Slik i skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2014

Stumpen

lineog4 skriver:



Først jo som lærer kunne jeg godt og har givet slikkepind/flødebolle (slikkepind er at foretrække da det er meget billigere og en sådan betaler jeg af egen lomme) - også fordi det ofte er det børnene selv foreslår som "præmie" (eller en tur til bon bon land hvilket min løn ikke lige giver mulighed for )

Men jeg ville aldrig give sådan en belønning for en individuel præstation og slet ikke for en hvor forskellen mellem hjemmene bliver synlige - jeg ville aldrig lave en fælles indsats på lektier på den måde, da der er børn der ikke for den hjælp hjemme til at få det gjort.

Når jeg giver "belønning" er det for et fælles klassemål, fx vi har i 2 uger kunne lave 10 minutters stilletid, så får vi lov at se en film og få en slikpind. Gammeldags jo men I skulle se stoltheden når de får slikkepinden, det er ikke fordi den smager godt (hvilket den også gør og de glæder sig til den) men den er lige så meget værd som en guldmedalje ved olympiaden for dem for de har klaret noget som de satte sig for. 

Skal siges alle mål laves sammen med børnene (en del voksenstyret, men de er med til at formulere dem), de startes op med målcirkler, hvor er jeg nu, hvordan kan vi hjælpe hinanden osv. Og målene er selvsagt altid mulige at opnå med en indsats... 

 Så jo trods sukkerforskrækkelse kan jeg godt finde på det, men foreslår børnene en tur i skoven som præmie griber jeg den med det samme - det er både "bedre" og billigere for mig 



En fælles besked og jo indlægget er seriøst nok 

Jeg vil ikke mene at jeg er sukker-forskrækket, jeg har bare en datter som ikke er tynd, men ej heller tyk...

Jeg ved godt at en slikkepind ikke skader, men hun har allerede i en alder af 7 den danske mentalitet (som jeg jo selvfølgelig godt ved hvor hun har fra) og med den danske mentalitet så mener jeg "nu skal vi hygge os" "hvad skal vi så have at spise mor?"

Så at hygge er lig med mad, så behøver at lave lektier ikke at være lig med slik..

Jeg ved da godt at det max vil blive en slikkepind i måneden, så skaden er ikke stor, men igen, det er meningen bag og et eller andet sted den kommende tanke omkring det at lave lektier.. 

Min datter har så ikke været meget for at lave matematik lektier, men elsket sine dansklektier, men dette har jo naturligvis ændret sig nu - heldigvis er det ikke gået ud over dansklektierne, men synes bare ikke det var den måde som jeg ønskede at vi fik løst konflikterne og ulysten ved matematik-lektier..

Deres matematikbog er som nok alle andre matematikbøger delt op i emner  og fra sommerferien og til jul hed det sig at når man var færdig med et emne måtte man spille matematik på computerne - indtil alle var noget gennem det aktuelle emne, den gulerod kan jeg følge.. 

Men ja som to af jer siger, det er virkelig at udstille de børn, hvis forældre ikke har ressourcer til at hjælpe lige så meget, eller hvor der er en travl hverdag, hvor lektier måske ikke prioriteres så højt.. For lige med lektier i den alder, så er det forældrene der har en del af ansvaret, men det er børnene det går ud over, hvis ikke forældrene støtter dem..

 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2014

lineog4





En fælles besked og jo indlægget er seriøst nok 

Jeg vil ikke mene at jeg er sukker-forskrækket, jeg har bare en datter som ikke er tynd, men ej heller tyk...

Jeg ved godt at en slikkepind ikke skader, men hun har allerede i en alder af 7 den danske mentalitet (som jeg jo selvfølgelig godt ved hvor hun har fra) og med den danske mentalitet så mener jeg "nu skal vi hygge os" "hvad skal vi så have at spise mor?"

Så at hygge er lig med mad, så behøver at lave lektier ikke at være lig med slik..

Jeg ved da godt at det max vil blive en slikkepind i måneden, så skaden er ikke stor, men igen, det er meningen bag og et eller andet sted den kommende tanke omkring det at lave lektier.. 

