Hvis svigerfamilien virkelig ikke fungerer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2013

lineog4

Jeg tror du skal forsøge at holde det hele på egen banehalvdel, ment på den måde at du med din kæreste ikke taler l frustrationer over hans mor, hendes opdragelse, diagnoser osv. I stedet må du holde fast på der i dit og hans fælles hjem er nogen spilleregler: man taler pænt til hinanden, og ikke et menneske bror eller andet skal fortælle nogen de håber de dør (der kan man altid bruge: hvordan vil du have det når det er din 2 årlige der siger det fordi han/hun kopierer?). Man respekterer jeres ting og hjem (dvs ikke spytte på gulVet). Er du og din kæreste enige om de spilleregler er det meget simpelt; jeres gæster overholder dem og I viser at det skal de.... 

jeg forstår godt din kæreste vil sin brødre ofte, hvis moren er som du beskriver. Han har som storebror både en kærlighed og en beskyttertrang, men det er vigtift du kan holde ud at bo der også, og det er vigtigt at tiden hjemme hos jer bliver en god tid, og en god tid betyder de ved I kan lide dem - og lige nu kan du ikke fordi de bryder alle dine regler for god opførsel.

Tænker egentlig også en mulighed er at gå med på autisme tanken, for der er struktur, forudsigelighed og ikke mindst socialtræning super vigtigt. Det er derfor vigtigt din kærestes lillebror får en socialhistorie, en forståelig forklaring på hvorfor det gør ondt på dig når han siger han nsker du og baby skal dø, for det kan han ikke aflæse selv.

og så et stort kram og du er ikke et skidt menneske, men blot et menneske der når  du får besøg føler dig som fremmed i dig eget hjem, plus du lige om lidt bliver mor for første gang med alt den usikkerhed det indebærer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2013

Enirt

Hej alle.

Jeg skriver denne tråd som anonym da jeg er meget flov over mine følelser og hader mig selv for at have det sådan her.

Jeg bor sammen med min kæreste og vi venter os vores første barn - en lille dreng der kommer om en måneds tid. Min familie bor i den anden ende af landet, men min kærestes familie bor inden for 5 km af os. Dette er efterhånden blevet et stort problem for mig.

Min kæreste har egentlig ikke noget nært forhold til sin familie følelsesmæssigt, men ser dem alligevel meget ofte. Hans familie består af mor og to yngre brødre på 6 og 11. Det er det eneste familie han har, udover to bedsteforældre han aldrig ser, hans far og resten bor i udlandet.

Problemet er (og skal forsøge at gøre det kort, selvom det er svært) at de fylder alt alt for meget i vores liv. Og jeg er kommet til et punkt hvor jeg efterhånden hader dem. Hans yngste bror havde en diagnose som autist, men den har en psykiater nu sagt slet slet ikke holder (og jeg er enig)

Moren sygeliggør sig selv og sine børn KONSTANT. De drenge der, der er ikke det de ikke fejler og det betyder LAAAANG snor. De må spytte på gulvet, være uforskammede, der findes ingen regler, man spiser ikke ved bordet, man får hvad man peger på, man må godt bare stikke af som 11-årig hvis man ikke får sin vilje og der bliver aldrig givet skæld ud. Det er svært at forklare, men det er meget anderledes end hvad jeg er vant til. Hun prøver også at sygeliggøre min kæreste, men dette er han gal over og jeg har frabedt mig at høre på hendes diagnoser da vi begge mener han har det helt fint (Det er ofte psykisk hun mener hendes drenge fejler noget) 

De yngste fejler ikke en skid psykisk, det har jeg hele tiden ment, men nu har en psykiater bekræftet det, de er bare møg uopdragne. Moren er dog igang med at finde en ny psykiater, så hun igen kan få en diagnose. Men nu er kommunen vist begyndt at kigge på om det er hendes evner som mor der spiller en rolle i deres opførsel, og det er det jo nok desværre.

Hun gør også sig selv syg hele tiden, lader sig indlægge med påstand om neurologiske sygdomme og lader sig selv falde osv, men bliver undersøgt og får at vide hun intet fejler, at det må være psykisk og vælger så at gå helt amok og stejle for det er bestemt ikke psykisk. 

Drengene bliver smidt hjemme ved os i tide og utide, så skal de spille på min kæreste spillekonsol og man kan ikke rigtig sige nej - de spytter på mit gulv og især den yngste siger ting som "Jeg håber dit barn dør" og lignende og jeg bliver bare SÅ ked af det. Min kæreste kan og vil ikke konfrontere dem, ingen i den familie taler med hinanden om noget som helst og alt det her sygdom er meget ømme punkter og jeg taler for det meste også bare moren efter munden. Men jeg har fået nok! Jeg vil ikke svines til af de børn længere, få at vide at tingene var sjovere før jeg blev kærester med deres bror (fordi der altså er regler herhjemme og fordi jeg et par gange om ugen siger nej til besøg) eller at de håber jeg dør osv. Jeg gider ikke der bliver spyttet på mit gulv eller svinet i hele huset, jeg er KÆMPE stor efterhånden og TRÆT! Min kæreste forsøger at hjælpe, men han føler sig som en lus mellem to negle, især fordi han har så ondt af hans brødre fordi de har den mor de har, hvor jeg er begyndt at hade de børn (undskyld, det er frygteligt og det ved jeg godt). Men man må ikke rette på dem eller skælde ud når de gør sådan, for det siger mor. Så det er ikke engang en mulighed at sige man ikke gider høre på det lort eller bede dem tørre op efter sig.

Jeg skal føde om en måned, er det virkelig for meget forlangt at vi kun ser dem et par gange i måneden, på hyggevisit, og ikke skal passe og pleje dem konstant, så jeg kan få en familie op at køre med den mand jeg elsker? 

