give dreng pige ting (læs tekst før i svare)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2014

LilleSmølf

lidt baggrundsviden

min dreng er 7 år og gå i 0 kl han er lettere mental retaderet og lider af selektiv mutisme

han leger/snakker ikke med de andre børn ud over sin søster, som gå i den anden 0kl. han er dog begyndt at lege lidt med en anden pige som har været med ham hjemme en gang

men han er også begyndt at blive glad for en af de andre piger og ønsker at hun skal på besøg men han vil ikke nå vi siger til ham at vi vil lave en legeaftale.

han er slet ikke intresseret i at lege med de andre drenge eller snakker om dem eller noget

og nu til problemet han er begyndt at sige at han vil have en lyserød/lilla madkasse og i morges sagde han at han vil have en taske magen til en af pigerne osv,

på en måde er jeg i mod det da han jo er en dreng og har svært ved mange ting så han vil være et let offer hvis der skulle blive mobning og det ville jo ikke gøre det bedre hvis han så også gik rundt med pige ting

men på den anden side er han ikke lige så langt fremme som de andre, så han er ikke på det sted hvor han ser det som drenge/pige ting, så jeg syntes det er lidt af et dilemma

nå i har stemt så må i eget gerne begrunde det

Hvis han kom og bad om en grøn Ben10 madkasse, ville han så få den? Synes det er en dybt mærkelig ting at så mange børn og voksne går SÅ meget op i noget så ligegyldigt som farve

Ærlig, jeg ville lade min dreng gå i pink tutuskørt hvis han ville, uden problemer. Hvis han blev mobbet ville jeg tage fat i de børn, forældre og evt. pædagoger for at forklare dem hvordan verden hænger sammen.

Det er dem, der mobber, der har lært noget forkert og det er i mine øjne dét, der skal tages op i instutition og slås ned på så alle børnene kan lære at det er HELT okay at være sig selv. Ikke forsøge at tvinge sit barn til at kunne lide noget legetøj eller nogle farver som det ikke interesserer sig for, bare for at "passe ind".

I min verden er det vigtigt at lære sit barn at man ikke skal bukke under for gruppepres. Han kommer jo altid til at være speciel på sin måde (som alle børn jo er - nogen har store ører, andre læsper, andre igen lamrer meget, andre er meget stille... alle ting, man kan blive mobbet med) og er derfor bedre stillet hvis han tør stille sig op og fortælle de andre, at han gør som han vil og det burde de også.

Da jeg gik i børnehaveklasse (for maaaange år siden ) var der to drenge, brødre, i kørestol. De blev aldrig mobbet men tværtimod ville alle lege med dem fordi de netop hvilede meget i sig selv og var gode kammerater. Ingen så på om de kunne gå eller ej.

Nu ved jeg så ikke hvad din dreng fejler men jeg synes det ville være brandærgerligt hvis han ikke fik lov til det han ville pga. andre drenges (evnetuelle) dårlige opførsel, medmindre det virkeligt meget ville gå ud over hans udvikling.

Du må gøre op med dig selv om du vil tage en evt. kamp mod mobning op nu eller nægte at give dit barn noget han vil have pga. andre menneskers skæve syn på verden. Det er kun din mavefølelse og dit overskud, der kan beslutte det (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2014

helle85

Anitta Kristiansen skriver:

jeg kan ikke se hvad forkert der er at lege med pige ting/drengeting selvom man har det andet køn. jeg husker tydeligt to drenge som legede med dukker i dussen, som de eneste drenge. de var altid meget 'piget' selv jeg var ude og lege med gokart og hvad ved jeg. nogen drillede dem, men de havde hinanden. ville det ikke ære bedre at sit barn var glad og tilfreds med personer som han h*n er glad for, også kan gøre de ting de ønsker. mange oplever mobning, om det så er for tøj, udseende, skilsmisse barn eller sygdom. jeg synes et barn skal være glad og stolt over den de er og står fas i at de gør det de ønsker og ikke hvad der er normalen.
jeg synes det er en god måde de kan lærer sig selv at kende på, og hele tiden skal de findes deres plads, for sådan er det idag, vejen er ikke lagt for dem som for mange år siden, idag skal alle træffe hvert deres valg, og det synes jeg han skal have mulighed for. Du kan altid sige det ses som en pige ting, vil du stadig gerne have det når du er en dreng? nok er der mange ting han ikke forstår, men han lærer det jo ikke hvis du baner vej for ham gennem hele hans liv.
håber det kunne bruges til noget og du finder ud af hvad du vil gøre og synes er bedst

