lineog4 skriver:
Først jo som lærer kunne jeg godt og har givet slikkepind/flødebolle (slikkepind er at foretrække da det er meget billigere og en sådan betaler jeg af egen lomme) - også fordi det ofte er det børnene selv foreslår som "præmie" (eller en tur til bon bon land hvilket min løn ikke lige giver mulighed for
)
Men jeg ville aldrig give sådan en belønning for en individuel præstation og slet ikke for en hvor forskellen mellem hjemmene bliver synlige - jeg ville aldrig lave en fælles indsats på lektier på den måde, da der er børn der ikke for den hjælp hjemme til at få det gjort.
Når jeg giver "belønning" er det for et fælles klassemål, fx vi har i 2 uger kunne lave 10 minutters stilletid, så får vi lov at se en film og få en slikpind. Gammeldags jo men I skulle se stoltheden når de får slikkepinden, det er ikke fordi den smager godt (hvilket den også gør og de glæder sig til den) men den er lige så meget værd som en guldmedalje ved olympiaden for dem for de har klaret noget som de satte sig for.
Skal siges alle mål laves sammen med børnene (en del voksenstyret, men de er med til at formulere dem), de startes op med målcirkler, hvor er jeg nu, hvordan kan vi hjælpe hinanden osv. Og målene er selvsagt altid mulige at opnå med en indsats...
Så jo trods sukkerforskrækkelse kan jeg godt finde på det, men foreslår børnene en tur i skoven som præmie griber jeg den med det samme - det er både "bedre" og billigere for mig 
En fælles besked og jo indlægget er seriøst nok 
Jeg vil ikke mene at jeg er sukker-forskrækket, jeg har bare en datter som ikke er tynd, men ej heller tyk...
Jeg ved godt at en slikkepind ikke skader, men hun har allerede i en alder af 7 den danske mentalitet (som jeg jo selvfølgelig godt ved hvor hun har fra) og med den danske mentalitet så mener jeg "nu skal vi hygge os" "hvad skal vi så have at spise mor?"
Så at hygge er lig med mad, så behøver at lave lektier ikke at være lig med slik..
Jeg ved da godt at det max vil blive en slikkepind i måneden, så skaden er ikke stor, men igen, det er meningen bag og et eller andet sted den kommende tanke omkring det at lave lektier..
Min datter har så ikke været meget for at lave matematik lektier, men elsket sine dansklektier, men dette har jo naturligvis ændret sig nu - heldigvis er det ikke gået ud over dansklektierne, men synes bare ikke det var den måde som jeg ønskede at vi fik løst konflikterne og ulysten ved matematik-lektier..
Deres matematikbog er som nok alle andre matematikbøger delt op i emner og fra sommerferien og til jul hed det sig at når man var færdig med et emne måtte man spille matematik på computerne - indtil alle var noget gennem det aktuelle emne, den gulerod kan jeg følge..
Men ja som to af jer siger, det er virkelig at udstille de børn, hvis forældre ikke har ressourcer til at hjælpe lige så meget, eller hvor der er en travl hverdag, hvor lektier måske ikke prioriteres så højt.. For lige med lektier i den alder, så er det forældrene der har en del af ansvaret, men det er børnene det går ud over, hvis ikke forældrene støtter dem..