Min datter har så ikke været meget for at lave matematik lektier, men elsket sine dansklektier, men dette har jo naturligvis ændret sig nu - heldigvis er det ikke gået ud over dansklektierne, men synes bare ikke det var den måde som jeg ønskede at vi fik løst konflikterne og ulysten ved matematik-lektier..

Deres matematikbog er som nok alle andre matematikbøger delt op i emner  og fra sommerferien og til jul hed det sig at når man var færdig med et emne måtte man spille matematik på computerne - indtil alle var noget gennem det aktuelle emne, den gulerod kan jeg følge.. 

Men ja som to af jer siger, det er virkelig at udstille de børn, hvis forældre ikke har ressourcer til at hjælpe lige så meget, eller hvor der er en travl hverdag, hvor lektier måske ikke prioriteres så højt.. For lige med lektier i den alder, så er det forældrene der har en del af ansvaret, men det er børnene det går ud over, hvis ikke forældrene støtter dem..

 



Den gulerod kan jeg så tilgengæld ikke følge  For der er det næsten altid de samme der opnår guleroden og de samme der kæmper. I skolen er differentiering et must og alle elever skal ikke igennem det samme. 

Egentlig laver jeg primært kollektive gulerødder, for synes det er der de har en berettigelse. De individuelle gulerødder er kun hvis der er en særlig indsats og så er det "kun" stjerner eller lignende, de andre gulerødder må være der hjemme. Dog kan jeg have elever, der har svært ved at arbejde i skolen og der kan jeg lave aftaler: når du har arbejdet 10 minutter må du.... Det er blandt en del af differentieringen 

Min tilgang til lektier som lærer er det ikke er: den og den side. Det er heller ikke: det du ikke nåede i skolen. I de små klasser er lektier noget med: læse i x antal minutter, matematik i x antal minutter om ugen og så er det i dialogen med hjemmet man finder niveauet: hvor mange sider. I de store klasser er lektier = forberedelsen til dagen og afleveringsopgaver.

Måske er jeg farvet bad jeg arbejder på en skole med en meget blandet skare lige fra kæmpe villaerne pil 6 millioner til ghetto (stemplet lige blevet taget af), men egentlig mener jeg den samme tilgang burde være gældende også i en mere homogen skole. Og ja hvorfor slikkepind, hvorfor ikke et klistermærke - hmm måske fordi børnene selv foreslår slikkepind (vil lige sige det måske er sket to gange på et skoleår ellers er præmien ofte bare det at få ros kollektivt), og jeg tænker de skal se en mening og føle de bliver hørt

 

Anmeld

26. januar 2014

Stumpen

lineog4 skriver:



Den gulerod kan jeg så tilgengæld ikke følge  For der er det næsten altid de samme der opnår guleroden og de samme der kæmper. I skolen er differentiering et must og alle elever skal ikke igennem det samme. 

Egentlig laver jeg primært kollektive gulerødder, for synes det er der de har en berettigelse. De individuelle gulerødder er kun hvis der er en særlig indsats og så er det "kun" stjerner eller lignende, de andre gulerødder må være der hjemme. Dog kan jeg have elever, der har svært ved at arbejde i skolen og der kan jeg lave aftaler: når du har arbejdet 10 minutter må du.... Det er blandt en del af differentieringen 

Min tilgang til lektier som lærer er det ikke er: den og den side. Det er heller ikke: det du ikke nåede i skolen. I de små klasser er lektier noget med: læse i x antal minutter, matematik i x antal minutter om ugen og så er det i dialogen med hjemmet man finder niveauet: hvor mange sider. I de store klasser er lektier = forberedelsen til dagen og afleveringsopgaver.

Måske er jeg farvet bad jeg arbejder på en skole med en meget blandet skare lige fra kæmpe villaerne pil 6 millioner til ghetto (stemplet lige blevet taget af), men egentlig mener jeg den samme tilgang burde være gældende også i en mere homogen skole. Og ja hvorfor slikkepind, hvorfor ikke et klistermærke - hmm måske fordi børnene selv foreslår slikkepind (vil lige sige det måske er sket to gange på et skoleår ellers er præmien ofte bare det at få ros kollektivt), og jeg tænker de skal se en mening og føle de bliver hørt

