Slik i skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2014

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Jeg synes, det er helt forkert. Som lærer ville jeg aldrig belønne enkelte elever hverken på den ene eller den anden måde - det ville udstille dem, der enten ikke havde opbakning hjemmefra eller simpelthen ikke kunne finde ro og overskud til at lave lektier. De bliver "straffet" nok, når de sidder i klassen og skal fortælle, at de ikke har lavet lektier. 

Nu er jeg så lærer i udskolingen, og her kommer andre "gulerødder" på banen i form af karakterer - og det kan være slemt nok at uddele dem til elever, der bare ikke har evner eller overskud til at komme væk fra 02. Især dem, der virkelig kæmper for det og ser andre score 10 uden den store anstrengelse. Der savner jeg så meget muligheden for at give 12 i arbejdsindsats, for at være verdens bedste kammerat osv. Jeg roser og roser, men når der stadig står 02 over hele linjen, er det svært for eleven at fatte mod og tage mine ord alvorligt. 

Lidt et sidespring til sidst...

Løber lige med på sidespringet. Har også været i udskolingen og ønskede også at man havdekarakter for mere end "bare" resultatet...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2014

Stumpen

Mor og meget mere skriver:

Jeg synes, det er helt forkert. Som lærer ville jeg aldrig belønne enkelte elever hverken på den ene eller den anden måde - det ville udstille dem, der enten ikke havde opbakning hjemmefra eller simpelthen ikke kunne finde ro og overskud til at lave lektier. De bliver "straffet" nok, når de sidder i klassen og skal fortælle, at de ikke har lavet lektier. 

Nu er jeg så lærer i udskolingen, og her kommer andre "gulerødder" på banen i form af karakterer - og det kan være slemt nok at uddele dem til elever, der bare ikke har evner eller overskud til at komme væk fra 02. Især dem, der virkelig kæmper for det og ser andre score 10 uden den store anstrengelse. Der savner jeg så meget muligheden for at give 12 i arbejdsindsats, for at være verdens bedste kammerat osv. Jeg roser og roser, men når der stadig står 02 over hele linjen, er det svært for eleven at fatte mod og tage mine ord alvorligt. 

Lidt et sidespring til sidst...

Synes blot det er skønt når debatterne udvikler sig

Men ja det er faktisk svært at være de elever som halter bagefter, de bliver gjort opmærksom på det gang på gang gennem deres skolegang..

Anmeld

26. januar 2014

Elbæk

Jeg synes nu at det er helt okay med en slikkepind i ny og næ i skolen - især når børnene har gjort sig fortjent til det.

De kæmper og får deres præmie, det gør lektier en del sjovere og så får de også et bedre gennemsnit, fordi de ikke bare ser lektier som noget træls noget der skal overståes.

Da jeg gik i skole, havde vi kagedag hver Fredag. Vi fik en flødebolle hver 14 dag hvis vi ikke havde glemt at lave lektier en eneste dag i de 14 dage - og ofte fik hele klassen flødeboller.

Så jeg kan ikke se hvorfor man skulle hidse sig op over en lille slikkepind. 

Anmeld

26. januar 2014

Mumto3

I min søns klasse får de en is, jo mere klassen har lavet jo større is får de. Nu går han i tredie, jeg tænker bare hvad skal de have i 7. Klasse som lokkemiddel? For så er en is, nok ikke nok mere.

Anmeld

26. januar 2014

JulieE

Jeg er lidt tvedelt på det.... På den ene side hører slik og belønningspædagogik ikke til i skolen... På den anden side kan jeg se det virker i praksis 

Min søn klasselærers/matematiklærer bruger det lidt. Han laver små væddemål med ungerne, der hæver deres faglige niveau og giver lyst til at lære. Det handler f.eks om at få tabellerne til sidde på rygrade (3. Klasse) eller andre ting. Han bruger det også til det sociale... De har lige haft et væddemål med ham som klasse omkring dreng-pige-legeaftaler. Hvis et vist antal af børnene havde haft en legeaftale ned et barn af det modsatte køn, ville han give flødeboller og hvis ikke var det omvendt  

Anmeld

26. januar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Elbæk skriver:

Jeg synes nu at det er helt okay med en slikkepind i ny og næ i skolen - især når børnene har gjort sig fortjent til det.

De kæmper og får deres præmie, det gør lektier en del sjovere og så får de også et bedre gennemsnit, fordi de ikke bare ser lektier som noget træls noget der skal overståes.

Da jeg gik i skole, havde vi kagedag hver Fredag. Vi fik en flødebolle hver 14 dag hvis vi ikke havde glemt at lave lektier en eneste dag i de 14 dage - og ofte fik hele klassen flødeboller.

Så jeg kan ikke se hvorfor man skulle hidse sig op over en lille slikkepind. 

Uh, de - og deres forældre - skal ikke så meget som skænke deres gennemsnit en tanke, før de bliver meget ældre. Jeg blev helt chokeret, da jeg første gang oplevede elever i 8. klasse hive lommeregnerne frem og regne deres gennemsnit ud, da de fik karakterer for første gang - det giver overhovedet ikke mening i folkeskolen og hører de gymnasiale uddannelser til. Og så sidder der en håndfuld, som gør deres bedste, men bare har rigtigt svært ved det faglige, og ser klassekammeraterne taste deres fine karakterer ind. 

Lektielæsning er langt fra en sikker vej til gode karakterer - og det er hammersynd at bilde børnene det ind. Endnu mere synd er det at udstille Emma, som ikke har lavet lektier, fordi mor og far igen skændtes, så hele huset rystede, eller Peter, som bare ikke KAN få ro i kroppen til at lave hjemmeregning, og hvis mor har opgivet den daglige kamp om lektier og til gengæld har fået en søn, der er en lille smule gladere i hverdagen. Jeg ville ALDRIG sætte dem i en situation, hvor resten af klassen blev vrede på dem, fordi der ikke vankede flødeboller. 

I skolen skal man træde varsomt, for her bliver mennesker til. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.