HSP børn/voksne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2014

Anonym trådstarter

miig1989 skriver:

Kan ikke lige hjælpe dig, men vil høre hvilke tegn der har været på din datter er særligt sensitiv..
Da vi mistænker vores datter for at være det

Hun er meget i sine følelsers vold og bære dem uden på tøjet, hun er lys følsom, støj følsom, der er mange teksture hun ikke bryder sig om, mennesker skal hun kende godt før hun henvender sig til dem eller bare anerkender at de er der.. Hun bryder sig ikke om overraskelser og ændrede planer. Hun bliver nemt overstimuleret og får svært ved at falde ned igen..

Hendes spæde barndom levede hun i en slynge på mit bryst da ting hurtigt blev for meget for hende.

Ja der er mange ting også en masse jeg ikke lige kan beskrive eller sætte en finger på men som vi bare mærker

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2014

Moster Lagkage

Anonym skriver:

Det er nok lidt fordi jeg tænker mange slynger orden særlig sensitiv ud uden det egentlig er det der er tale om og her er jeg bare ikke et sek. i tvivl om at det er det men når vi har nævnt det er det lidt som om at det ingen betydning har og at de hensyn ikke bliver taget.. Nu skal hun til og i børnehave efter et turbulent dagpleje ophold så at sige og vil bare gå gerne være forberedt så hun ikke skal igennem alt det bøvl engang til.

Ppr har ergoterapeuter der kan lave sensoriske profiler der kan fortælle om det er reel nok og hvilke områder det er på, og hvordan man strikker hverdagen sammen omkring det.

Og ja du har helt ret i at det er noget mange bruger uden der er tale om det, men det er som om noget bruger det som diagnose, for så er ansvaret taget fra dem, og de behøver ikke handle.

Anmeld

11. april 2014

ano14316

Anonym skriver:

Nej det er rigtigt at lægen jo selvfølgelig ik ka gøre noget tænkte bare de måske kunne henvise en..

Det er ikke så meget fordi vi har svært ved at "takle" det det er mere for at hun får den hjælp hun behøver når hun nu skal starte i børnehave, vi har nævnt det mange mange gange i dagplejen og det er bare ikke noget de har været lydhøre overfor og det har gjord hendes tid svær så det vil vi meget gerne undgå og ofte hjælper det hvis der er en fag person inde over tænkte vi

Hvis I vil have børnehaven til at tage særlige hensyn så skal hun helt sikkert være udredt..

Anmeld

11. april 2014

miig1989

Anonym skriver:

Hun er meget i sine følelsers vold og bære dem uden på tøjet, hun er lys følsom, støj følsom, der er mange teksture hun ikke bryder sig om, mennesker skal hun kende godt før hun henvender sig til dem eller bare anerkender at de er der.. Hun bryder sig ikke om overraskelser og ændrede planer. Hun bliver nemt overstimuleret og får svært ved at falde ned igen..

Hendes spæde barndom levede hun i en slynge på mit bryst da ting hurtigt blev for meget for hende.

Ja der er mange ting også en masse jeg ikke lige kan beskrive eller sætte en finger på men som vi bare mærker

Okay, tak for svar

Min kæreste er formentlig særlig sensitiv (snakket med psykolog)

Min datter er kun 9 mdr, men tilbragte de første mange mdr på mig eller sin far, medmindre vi var der hjemme
Hun græd næsten hele tiden i mg (gråden stoppede ved 6 mdr Ca, og nu er hun glad for at være der) og ville ikke spise, mens vi var der. Og havde også svært ved at få hende til at spise andre steder.

Hun er også meget OBS. På andre mennesker, men ikke lige så slemt som din pige, virker det til..

Anmeld

11. april 2014

Anonym trådstarter

miig1989 skriver:

Okay, tak for svar

Min kæreste er formentlig særlig sensitiv (snakket med psykolog)

Min datter er kun 9 mdr, men tilbragte de første mange mdr på mig eller sin far, medmindre vi var der hjemme
Hun græd næsten hele tiden i mg (gråden stoppede ved 6 mdr Ca, og nu er hun glad for at være der) og ville ikke spise, mens vi var der. Og havde også svært ved at få hende til at spise andre steder.

Hun er også meget OBS. På andre mennesker, men ikke lige så slemt som din pige, virker det til..

Du kan prøve og læse lidt om det her inde.. Der står mange rigtig gode ting.. http://www.hsp-foreningen.dk/

Anmeld

11. april 2014

Anonym trådstarter

ano14316 skriver:

Hvis I vil have børnehaven til at tage særlige hensyn så skal hun helt sikkert være udredt..

Det tror jeg nu ikke er en nødvendighed for at de tager hensyn. Der er jo mange børn hvor der er et eller andet hensyn men skal tage uden der behøver være en diagnose eller udredning.

Anmeld

11. april 2014

Anonym trådstarter

Moster Lagkage skriver:

Ppr har ergoterapeuter der kan lave sensoriske profiler der kan fortælle om det er reel nok og hvilke områder det er på, og hvordan man strikker hverdagen sammen omkring det.

Og ja du har helt ret i at det er noget mange bruger uden der er tale om det, men det er som om noget bruger det som diagnose, for så er ansvaret taget fra dem, og de behøver ikke handle.

Jeg har i hvert fald læst det her inde mange mange gange hvor jeg har tænkt at det måske mere var en naturlig reaktion eller måske bare et lidt pirreligt barn.

Vi tager en snak med den til opstarts samtalen i børnehaven også må vi se hvad de siger og om de evt tænker ppr eller om vores og deres kommende observationer er nok og om de vil tage hensyn til de få ting der kan opstå ved dem

Anmeld

11. april 2014

ano14316

Anonym skriver:

Det tror jeg nu ikke er en nødvendighed for at de tager hensyn. Der er jo mange børn hvor der er et eller andet hensyn men skal tage uden der behøver være en diagnose eller udredning.

Ja alm. hensyn, men hvis du ønsker at der skal tages særligt hensyn, så er jeg sikker på at der skal ligge en udredning bag.. men det kommer jo an på hvilke hensyn du tænker på..

Anmeld

11. april 2014

Moster Lagkage

Anonym skriver:

Jeg har i hvert fald læst det her inde mange mange gange hvor jeg har tænkt at det måske mere var en naturlig reaktion eller måske bare et lidt pirreligt barn.

Vi tager en snak med den til opstarts samtalen i børnehaven også må vi se hvad de siger og om de evt tænker ppr eller om vores og deres kommende observationer er nok og om de vil tage hensyn til de få ting der kan opstå ved dem

En børnehave vil sjældent tilkalde ppr før de har haft god tid til at lære barnet at kende. Hvis du er meget bekymret vil jeg snakke med dagplejepædagogen, og måske derigennem få fat i ppr. Men ellers ville jeg lade dagplejen lave en overlevering til børnehaven, samtidig med i laver en selv også, så er børnehaven godt forberedt.

Og selvfølgelig vil børnehaven tage hensyn til det i siger, det er jo i alles bedste interesse. Men have gode observationer og beskrivelser med, i disse tider er over halvdelen af alle børn der starter i børnehaven sensetive, ihvertfald fald ifølge forældre. Held og lykke, og husk pædagogerne og forældre er på samme side, nemlige børnenes.

Anmeld

11. april 2014

Moster Lagkage

ano14316 skriver:

Nej... Noget virker på nogen, og noget virker på andre, selvfølgelig tager man hensyn, også selvom et barn bare er bange for blæsten, det bliver man jo ikke udredt for

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.