 



om det er slikkepinde eller computer så vil det jo altid være de samme som opnår det..  Så kan sagrens følge din kollektive tilgang..

jeg synes faktisk når jeg tænker over det at i forhold til lektier skal der ingen gulerod være - what so ever.. Nu står vi stejl på herhjemme at der skal laves lektier hver dag.. så hver dag får min datter et klistermærke i hendes kaldender, men sidemanden kan jo af en eller anden grund ikke få lavet lektier så hyppigt og ergo hendes kalender har næsten ingen klistermærker... Nogle børn er måske ligeglad med de klistermærker, men andre er ikke... Men hvorfor skal der være en gulerod? Lektier skal laves, det er da ikke til diskution.. Herhjemme læses der hver dag eller der laves matematik eller laves hemmelig opgave.. Nogle dage læser hun og kan jeg mærke hun har mod på mere spørger jeg om vi ikke også skal se på lidt matematik Eller i dansk opgavebogen..

Jeg kan se en gulerod, hvis en lærer siger at får I som klasse læst x antal sider i februar, så ser vi en film i dansk 1. Marts eller så går vi i hallen i dansk 1. Marts.. Men jeg kan ikke se hvorfor der skal proppes sukker i børnene... Nogle forældre har ikke ressourcer til at lave sund og varieret mad derhjemme, hvorfor skal skole og (sfo) så putte yderlig sukker i børnene?

ej, line dette er slet ikke myntet på dig, men som en generel undren der poppede op mens jeg skrev... 

Anmeld

26. januar 2014

lineog4

Stumpen skriver:



om det er slikkepinde eller computer så vil det jo altid være de samme som opnår det..  Så kan sagrens følge din kollektive tilgang..

jeg synes faktisk når jeg tænker over det at i forhold til lektier skal der ingen gulerod være - what so ever.. Nu står vi stejl på herhjemme at der skal laves lektier hver dag.. så hver dag får min datter et klistermærke i hendes kaldender, men sidemanden kan jo af en eller anden grund ikke få lavet lektier så hyppigt og ergo hendes kalender har næsten ingen klistermærker... Nogle børn er måske ligeglad med de klistermærker, men andre er ikke... Men hvorfor skal der være en gulerod? Lektier skal laves, det er da ikke til diskution.. Herhjemme læses der hver dag eller der laves matematik eller laves hemmelig opgave.. Nogle dage læser hun og kan jeg mærke hun har mod på mere spørger jeg om vi ikke også skal se på lidt matematik Eller i dansk opgavebogen..

Jeg kan se en gulerod, hvis en lærer siger at får I som klasse læst x antal sider i februar, så ser vi en film i dansk 1. Marts eller så går vi i hallen i dansk 1. Marts.. Men jeg kan ikke se hvorfor der skal proppes sukker i børnene... Nogle forældre har ikke ressourcer til at lave sund og varieret mad derhjemme, hvorfor skal skole og (sfo) så putte yderlig sukker i børnene?

ej, line dette er slet ikke myntet på dig, men som en generel undren der poppede op mens jeg skrev... 



Lige med slikkepinden er jeg egentlig enig, men der er bare forskellige børn og nogen børn ser slikkepinden som en fantastisk præmie - og må lige sige det er den fra søstrene green til 98 øre så det er jo ikke en kæmpe portion sukker 

Men ja præmien kan i lige så høj grad være en legetime, en skovtur, en tur i hallen, en film osv (bare det er gratis ) og er det også oftere i de fleste klasser, men nogen gange er slikkepinden bare det rigtige i lige den situation.

Skal der ikke være en gulerod i forhold til lektier? Hmm for hele klassen synes jeg ikke det er skolens opgave. For en enkelt elev hvor man i samarbejde med hjemmet laver en fælles indsats jo så er klistermærker da meget godt hvis barnet er til det. 

De gange jeg har arbejdet med kollektive præmier er det faktisk ofte trivsel for der er det en kollektiv indsats. Og har egentlig også nu jeg husker efter haft en hvis vi kunne nå x antal sider på en læseuge - der var præmien så godt nok et diplom (bruger jeg tit) og en legetime.

