Sosu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2014

Dianabk

Findusinde skriver:

Som elev har jeg arbejdet både, jul,påske og pinse uanset hvilken praktik jeg har været i... Surt hvis ens forløb er sådan at man er i pratik på de tidspunkter, men fedt hvis man var i skole...

Syntes ikke det lyder som rimeligt for en elev. ( se evt svar oven over )

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2014

Findusinde

Dianabk skriver:

Hmmm, det er de regler jeg har arb under i Kbh, Ballerup og furesø kommune.

Men som elev får man jo ikke helligdag tillæg, det gør man som ansat.

Hvis jeg var elev der ville jeg nok havde ringet til FOA for at spørge om råd.

Kan være der er forskel fra kommune til kommune. Men jeg mener ikke det er rimeligt at elever arb i helligdage da de ikke får samme løn som en ansat (tanke på tillæg)

Der står I Foa overenskomst, at elever som udgangspunkt har fri... Men ikke at man ikke må arbejde, man skal bare have en tilsvarende fridag... Så det kommer egentlig an på om arbejdspladsen gir fri eller ej...

Anmeld

23. januar 2014

Dianabk

Findusinde skriver:

Der står I Foa overenskomst, at elever som udgangspunkt har fri... Men ikke at man ikke må arbejde, man skal bare have en tilsvarende fridag... Så det kommer egentlig an på om arbejdspladsen gir fri eller ej...

Det vil jeg også tolke til at de som udgangspunkt skal have fri, medmindre elev selv vil rykke sin ferie.

Anmeld

23. januar 2014

Dianabk

Findusinde skriver:

Men det kan tolkes på mange måder. Lyder bare til at jeg har nogle heldige elever

Anmeld

23. januar 2014

Findusinde

Dianabk skriver:

Det vil jeg også tolke til at de som udgangspunkt skal have fri, medmindre elev selv vil rykke sin ferie.

Sådan kan den sagtens tolkes... :-) men tolker den vist bare som om du har nogle heldige elever... :-)

Anmeld

23. januar 2014

TNBC

Anonym skriver:

Når jeg starter på skolen kan jeg så ikk kræve at ha fri mellem jul og nytår da jeg har barn ?

Man kan aldrig kræve noget. Hvad nu hvis over halvdelen eller hel klassen krævede det fordi de har børn? Sådan er det jo også på et arbejde, der har man jo ikke altid fri mellem jul og nytår, hvis ens arbejdsplads er åben..

Man kan spørge, og så kan man få et nej eller et ja.

Anmeld

23. januar 2014

Sander&Vitus-Mor

Synes også det lyder underligt at elever skal have fri mellem jul og nytår, da jeg læste på både hjælperen og assistenten, arbejdede jeg mellem jul og nytår, i påske, på nogle helligdage også.. Så havde jeg så bare en anden fri dag, hvis jeg skulle være på vagt i helligdagene.Eller nogle timer i hvertfald jeg havde tjent op.

Det har ikke været et krav at vi skulle have de fx ferier, når vi var på skole, havde vi ferie i forhold til skolen var lukket, men ude i praktik havde vi altså de samme vilkår ang. vagter som andre der var ansat.

Anmeld

23. januar 2014

TNBC

Dianabk skriver:

Syntes ikke det lyder som rimeligt for en elev. ( se evt svar oven over )

Hvorfor er det urimeligt? De får jo deres fridage, om det så kommer en ganske alm onsdag eller mellem jul og nytår?

Er en praktik ikke sådan at man skal lære hvordan arbejdslivet og tiderne er? Hvorfor skal man så gå efter skolens ferie? Så kommer man ud på arbejde og regner med at man har fri i ferier, ikke skal arbejde weekend eller helligdage?

Hvad så hvis praktikken er lukket, skal de så gå i skole, fordi de har jo haft deres ferie?

Jeg har aldrig hørt at elever går efter skolens ferie. det giver jo ikke nogen mening.

Jeg synes det er luksus som dine elever har det, men for at være helt ærligt, ville jeg ikke have det på den måde, jeg ville ha ferie som det er på det sted jeg nu er.

Anmeld

23. januar 2014

Christina74

Anonym skriver:

Ja mon ikk man har fri mellem jul og nytår. Vi rejser den 26 december 14 dage frem

Ikke hvis du er i praktik

Anmeld

23. januar 2014

Christina74

Dianabk skriver:

Det må man ikke pålægge elever. Elever har krav på ferie mellem jul og nytår og alle helligdage. Det er korrekt at praktik stedet kan kræve at elever arbejder i weekender (kan ikke huske fra hvornår).
Dem som er på skole har jo også juleferie - de samme regler der.

Det er ikke rigtig det du skriver.

Din praktik skal afspegle den virkelighed du er ved at uddanne dig til.

Men der er regler for hvor mange weekender og helligdage de må pålæggedig.

Det vil stå i din uddannelses nappe.

Og hvorfor skåne elever for den virklighed de står overfor når de er færdig uddannet ?

At tage disse hensyn gær at man jo giver dem et chok når de er færdiguddannet og bestemt ikke kan få fri.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.