Er jeg fanatisk med kosten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. marts 2014

Mettefpigen

Nææ det er du ikke ... det er forskelligt hvad folk gir deres børn...
Herhjemme får Lukas både slik og chips, det er dog mest i weekenderne men hvis vi har en fridag indimellem kan han også godt få det der... han får også juice og sodavand ikke hver dag, men kan godt være et par gange om ugen...
Jeg har ikke noget problem med det da han spiser sit alm mad :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2014

MorDk

Min søn er 3½ og min datter 1½.

Mine børn får danone yoghurt og frugtstænger m.m. Ofte har de det med i madpakken. De får ret varieret kost og en danone med i madpakken skader dem ikke. Alt med måde. 

Min søn var 2½ år gammel før han smagte vingummi første gang til fastelavn (poserne kom ud af tønden) og selvfølgelig skulle han også smage dem lige som de andre børn. Han får slik i weekenden (i ny og næ i hverdagen) alt med måde. Han plager aldrig. Han spørger og siger jeg nej accepterer han et nej, hvilket er SÅ skønt når man er ude og handle. 

Min søn smagte chokolade, kage, kakao m.m første gang som 1 årig (mindre mængder) Men slik holdt vi ham fra. 

Sodavand smagte han først som 2½-3 årig. Han kan godt lide det men får det meget sjældent. 

Vores datter hun er jo barn nummer 2. Og det er altså hulens svært at holde hende væk fra de søde sager. Hun får danone med i madpakken (hun elsker det) Men igen... hun spiser også meget andet så det er ok synes jeg. Hun har ikke direkte selv bedt om det men hun har set at storebror får... og det er derfor svært at "forbyde" hende. Dog giver vi hende ikke slik og sodavand. Når storebror får slik får hun et lille styjje chokolade eller en kiks eller lign. 

Min søn var knapt 3 år før han fik slikkepinde og bolcher.

Min datter får ikke slikkepinde og bolcher... 

Min datter har smagt mere sødt end hendes storebror i en alder af 1½. Men jeg er ikke hysterisk. Men alt med måde. 

Min holdning har ændret sig med tiden... MEN jeg er enig i at man ikke bare skal give børn slik og søde sager bare fordi. Det er der INGEN grund til. 

Anmeld

24. marts 2014

MorDk

Chris86 skriver:

Rettelse: 4 sukkerknalder...
Ved ik lige hva jeg fik trykket på..

4 sukkerknalder i ny og næ "dør" ingen af  Men jeg sank lige en extra gang da du skrev 18 sukkerknalder... haha

Anmeld

24. marts 2014

Chris86

MorDk skriver:

4 sukkerknalder i ny og næ "dør" ingen af  Men jeg sank lige en extra gang da du skrev 18 sukkerknalder... haha

Nej det rigtigt, men man sir børn må spise hva der svarer til 14 sukkerknalder dagligt og sp tæller en frugtstang jo en del lige pludseligt

Anmeld

24. marts 2014

modesty

Min søn er 9 mdr. Til dagligt får han havregrød med smør og mælk, rugbrød med leverpostej, makrel, torskerogn eller lignende, samt det aftensmad, som vi får - altså gryderetter, kartofler, kylling i karry, pasta med kødsovs osv.
Derudover får han hver dag noget frugt og eventuelt noget tykmælk til. Han får stadig én sutteflaske om dagen.

Jeg kender flere med jævnaldrende børn, som får frugtstænger, mariekiks og frugtyoughurt - det ville jeg ALDRIG give min dreng og min datter på 3,5 år får det i meget begrænsede mængder.

Er jeg fuldstændig fantastisk? Giver i jeres børn frugtstænger, mariekiks og sukkerholdig youghurt?

Nej, det synes jeg bestemt ikke at du er. Min søn på 2,5 har aldrig fået en mariekiks (eller jo, måske en eller to af en nabo), aldrig fået frugtyoghurt. Figenstænger får han en del af hæhæh.  

Har aldrig givet ham frugtmos da han var lille. Indtil cirka halvandet år var vi ret strikse, men derefter er vi blevet meget mere afslappede, han får som sagt figenstænger ind imellem, et stykke chokolade ind imellem, smager min saft når jeg laver et glas. Så han får sukker-ting, men herhjemme spiser vi stort set kun økologisk, så vi sørger for at det er "ordentligt" sukker han får. Når vi er til børnefødselsdag el. lign. (hvilket sket meget sjældent, måske en gang hver anden-tredje måned) får han lov til at spise hvad han vil. Det bliver oftest til et halvt stykke kage og et glas kakao eller noget i den stil, så det tager jeg ikke så tungt.

Slik får han aldrig. 

Anmeld

24. marts 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Jeg ved ikke om du er fantatisk.

Hos os får de gerne mariekiks, fignestænger, saftevand mv. Vi har ikke været hysteriske, da de var mindre og måtte da gerne få en sodavandsis selvom de ikke var fyldt 1 år. Alt med måde.

Anmeld

24. marts 2014

Pige2009

Lunae skriver:

Min søn er 9 mdr. Til dagligt får han havregrød med smør og mælk, rugbrød med leverpostej, makrel, torskerogn eller lignende, samt det aftensmad, som vi får - altså gryderetter, kartofler, kylling i karry, pasta med kødsovs osv.
Derudover får han hver dag noget frugt og eventuelt noget tykmælk til. Han får stadig én sutteflaske om dagen.

Jeg kender flere med jævnaldrende børn, som får frugtstænger, mariekiks og frugtyoughurt - det ville jeg ALDRIG give min dreng og min datter på 3,5 år får det i meget begrænsede mængder.

Er jeg fuldstændig fantastisk? Giver i jeres børn frugtstænger, mariekiks og sukkerholdig youghurt?

Du er slet ikke fanatisk! Tværtimod. Jeg synes absolut ikke, der er nogen grund til at give børn så små Mariekiks osv.. Så længe han ikke selv beder om det, så fortsæt bare med at give ham frugt som snack

Anmeld

24. marts 2014

oktober2014

Nu er jeg langt fra mor, men jeg kan da fortælle hvad jeg regner med at gøre.. 

For det første har jeg selv altid været overvægtig, og har 2 grimme fortænder pga jeg er vokset op med at drikke sodavand så længe jeg overhovedet kan huske, og rendte til børnetandlægen konstant, så én ting er sikkert for mig - INTET sodavand, juice osv det første lange stykke tid, vand og mælk 

Maden har jeg den mening at mariekiks og frugtstænger er okay med måde når de når madpakkealderen, så de kan få det med i madkassen, men generelt er min holdning, så længe de med glæde spiser agurk-gulerodsstave osv, hvorfor så give dem noget der er sødet 

Anmeld

24. marts 2014

liten-mamma

Lunae skriver:

Vil ikke kalde dig fanatisk, jeg synes blot det er en god ting, at du "holder dem væk" fra disse ting, når nu der findes sunde alternativer. 

Min datter får dog yoghurt om morgnen (hvis hun ikke spiser i dagplejen, der får hun grød) med havregryn + rosiner. 

Hun får da også frugtstænger, ostehaps osv som snacks. Så længe min datter har en ordentlig kost og får ordenligt/sund mad til hverdag, må hun sgu godt få lidt af det "usunde" engang imellem, også chokolade.

Anmeld

24. marts 2014

modesty

Chris86 skriver:

Nej det rigtigt, men man sir børn må spise hva der svarer til 14 sukkerknalder dagligt og sp tæller en frugtstang jo en del lige pludseligt

Hvor har du læst det med 14 sukkerknalder? Det lyder da helt vildt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.