Hvad er det for nogen grænser der ikke sættes? For mig er der stor forskel på handlinger der "skader" andre og handlinger som ikke gør.
Jeg sætter grænser for mine børn, men det er jo ikke alle grænser jeg er enig med alle om. Fx må mine børn hoppe i sofaen mens andre aldrig ville tillade det. Men mine børn må da selvsagt ikke slå for det er en handling der skader andre - de må meget gerne slå deres bamse hvis de har det behov 
jeg er så heldig at mine børn har været og er i en institution hvor jeg føler værdier og normer er meget lig dem her hjemme, derfor har mine børn ikke oplevet at få sat en grænse som for dem er helt uforståelig for de er i tråd med dem her hjemme... Men det kan jo ske at man på nogen punkter ikke er enig med børnehaven/vuggestuen/dagplejen og der må forældre vel have lov at have deres regler der hjemme?
Jeg eller rettere min datter har oplevet det da hun startede i skolen, hvor hun kom med vores og børnehavens grænser og regler, der foreskrev man ikke sagde nej til de der spurgte om de måtte være med i legen med mindre der var en god grund, og man vidste den der spurgte så havde en anden mulighed. Hun legede med en pige, en anden spurgte og hun sagde som hun altid har fået at vide: ja. Kæmpe konflikt, hvor hun fik skæld ud for man må ikke bare sige ja uden at spørge den man leger med - vupti en "grænse"/regel som var divergerende med hendes. Og ja der har vi som forældre valgt at holde fast på vores ;-)
Anmeld