Er jeg fanatisk med kosten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2014

2721

Lunae skriver:

Min søn er 9 mdr. Til dagligt får han havregrød med smør og mælk, rugbrød med leverpostej, makrel, torskerogn eller lignende, samt det aftensmad, som vi får - altså gryderetter, kartofler, kylling i karry, pasta med kødsovs osv.
Derudover får han hver dag noget frugt og eventuelt noget tykmælk til. Han får stadig én sutteflaske om dagen.

Jeg kender flere med jævnaldrende børn, som får frugtstænger, mariekiks og frugtyoughurt - det ville jeg ALDRIG give min dreng og min datter på 3,5 år får det i meget begrænsede mængder.

Er jeg fuldstændig fantastisk? Giver i jeres børn frugtstænger, mariekiks og sukkerholdig youghurt?

Nej, det synes jeg ikke.
Min søn er knap 4 år og får heller ikke sådanne ting og ved stadig ikke hvad slik er.

Men jeg VED også at jeg er meget striks.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2014

Miss Church

Lunae skriver:

Min søn er 9 mdr. Til dagligt får han havregrød med smør og mælk, rugbrød med leverpostej, makrel, torskerogn eller lignende, samt det aftensmad, som vi får - altså gryderetter, kartofler, kylling i karry, pasta med kødsovs osv.
Derudover får han hver dag noget frugt og eventuelt noget tykmælk til. Han får stadig én sutteflaske om dagen.

Jeg kender flere med jævnaldrende børn, som får frugtstænger, mariekiks og frugtyoughurt - det ville jeg ALDRIG give min dreng og min datter på 3,5 år får det i meget begrænsede mængder.

Er jeg fuldstændig fantastisk? Giver i jeres børn frugtstænger, mariekiks og sukkerholdig youghurt?

Nej det syens jeg ikke du er. Mine piger på 12 måneder får heller ikke sådan noget. Synes ikke der er nogen grund til at lære dem det, før de selv beder om det. 

Dog får de af og til rosiner og de elsker dem. Synes man skal lære sine børn at have et sundt forhold til de usunde ting. Men hver ting til sin tid

Anmeld

23. marts 2014

lineog4

Fantatisk er jo hvis man aldrig kan bryde sit princip - og det gør du jo med din datter, så nej ikke fantatisk men med principper.

Jeg har også mine principper, og de er måske ikke lig dine men det er også principper. Her hjemme får de frugtstænger, og farmand har introduceret digestive kiks med mælk som mellemmåltid. Yoghurt er for mig noget uden sukker.

De får hver dag tilbudt gnave grønt og frugt. De får ikke toastbrød og andet i sådan en dur. Macdonald går vi aldrig på. Præfabrikerede produkter er der næsten ingen af, og e numre skal der helst være meget få af i produkterne. Så vi har alle vores ting og jeg tror det er vigtigt at vi blot rummer og konstaterer forskelligheden. Og måske de der serverer mariekiks gør en masse andet sundt som jeg glemmer...

Anmeld

23. marts 2014

Frk.S

Nej, når han kun er 9 mdr. synes jeg ikke det er fanatisk. I den alder havde Freja heller ikke smagt den slags.

Nu, hvor hun er 2½, får hun jævnligt frugtstænger. Mariekiks får hun kun hvis hun er syg (og så skidt at hun intet andet spiser). Frugtyoghurt har hun smagt et par gange.

I den alder som hun har, synes jeg det er en balancegang. Freja har aldrig fået slik i form af fx vingummi og sodavand. Men hun har smagt både is, kage og chokolade flere gange.
I små mængder synes jeg det er fint - så længe det ikke er i tide oh utide.

Anmeld

23. marts 2014

Valle81

Ja, det gør mine I forbindelse medmmellemmåltider. Frugtyoghurt dog ikke så ofte men alle mulige former for kiks og frugtstænger, men de får også hver dag frugt og alt kodet almindelig mad. Alle får fredags,kgl og vi kan også finde på at snolde ud over det:-)

Mine er 3 og fire år og tror de fik de ting fra omkring et år, Kao ikke huske det præcis:-)

Ø

Om du er fanatisk nej, alle har deres valg og holdninger til ting:-)

Fx. Serverer jeg aldrig light på grund af asparTam:-)

Anmeld

23. marts 2014

Chris86

Lunae skriver:

Mener at en frugtstang svarer til 18 sukkerknalder, så nej det får de IKKE her.. Og kan heldigvis heller ikke li dem
Mariekiks er i ny og næ, egentlig mest hos farmoren... Frugtyoghurt får de nu altså, dog med ymerdrys uden tilsat sukker...
Ellers bliver der tilbudt alm frugt, tørrede tranebær, lidt rosiner, hj.bagt knækbrød eller lign..

Anmeld

23. marts 2014

Laulund87

Hmm fanastisk er du måske, men det er der vel ikke noget negativt i

Min datter på 4 år får noget lækkert med i madpakken hver dag skal jeg gerne indrømme. En lille yoghurt, en ostehaps, en figenstang osv.

Hun er småtspisende og børnehaven siger at det fungerer godt hvis hun får noget lækkert efter den første rugbrød for så glider den næste rugbrød nemmere ned.

Så hellere 1,5-2 rugbrød og noget lækkert, end 1 rugbrød

Anmeld

23. marts 2014

Chris86

Chris86 skriver:

Mener at en frugtstang svarer til 18 sukkerknalder, så nej det får de IKKE her.. Og kan heldigvis heller ikke li dem
Mariekiks er i ny og næ, egentlig mest hos farmoren... Frugtyoghurt får de nu altså, dog med ymerdrys uden tilsat sukker...
Ellers bliver der tilbudt alm frugt, tørrede tranebær, lidt rosiner, hj.bagt knækbrød eller lign..

Rettelse: 4 sukkerknalder...
Ved ik lige hva jeg fik trykket på..

Anmeld

23. marts 2014

SandraXOXO

En sund kostpolitik er ikke fanatisk. Jeg synes det lyder meget fornuftigt.

Anmeld

23. marts 2014

M (:

Vores søn får ikke kunstigt sukker (søde kiks, slik, sodavand, kage o.lign), men ja, han får ind i mellem en frugtstang eller tørret frugt som figner, abrikoser (uden svovl), rosiner, svesker og dadler. Det er fint en gang i mellem som pålæg på rugbrød eller hvis bedsteforældrene gerne vil forkæle lidt (de har svært ved at forstå vores sukker"forskrækkelse", så det er kompromiset). Han har også en enkelt gang smagt usaltede, hjemmepoppede popcorn. 

Han har en sjælden gang i mellem fået lidt sød yoghurt (eks. da vi var på ferie i Egypten og det var det eneste udover hvidt brød (hvilket han heller ikke får til dagligt herhjemme) og omelet vi kunne lokke ham til at spise), men det er bestemt ikke hverdagskost.

Vores søn er knap 13 mdr.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.