Jeg syntes ikke der er noget forkert i at drenge leger med pige ting osv, her hjemme klæder han sig også ud som prinsesse, men han tænker meget over hvordan andre gør og hvad de få lov til, nok også fordi han har en søster som er et år yngre end ham, som har overhalet ham på stor set alle punkter,

men vi gøre alt for at han skal være som han selv vil og vi laver mange af de ting med ham som han gerne vil og er god til så han også ved han er god til noget, som feks at hjælpe med at lave mad.

Og på et tidspunkt ville han også have en lilla trøje (fordi Freja elsker lilla) der gik vi så ud og fandt en lilla trøje med motor cykel, og det var han tilfreds med fordi den var lilla.

Og ang mobning så er jeg selv blevet det som barn og derfor prøver jeg at gøre alt for at det ikke skal ske for mine børn.

Men han er en meget glad dreng til dagligt

Men jeg har tænkt mig at hvis han spørg igen så kan han låne Frejas madkasse som er lilla, det er ikke så synligt som hvis det var en taske, også kan han nå at bestemmes hvis han alligevel ikke vil have en

Det er skrevet fra mobil undskyld fejl og mangler

Anmeld

3. marts 2014

modesty

lidt baggrundsviden

min dreng er 7 år og gå i 0 kl han er lettere mental retaderet og lider af selektiv mutisme

han leger/snakker ikke med de andre børn ud over sin søster, som gå i den anden 0kl. han er dog begyndt at lege lidt med en anden pige som har været med ham hjemme en gang

men han er også begyndt at blive glad for en af de andre piger og ønsker at hun skal på besøg men han vil ikke nå vi siger til ham at vi vil lave en legeaftale.

han er slet ikke intresseret i at lege med de andre drenge eller snakker om dem eller noget

og nu til problemet han er begyndt at sige at han vil have en lyserød/lilla madkasse og i morges sagde han at han vil have en taske magen til en af pigerne osv,

på en måde er jeg i mod det da han jo er en dreng og har svært ved mange ting så han vil være et let offer hvis der skulle blive mobning og det ville jo ikke gøre det bedre hvis han så også gik rundt med pige ting

men på den anden side er han ikke lige så langt fremme som de andre, så han er ikke på det sted hvor han ser det som drenge/pige ting, så jeg syntes det er lidt af et dilemma

Åh, jeg synes det er svært.

Generelt er jeg meget for at man skider på de dér dreng/pige ting og i stedet følger barnets ønsker.

Men som du selv siger, hvis din dreng i forvejen er anderledes og har svært ved at få nye venner, vil det måske gøre kløften mellem ham og de andre børn endnu større og gøre ham til et nemt mobbeoffer....

Kunne man ikke i stedet have nogle pigeting derhjemme på værelset? Som han kan lege med sammen med pigerne når de kommer på besøg? Så vil han måske også have mere lyst til at invitere den nye pige med hjem?

Og måske man kunne finde en madkasse som ikke er totalt piget, men måske lilla/gul, eller noget i den stil?

Anmeld

3. marts 2014

Anitta Kristiansen

helle85 skriver:

Jeg syntes ikke der er noget forkert i at drenge leger med pige ting osv, her hjemme klæder han sig også ud som prinsesse, men han tænker meget over hvordan andre gør og hvad de få lov til, nok også fordi han har en søster som er et år yngre end ham, som har overhalet ham på stor set alle punkter,

men vi gøre alt for at han skal være som han selv vil og vi laver mange af de ting med ham som han gerne vil og er god til så han også ved han er god til noget, som feks at hjælpe med at lave mad.

