Komme videre, helt sikkert. Tilgive, måske. Det kommer lidt an på omstændighederne. Men det er ikke ensbetydende med det hele bare ville være fint. Det ville mere være af hensyn til egne muligheder for at komme videre med mit liv end hensyn til hans velbefindende. Heller ikke ensbetydende med at personen ville være en del af mit liv.
Pædofili er jo en psykiatrisk diagnose, hvor personens primære seksuelle og følelsesmæssige interesse er rettet mod mindreårige fremfor voksne. Man behøver ikke være pædofil for at begå overgreb mod mindreårige. Overgreb kan være som følge af situationelle omstændigheder (stress, depression, skilsmisse). Her er personens primære seksuelle præference ikke mindreårige. En undersøgelse siger omkring 20% af overgreb foretages af pædofile. Det er heller ikke et givet at pædofile er kriminelle (underforstået de begår overgreb).
Hvis personen var pædofil, altså med en diagnose, ja, så ville jeg nok være tilbøjelig til potentielt at kunne tilgive... Men det er stadig frygteligt, og det ville absolut ikke være nemt.
Så lige en sidste kommentar. Pædofili kan jo behandles, så ville nok ikke være bekymret i selskab med dem. Hvis de ellers er i behandling. Det er desuden meget få som er interesseret i alle børn. Deres præferencer er rettet mod bestemte segmenter.
Men det er jo underordnet hvad alle andre ville kunne eller ikke kunne. Tilgivelse starter med et valg, men det er kun dig, der kan tage det valg. Som det fremgår af tråden, så er holdningerne meget skarpe i forhold til dette emne, men i sidste ende er det dit liv. Hvis du får der bedre ved at tilgive ham, så er det det du skal. Hvis ikke, så skal du absolut ikke.
Uanset hvad du finder frem til, så ønsker jeg dig al held og lykke. Jeg håber du finder frem til den beslutning du har det bedst med.
Kram herfra!
Anmeld