunne ikke finde på noget at lave, havde gjort at klar til lille basse. Jeg fødte dog nemt og derefter gik det ligesom ned af bakken. Tusind tak, selvom jeg ikke kender jeg hjælper det når nogle mødre siger at det er ok det jeg gør. Han ser tilfreds ud, tisser laver afføring osv. laver søde grimmerser. Jeg elsker ham bare så meget at jeg glemmer at nyde ham. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.