Og på et tidspunkt ville han også have en lilla trøje (fordi Freja elsker lilla) der gik vi så ud og fandt en lilla trøje med motor cykel, og det var han tilfreds med fordi den var lilla.

Og ang mobning så er jeg selv blevet det som barn og derfor prøver jeg at gøre alt for at det ikke skal ske for mine børn.

Men han er en meget glad dreng til dagligt

Men jeg har tænkt mig at hvis han spørg igen så kan han låne Frejas madkasse som er lilla, det er ikke så synligt som hvis det var en taske, også kan han nå at bestemmes hvis han alligevel ikke vil have en

Det er skrevet fra mobil undskyld fejl og mangler

Det er klart du ikke ønsker at dit eget barn skal opleve mobning når du selv har været igennem det. Sådan har jeg det også selv, men er desværre ikke en ting der kan forebygges helt, medmindre alle forældre er enige om at det ikke skal ske og lærer er meget obs på det. Som forældre tænker jeg også at man skal være gode til at lytte til sit barn og høre om det oplever ubehagelige ting i skolen. Ofte kan forældre desværre også være med til mobning af barn, eller andre problemer. Jeg tænker at et barn ( som nævnt tidligere her) der vælger at hænge sig selv på grund af mobning, jamen så det ikke kun mobber der er skyld i det. Det er pædagoger lærer og forældre. Hvis forældre havde støttet godt op omkring barnets valg, lærer havde taget problemet op med de andre, så var det ikke nået så langt. Børn ved ikke bedre end hvad deres forældre gør desværre.
Undskyld længe svar. Og i orden med stavefejl hvis der var nogen. skriver selv fra mobil.

Anmeld

3. marts 2014

modesty

SandraXOXO skriver:

I en perfekt verden ville jeg sige at selvfølgelig skal han ha en lyserød madkasse, taske og what ever, hvis nogen vil drille er det deres problem og mit barn skal ikke begrænses pga frygt for mobning.. Men. Jeg har lige læst om en lille dreng der hængte sig pga mobning (netop mobning omkring en dreng der elskede pigeting og heste) så hvis I ikke er klar på at slå meget hårdt ned på enhver der så meget som overvejer at pege fingre og mobbe, så synes jeg i skal sige nej. Men ellers, synes jeg bare i skal støtte ham i at det er fedt ikke at være som alle andre.

Et barn hænger altså ikke sig selv udelukkende fordi det bliver udsat for mobning. Der må være nogle psykiske problemer og noget manglende støtte fra baglandet derudover der påvirker.

Det må være en helt ekstremt sjælden situation og man kan da ikke basere alle sine livsvalg på frygt for en totalt usandsynlig situation, så ville livet da være røvsygt.

Man kan også blive kørt over hvis man går over gaden, men derfor sidder du jo ikke derhjemme 24/7.

Anmeld

3. marts 2014

helle85

Yurie skriver:

Jeg ar ikke noget imod at drenge har pigeting og piger har drengeting. 

Og det er jo dejligt at din dreng har fået venner og der er jo ikke noget galt med at det er piger. 

Men hvor jeg sidder lidt, er at din dreng måske ikke har kræfterne/modet til at sige fra, hvis der kommer nogen og siger noget(men håbe at hans venner er der for ham) og det kan give et problem, men der er vel gode lærer på skolen, der er for ham, når han jo har det handikap. 

Der er børn der mobber, men de kan finde grunde alle steder, navne, tøj, måden de snakker på. 

Jeg synes godt han må få den madkasse, hvis det giver ham lidt mere tillid.  Cars ting er røde, det er vel også piget, bortset fra at der er en bil på. Du behøver jo ikke klæde ham i pink fra top til tå. Jeg har set drenge med lyserøde madkasser, lyserød løbehjul/cykel, trøje.. 
Og så er jeg træt af det der med drenge og pigefarver/ting. 

Jeg kender en dreng på 5, der siger der ikke er drenge og pigefarver

Taske har han vel, så det er jo fair at sige at han ikke kan få en ny.  for de er jo ikke ligefrem billige. 

