Elbæk skriver:
Jeg synes nu at det er helt okay med en slikkepind i ny og næ i skolen - især når børnene har gjort sig fortjent til det.
De kæmper og får deres præmie, det gør lektier en del sjovere og så får de også et bedre gennemsnit, fordi de ikke bare ser lektier som noget træls noget der skal overståes.
Da jeg gik i skole, havde vi kagedag hver Fredag. Vi fik en flødebolle hver 14 dag hvis vi ikke havde glemt at lave lektier en eneste dag i de 14 dage - og ofte fik hele klassen flødeboller.
Så jeg kan ikke se hvorfor man skulle hidse sig op over en lille slikkepind.

Uh, de - og deres forældre - skal ikke så meget som skænke deres gennemsnit en tanke, før de bliver meget ældre. Jeg blev helt chokeret, da jeg første gang oplevede elever i 8. klasse hive lommeregnerne frem og regne deres gennemsnit ud, da de fik karakterer for første gang - det giver overhovedet ikke mening i folkeskolen og hører de gymnasiale uddannelser til. Og så sidder der en håndfuld, som gør deres bedste, men bare har rigtigt svært ved det faglige, og ser klassekammeraterne taste deres fine karakterer ind.
Lektielæsning er langt fra en sikker vej til gode karakterer - og det er hammersynd at bilde børnene det ind. Endnu mere synd er det at udstille Emma, som ikke har lavet lektier, fordi mor og far igen skændtes, så hele huset rystede, eller Peter, som bare ikke KAN få ro i kroppen til at lave hjemmeregning, og hvis mor har opgivet den daglige kamp om lektier og til gengæld har fået en søn, der er en lille smule gladere i hverdagen. Jeg ville ALDRIG sætte dem i en situation, hvor resten af klassen blev vrede på dem, fordi der ikke vankede flødeboller.
I skolen skal man træde varsomt, for her bliver mennesker til.
Anmeld