Derimod der hjemme har jeg kørt med præmier, men næsten gratis præmier. Vi har til min datter haft et stjernekort (placeret lige i min øjenhøjde når vi spiste, for det var også mor der skulle opdrages ) og det har været lektier, tjekke intra selv, læse i 20 minutter, øve violin, rydde op osv... Præmierne har hun selv været med til at bestemme og de har været (hvad jeg kan huske) pyjamasparty med mor og far, riskaften med mor og far, en biograftur for hele familien (havde vi jo nok gjort alligevel), se pirates off the caribien med chips. Og nu har jeg en datter der klarer alt selv med lektier og intra, så her har stjerner og præmier haft en fantastisk effekt. Bliver lidt sværere med den næste da han er en del mere materialistisk og nok vil vælge legetøj (og det holder økonomien ikke til)....

men summasumarum. Slik er for mig ikke en "almindelig" præmie, men kan være nyttig en gang imellem (og slikpinde er det billigste), jeg er for kollektive præmier og ikke individuelle. Skal man belønnes for lektier er det der hjemme belønningen skal ske

Anmeld

26. januar 2014

Chris86

Synes absolut ikke om... Kan faktisk ikke se hvorfor der skal belønnes med klistermærker heller...
Ting skal gøres uanset om man får beløning.. En gang ros må kunne gøre det...

Anmeld

26. januar 2014

Stumpen

lineog4 skriver:



Lige med slikkepinden er jeg egentlig enig, men der er bare forskellige børn og nogen børn ser slikkepinden som en fantastisk præmie - og må lige sige det er den fra søstrene green til 98 øre så det er jo ikke en kæmpe portion sukker 

Men ja præmien kan i lige så høj grad være en legetime, en skovtur, en tur i hallen, en film osv (bare det er gratis ) og er det også oftere i de fleste klasser, men nogen gange er slikkepinden bare det rigtige i lige den situation.

Skal der ikke være en gulerod i forhold til lektier? Hmm for hele klassen synes jeg ikke det er skolens opgave. For en enkelt elev hvor man i samarbejde med hjemmet laver en fælles indsats jo så er klistermærker da meget godt hvis barnet er til det. 

De gange jeg har arbejdet med kollektive præmier er det faktisk ofte trivsel for der er det en kollektiv indsats. Og har egentlig også nu jeg husker efter haft en hvis vi kunne nå x antal sider på en læseuge - der var præmien så godt nok et diplom (bruger jeg tit) og en legetime.

Derimod der hjemme har jeg kørt med præmier, men næsten gratis præmier. Vi har til min datter haft et stjernekort (placeret lige i min øjenhøjde når vi spiste, for det var også mor der skulle opdrages ) og det har været lektier, tjekke intra selv, læse i 20 minutter, øve violin, rydde op osv... Præmierne har hun selv været med til at bestemme og de har været (hvad jeg kan huske) pyjamasparty med mor og far, riskaften med mor og far, en biograftur for hele familien (havde vi jo nok gjort alligevel), se pirates off the caribien med chips. Og nu har jeg en datter der klarer alt selv med lektier og intra, så her har stjerner og præmier haft en fantastisk effekt. Bliver lidt sværere med den næste da han er en del mere materialistisk og nok vil vælge legetøj (og det holder økonomien ikke til)....

men summasumarum. Slik er for mig ikke en "almindelig" præmie, men kan være nyttig en gang imellem (og slikpinde er det billigste), jeg er for kollektive præmier og ikke individuelle. Skal man belønnes for lektier er det der hjemme belønningen skal ske



Nej jeg kan helt ærlig ikke se hvorfor der skal en gulerod eller præmie til for at lave lektier - det er noget der skal gøres.. Er lektier en kamp, så kan jeg godt se at et stjerne system eller lignende er en løsning, men ellers synes jeg lektier skal være en selvfølge.. 