Men snak med ham og sig, at bare fordi pigerne har det, behøver ham ikke, for de kan jo li ham alligevel.. Selvom at jeg godt kan forstå ham, han ser vel lidt op til dem og er glad for at de er hans venner.

ja det er rigtig skønt at han har fået en ven/veninde (selvom alle i klassen godt vil være ven med ham)

han vil ikke sige fra nå der er nogen der gør noget som han ikke vil have, så kommer han hjem og siger det til mig og så fortæller jeg lærene det, så de lige kan holde øje med det

jeg har besluttet at hvis han spørger igen så må han låne søsters madkasse i en perioede hvis han skulle ombestemme sig,

og ang taske så var det fordi han skal have en ny til sommer, så under alle omstændighedder så havde han ikke fået en nu men han få ikke nogen pige taske nå det er

Anmeld

3. marts 2014

helle85

2721 skriver:

Jeg har svaret ja.
Jeg har selv en dreng der ELSKER lyserød og alt hvad der er piget hvis man ser bort fra hans store kærlighed alt med 4 hjul.
Jeg har selv kæmpet en del med hvad der er det rette at gøre, men jeg kan bare se om mærke hvad det betyder for min dreng når han står der og ønsker sig noget lyserødt og han får et nej, hvor sværy han har ved at forstå hvorfor han ikke må?!
Han spurgte mig en dag om det var fordi piger var bedre end drenge?
Øv hvor blev jeg ked over at han bare kunne tænke tanken.

Min dreng har en lyserød/pink løbecykel og han ELSKER den pg han STRÅLER når han køre derud af på den og ja der bliver kigget og der kommer også et pR kommentarer i ny og næ, men det praler af på ham for han er stolt og ligeglad, for det har jeg lært ham at være.

Jeg kan mærke at han finder en styrke i de ting som han elsker og det gør ham mere modig( han er sensitiv og meget utryg ved nye ting, men på sin cykel kan han klare alt).

Måske din dreng vil gøre det samme

Knus

tak for svar jeg har besluttet at hvis han spørg igen så låner han freja´s madkasse i en periode

han vil ikke blive mere modig af at få pige ting, hvorfor han vil have det er fordi at han ser at de piger han kan li har det,

han har biler med en imellem da det gør ham mere tryg ved at have dem med, en det gør ham desværre heller ikke mere modig

jeg kan godt forstå at det er hård nå han spørg om det,

men så hård tager min dreng det ikke, hvis jeg siger nej tænker han ikke så meget over det, nå det er sådan nogen ting og hvis det betyd rigtig meget for ham så ville han blive ved med at spørge og blive sur nå vi sagde nej(lige som nå han ser en legetøjs bus busser)

Anmeld

3. marts 2014

helle85

førstebarn21 skriver:

Jeg syntes det er rigtig svært.

Nu kan jeg ikke læse om han går i en "normal" klasse, men jeg har svaret nogen af tingene, for så kan han få en lilla/lyserød madkasse og en drenge/neutral skoletaske, så er det kun i klassen de ser hans madkasse, mens de større og lidt grovere unger kun ser tasken

ja han gå i en normal klasse og alle i hans klasse kan li ham og vil sidde ved siden af ham, det er bare lucas der ikke vil dem.

jeg har også besluttet at hvis han spørger igen så låner han sin søsters madkasse i en perioede så han kan finde ud af om det er sådan en han vil have

Anmeld

3. marts 2014

lineog4

Alt i mig skriger på at sige: ja selvfølgelig skal han have hvad han vil. For pige og drenge ting er hundrede procent kulturelt bestemt og det er på tide vi gør lidt op med normerne. 

Men jeg er også realist og jeg ved hvordan børne og skoleverden er når man er lidt anderledes. Så jeg ville nok selv som du selv er inde på starte med en madkasse og da en skoletaske er en stor investering ville jeg sige næste gang du skal have ny fx nær du skal i 2. Klasse så kan du jo vælge en der ligner. 

Anmeld

3. marts 2014

esioul

helle85 skriver:

lidt baggrundsviden

Jeg tror jeg ville købe en madkasse som ikke er overdrevet piget.

Eksempelvis noget lign. denne:

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.