Er jeg fanatisk med kosten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2014

1990h

Lunae skriver:

Min søn er 9 mdr. Til dagligt får han havregrød med smør og mælk, rugbrød med leverpostej, makrel, torskerogn eller lignende, samt det aftensmad, som vi får - altså gryderetter, kartofler, kylling i karry, pasta med kødsovs osv.
Derudover får han hver dag noget frugt og eventuelt noget tykmælk til. Han får stadig én sutteflaske om dagen.

Jeg kender flere med jævnaldrende børn, som får frugtstænger, mariekiks og frugtyoughurt - det ville jeg ALDRIG give min dreng og min datter på 3,5 år får det i meget begrænsede mængder.

Er jeg fuldstændig fantastisk? Giver i jeres børn frugtstænger, mariekiks og sukkerholdig youghurt?

ida får frugtyouhurt engang imellem..ikke hver eller hver anden dag..en frugtstang en sjælendt gang imellem da det ikke er yndlings..men ostehaps og engang imellem en kiks må hun gerne få..

kage, slik, sodavand, saftevand osv får hun ikke..hun drikker kun vand og mælk..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2014

Mum33

Lunae skriver:

Min søn er 9 mdr. Til dagligt får han havregrød med smør og mælk, rugbrød med leverpostej, makrel, torskerogn eller lignende, samt det aftensmad, som vi får - altså gryderetter, kartofler, kylling i karry, pasta med kødsovs osv.
Derudover får han hver dag noget frugt og eventuelt noget tykmælk til. Han får stadig én sutteflaske om dagen.

Jeg kender flere med jævnaldrende børn, som får frugtstænger, mariekiks og frugtyoughurt - det ville jeg ALDRIG give min dreng og min datter på 3,5 år får det i meget begrænsede mængder.

Er jeg fuldstændig fantastisk? Giver i jeres børn frugtstænger, mariekiks og sukkerholdig youghurt?

Det gjorde jeg ikke ved den første  Men nr. 2 er anderledes, og må indrømme, at jeg er kommet til den konklusion, at de skal lære mådehold - ikke afhold, så derfor får de da til tider en kiks, juice, osv. De skal også lære hyggen, kulturen, osv, der er ved at "få lidt ekstra".

Dog får de stadig ikke sodavand (den ældste er 5), da saft og juice er fint til særlige lejligheder.

Jeg synes ikke du er fanatisk - jeg tror bare du er en sød førstegangsmor, der vil gøre det så godt som overhovedet muligt , og så sikkert også lemper på reglerne når der kommer flere søskende til. Det hører man i hvert fald tit om

Anmeld

23. marts 2014

Annette A

Nej, det er da fint du går op i kosten, det er da at foretrække.

Jeg tænker også meget over kost og her spiser vi rigtig mange grøntsager. Frugt er der også altid meget af og vi spiser fuldkornsbrød, havregrød og vores aftenmad består mest af kylling og fisk mens vi kun spiser svine- eller oksekød to gange om ugen.

Tilsætter krydderier og vi drikker mest vand og også mælk.

MEN når det så er sagt så får børnene gerne en frugtstang med i madpakken og små youghurt får de også og et glas juice fra tid til anden. Mariekiks har vi også altid i huset og er ikke så bekymret for det for de spiser varieret og det er det allervigtigste.

Det handler jo også om mængder og en afvejning af hvad man ellers sørger for de spiser og sådan har jeg det også med det jeg selv indtager. Nyerer undersøgelser viser at det der har allermest betydning for vores helbred og sundhed er vores fysiske aktivitetsniveau. Så betyder det ikke så meget at en lille del af vores mad ikke er kernesund.

Dog har jeg nogle ting jeg er hård modstander af at give mine børn og det er sodavand i alle afskygninger, undgår også saftevand mest muligt og chips, vingummi og slikkepinde mv. får de aldrig. Hellere et lille stykke kage, chokolade eller is.

Men sådan er vi jo alle forskellige og synes bare man skal sørge for at tænke på hvilke mængder man spiser af noget for det handler jo allermest om mådehold og variation og en fysisk aktiv hverdag.

Men synes nu godt om dit madprogram men lidt sødt må man gerne presse ind engang imellem uden det skader børnene. Det giver jo også livskvalitet som også er vigtigt for den mentale sundhed.

