Giraffen skriver:
det gir jo rigtig go mening det du siger 
det er nok bare så nemt at generalisere og forsøge at sætte tingene i system, og det kan man bare ikke når det kommer til børn 
Præcis min holdning. Jeg tror ikke på nogen magisk formel eller forkromet plan, når det gælder udvidelse af børneflokken, og jeg synes, man skal være varsom med at tro, man kan koordinere det, så det går lettest muligt. Den harmoniske 4-årige kan ni måneder senere være en knap 5-årig med store udfordringer - den 3-årige kan opleve det som en fest at få en lillesøster eller -bror samtidig med opstart i børnehave - osv.
Jeg synes, der er en tendens til at "overtænke" diverse potentielle problemer eller udfordringer, når det gælder dette emne, og så kan det ligge snublende nært at tro, at man kan planlægge sig fra det i stedet for at tage eventuelle problemer, som de - måske - kommer. "Vi gjorde alt det rigtige - hvorfor reagerer X så ikke, som vi havde planlagt?"
Vi har fået børn, som det nu passede ind i vores liv - med fire år mellem de to ældste og 14 mdr. mellem nr. to og tre. Det har handlet om ydre faktorer som uddannelse og job, ikke om ældstebarnets alder. Med den vigtige tilføjelse, at nr. tre ikke var planlagt og kom på trods af prævention - og det har om noget lært mig, at det kan være sundt og godt, at ting sker uden planlægning og programmering.
Vi har ikke opfattet det som spor synd for vores børn at blive storesøster og -bror, og vi har ikke haft problemer med jalousi eller dårlig samvittighed fra vores side. Og havde det givet anledning til problemer, så havde vi nok også klaret dét. Når lillebrøster først er ankommet, så er det vilkårene - og så hjælper det jo alligevel ikke at tænke ni måneder tilbage og gøre beslutningen om.
Vores børn har et nært og kærligt forhold på tværs af alder.
Anmeld