Anmeld

26. januar 2014

lineog4

Stumpen skriver:



om det er slikkepinde eller computer så vil det jo altid være de samme som opnår det..  Så kan sagrens følge din kollektive tilgang..

jeg synes faktisk når jeg tænker over det at i forhold til lektier skal der ingen gulerod være - what so ever.. Nu står vi stejl på herhjemme at der skal laves lektier hver dag.. så hver dag får min datter et klistermærke i hendes kaldender, men sidemanden kan jo af en eller anden grund ikke få lavet lektier så hyppigt og ergo hendes kalender har næsten ingen klistermærker... Nogle børn er måske ligeglad med de klistermærker, men andre er ikke... Men hvorfor skal der være en gulerod? Lektier skal laves, det er da ikke til diskution.. Herhjemme læses der hver dag eller der laves matematik eller laves hemmelig opgave.. Nogle dage læser hun og kan jeg mærke hun har mod på mere spørger jeg om vi ikke også skal se på lidt matematik Eller i dansk opgavebogen..

Jeg kan se en gulerod, hvis en lærer siger at får I som klasse læst x antal sider i februar, så ser vi en film i dansk 1. Marts eller så går vi i hallen i dansk 1. Marts.. Men jeg kan ikke se hvorfor der skal proppes sukker i børnene... Nogle forældre har ikke ressourcer til at lave sund og varieret mad derhjemme, hvorfor skal skole og (sfo) så putte yderlig sukker i børnene?

ej, line dette er slet ikke myntet på dig, men som en generel undren der poppede op mens jeg skrev... 



Og forresten er i lige så høj grad modstander af klistermærke bog for som du skriver vil nogen få mange og andre ingen - og netop i de små klasser handler det sjældent om barnet men om hjemmet.... Og for nogen er det bare så synligt de ikke er lige så dygtige som deres klassekammerater... Klistermærker er til særlige insatser for særlige (kan være alle men ikke på samme tid) elever. Dermed er der ikke en intern konkurrence - og ja her taler jeg mod konkurrence staten  Den eneste konkurrence der er vigtig er den mod sig selv - og ens eget resultat bliver hverken bedre eller dårligere af andres præstationer - ved godt jeg er gammeldags, men nu er jeg jo også gammel 

Anmeld

26. januar 2014

lineog4

Stumpen skriver:



Nej jeg kan helt ærlig ikke se hvorfor der skal en gulerod eller præmie til for at lave lektier - det er noget der skal gøres.. Er lektier en kamp, så kan jeg godt se at et stjerne system eller lignende er en løsning, men ellers synes jeg lektier skal være en selvfølge.. 



Det er jo også derfor det skal foregå hjemme, for man kender sig selv og sine børn bedst.... For os har det fungeret med stjernekort med den store - tror ikke det kommer til at fungere med den næste fx. 

Anmeld

26. januar 2014

Stumpen

lineog4 skriver:



Og forresten er i lige så høj grad modstander af klistermærke bog for som du skriver vil nogen få mange og andre ingen - og netop i de små klasser handler det sjældent om barnet men om hjemmet.... Og for nogen er det bare så synligt de ikke er lige så dygtige som deres klassekammerater... Klistermærker er til særlige insatser for særlige (kan være alle men ikke på samme tid) elever. Dermed er der ikke en intern konkurrence - og ja her taler jeg mod konkurrence staten  Den eneste konkurrence der er vigtig er den mod sig selv - og ens eget resultat bliver hverken bedre eller dårligere af andres præstationer - ved godt jeg er gammeldags, men nu er jeg jo også gammel 



Kan se vi er enige langt hen ad vejen, men rart lige at få vendt sine tanker 

Anmeld

26. januar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg synes, det er helt forkert. Som lærer ville jeg aldrig belønne enkelte elever hverken på den ene eller den anden måde - det ville udstille dem, der enten ikke havde opbakning hjemmefra eller simpelthen ikke kunne finde ro og overskud til at lave lektier. De bliver "straffet" nok, når de sidder i klassen og skal fortælle, at de ikke har lavet lektier. 

Nu er jeg så lærer i udskolingen, og her kommer andre "gulerødder" på banen i form af karakterer - og det kan være slemt nok at uddele dem til elever, der bare ikke har evner eller overskud til at komme væk fra 02. Især dem, der virkelig kæmper for det og ser andre score 10 uden den store anstrengelse. Der savner jeg så meget muligheden for at give 12 i arbejdsindsats, for at være verdens bedste kammerat osv. Jeg roser og roser, men når der stadig står 02 over hele linjen, er det svært for eleven at fatte mod og tage mine ord alvorligt. 

Lidt et sidespring til sidst...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.