Anmeld

23. marts 2014

LinLin

Vi spiser aldrig yoghurt herhjemme, da jeg ikke synes det er en ordentlig måde at starte dagen på
Kiks har vi yderst sjældent - de når altid at blive bløde

Men de får frugtstænger engang i mellem; den store får det nogle gange i madpakken (ellers ostehaps eller rosiner som noget "ekstra"...)

Og så får vi fredagsslik til disney sjov.... Vi får også nogle gange "noget andet usundt" en af ugens andre dage. Når vi er på besøg hos nogle må de spise hvad der er af usundt også - som regel behøver jeg ikke "styre" det

Jeg tror på at give dem et naturligt forhold til det usunde istedet for at det bare er forbudt!

- men en på 9 mdr synes jeg det er helt fint ikke at give noget af det

Mine drenge er 7,6 og 3,6 år

Anmeld

23. marts 2014

Mor Christa

Lunae skriver:

Har han fået det siden han var helt lille?

Nej, han begyndte på frugtkiks da han var omkring 1.5 .. Kiks har han fået fra han var omkring 10 mdr , og youghurt fra omkring 2,5

Anmeld

23. marts 2014

Lunae

Abemor skriver:

Det gjorde jeg ikke ved den første  Men nr. 2 er anderledes, og må indrømme, at jeg er kommet til den konklusion, at de skal lære mådehold - ikke afhold, så derfor får de da til tider en kiks, juice, osv. De skal også lære hyggen, kulturen, osv, der er ved at "få lidt ekstra".

Dog får de stadig ikke sodavand (den ældste er 5), da saft og juice er fint til særlige lejligheder.

Jeg synes ikke du er fanatisk - jeg tror bare du er en sød førstegangsmor, der vil gøre det så godt som overhovedet muligt , og så sikkert også lemper på reglerne når der kommer flere søskende til. Det hører man i hvert fald tit om

Tak for indlæg jeg har dog 2 børn. En på 3,5 år og en på 9 mdr. Ham på 9 mdr får ikke sukker endnu, da det er fuldstændig unødvendigt! Hende på 3,5 år får fredagsslik og kan da også få is, kakao eller andet i nu og næ.

Anmeld

23. marts 2014

misslea

Lunae skriver:

Det ligner ret meget den måde vi gjorde det på, da Wilma var lille...!!! Hun var ret stor før hun fik noget af det søde...!! Nu (hun er knapt 3,5 år), får hun lidt fredagsguf til Disney sjov... Og ellers er det ret begrænset hvad hun får af is, kage, kiks osv!!! 

Hun får yoghurt, frugtstænger, små pølser, en grovbolle med leverpostej, frugt, gulerødder, agurk osv som mellemmåltid...!!! 

Til gengæld er hun tit hos farmor og farfar, da vi bor i samme ejendom, og jeg syns hun blir "forkælet" lige lovlig meget hos dem... 

Når lillesøster engang skal begynde at ha mad, vil min holdning være den samme.... 

Generelt sund, nærende og mættende kost, med plads til lidt godter og hygge 

Lea 

Anmeld

23. marts 2014

Louise H.

Lunae skriver:

Jeg vil da også sige at jeg har slækket på mine idealer. Min ældste datter får fredagsslik

Og det skal der være plads til jeg er overhovedet ikke sukkerforskrækket og jo vi hygger med saft, juice og andet godt en gang i mellem og til sommer spiser vi også is

Anmeld

23. marts 2014

ano14316

Lunae skriver:

Synes det. Lyder meget fornuftigt.. Lyder meget som PS selv.. lige udover at jeg ni gav frugtyoghurt relativt hurtigt men ham har da nok været over 1 år.. tilgengæld økologisk.. men synes det var for besværligt selv at lave frugt og jeg gad ikke selv spise det, og ville ikke have n yoghurt til ham og en til mig...

Min søn er 2,5 og har for første gang i denne uge fået mariekiks fordi jeg skulle bruge nogen til noget andet
. Slik ved han ikke hvad er endnu... Sodavand har han ikke smagt.. men vi kan godt få juice til morgenmaden i weekenden og kage når vi er ude hos andre..

Anmeld

23. marts 2014

mortilnoahogmelina

Vi er jo alle forskellige og heldigvis for det .
Om du er fanatisk næ synes jeg ikke du hag bare andre holdninger end nogen andre har og andre de samme som dig og nogen endnu strengere regler .

Jeg selv er meget alt med måde . Og det har jeg det personligt fint med .
Men derfor betyder det jo ikke du synes det er okay

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.