Min datter går i 1. Klasse.. Jeg oplever nu at når de arbejder 10 min hjemme og forældre skriver dette i kalender/lektiebogen, så får de en stjerne.. Når de har opnået 15 stjerner, så får de en slikkepind..
er det vejen frem??
Som I nok kan forstå på mit spørgsmål, så synes jeg det er en hel forkert indgangsvinkel.. I dansk får de et klistermærke i lektiebogen hver gang vi har skrevet at de har lavet noget hjemme - dette kan jeg følge, men ikke slik..
Først jo som lærer kunne jeg godt og har givet slikkepind/flødebolle (slikkepind er at foretrække da det er meget billigere og en sådan betaler jeg af egen lomme) - også fordi det ofte er det børnene selv foreslår som "præmie" (eller en tur til bon bon land hvilket min løn ikke lige giver mulighed for
)
Men jeg ville aldrig give sådan en belønning for en individuel præstation og slet ikke for en hvor forskellen mellem hjemmene bliver synlige - jeg ville aldrig lave en fælles indsats på lektier på den måde, da der er børn der ikke for den hjælp hjemme til at få det gjort.
Når jeg giver "belønning" er det for et fælles klassemål, fx vi har i 2 uger kunne lave 10 minutters stilletid, så får vi lov at se en film og få en slikpind. Gammeldags jo men I skulle se stoltheden når de får slikkepinden, det er ikke fordi den smager godt (hvilket den også gør og de glæder sig til den) men den er lige så meget værd som en guldmedalje ved olympiaden for dem for de har klaret noget som de satte sig for.
Skal siges alle mål laves sammen med børnene (en del voksenstyret, men de er med til at formulere dem), de startes op med målcirkler, hvor er jeg nu, hvordan kan vi hjælpe hinanden osv. Og målene er selvsagt altid mulige at opnå med en indsats...
Så jo trods sukkerforskrækkelse kan jeg godt finde på det, men foreslår børnene en tur i skoven som præmie griber jeg den med det samme - det er både "bedre" og billigere for mig 
Anmeld