Årh jeg ved jeg lyder frygteligt og denne smørre er sikkert rigtig dårligt formuleret, fordi jeg sidder og hyler og føler mig alene og savner min familie der er 250 km væk. Men hvad skal jeg gøre??? 

Vi fik at vide til en scanning forleden at vores barn nok har en forsnævring i spiserøret og skal opereres lige efter fødslen og vi har tid til en børnekirug d. 30. Dette er der dog ikke blevet snakket om, for min termin er på den yngste brors fødselsdag så det er hårdt for dem at tale om min graviditet. Jeg føler mig så alene, ville ønske de forsvandt og aldrig kom tilbage. Jeg er bange for hvis jeg beder min kæreste vælge at han så vælger dem.... 

Undskyld mit lange indlæg og mine voldsomme udbrud. Er bare ulykkelig lige nu 

Det er helt forståeligt at du er kommet der ud hvor du begynder at se rødt. Du er gravid, træt og skal snart føde. Samt i har lige fået en utryg nyhed om jeres lille dreng og oven i det er der bare kaos der hjemme hele tiden.

Mit første råd til dig ville være at snakke med din kæreste om at du ikke kan magte det kaos der er der hjemme mere. Der skal ro på i jeres hus nu. Det bliver ikke nemmere når først jeres dreng er kommet til verdenen og da slet ikke hvis han også skal opereres. Det er er ben hårdt at blive mor, alting ting er nyt og man skal først til at lære det hele og det mens man ingen søvn får pga amning osv.

Det andet råd ville være at bede om hjælp, ring til dine forældre og meld ud hvordan du har det og hvordan hverdagen er der hjemme. Det kan godt være man ikke skal udstille andre osv. Men nu er det jo lige før der er undtagelsestilstand hjemme hos jer. Det kunne jo være i kunne finde en god midlertidig løsning de første 14 dage efter fødslen så du i det mindste har lidt tryghed der.

Jeg håber virkelig for dig at din dreng har/får det godt. At der bliver sat en stopper for den terrorisering fra din svigermors side af, at din kæreste får sagt fra og at dine forældre kan hjælpe dig i den første tid som mor.

STORT her fra

Anmeld

19. december 2013

tribk

Anonym skriver:

Hej alle.

Jeg skriver denne tråd som anonym da jeg er meget flov over mine følelser og hader mig selv for at have det sådan her.

Jeg bor sammen med min kæreste og vi venter os vores første barn - en lille dreng der kommer om en måneds tid. Min familie bor i den anden ende af landet, men min kærestes familie bor inden for 5 km af os. Dette er efterhånden blevet et stort problem for mig.

Min kæreste har egentlig ikke noget nært forhold til sin familie følelsesmæssigt, men ser dem alligevel meget ofte. Hans familie består af mor og to yngre brødre på 6 og 11. Det er det eneste familie han har, udover to bedsteforældre han aldrig ser, hans far og resten bor i udlandet.

Problemet er (og skal forsøge at gøre det kort, selvom det er svært) at de fylder alt alt for meget i vores liv. Og jeg er kommet til et punkt hvor jeg efterhånden hader dem. Hans yngste bror havde en diagnose som autist, men den har en psykiater nu sagt slet slet ikke holder (og jeg er enig)

Moren sygeliggør sig selv og sine børn KONSTANT. De drenge der, der er ikke det de ikke fejler og det betyder LAAAANG snor. De må spytte på gulvet, være uforskammede, der findes ingen regler, man spiser ikke ved bordet, man får hvad man peger på, man må godt bare stikke af som 11-årig hvis man ikke får sin vilje og der bliver aldrig givet skæld ud. Det er svært at forklare, men det er meget anderledes end hvad jeg er vant til. Hun prøver også at sygeliggøre min kæreste, men dette er han gal over og jeg har frabedt mig at høre på hendes diagnoser da vi begge mener han har det helt fint (Det er ofte psykisk hun mener hendes drenge fejler noget) 

De yngste fejler ikke en skid psykisk, det har jeg hele tiden ment, men nu har en psykiater bekræftet det, de er bare møg uopdragne. Moren er dog igang med at finde en ny psykiater, så hun igen kan få en diagnose. Men nu er kommunen vist begyndt at kigge på om det er hendes evner som mor der spiller en rolle i deres opførsel, og det er det jo nok desværre.

Hun gør også sig selv syg hele tiden, lader sig indlægge med påstand om neurologiske sygdomme og lader sig selv falde osv, men bliver undersøgt og får at vide hun intet fejler, at det må være psykisk og vælger så at gå helt amok og stejle for det er bestemt ikke psykisk. 

Drengene bliver smidt hjemme ved os i tide og utide, så skal de spille på min kæreste spillekonsol og man kan ikke rigtig sige nej - de spytter på mit gulv og især den yngste siger ting som "Jeg håber dit barn dør" og lignende og jeg bliver bare SÅ ked af det. Min kæreste kan og vil ikke konfrontere dem, ingen i den familie taler med hinanden om noget som helst og alt det her sygdom er meget ømme punkter og jeg taler for det meste også bare moren efter munden. Men jeg har fået nok! Jeg vil ikke svines til af de børn længere, få at vide at tingene var sjovere før jeg blev kærester med deres bror (fordi der altså er regler herhjemme og fordi jeg et par gange om ugen siger nej til besøg) eller at de håber jeg dør osv. Jeg gider ikke der bliver spyttet på mit gulv eller svinet i hele huset, jeg er KÆMPE stor efterhånden og TRÆT! Min kæreste forsøger at hjælpe, men han føler sig som en lus mellem to negle, især fordi han har så ondt af hans brødre fordi de har den mor de har, hvor jeg er begyndt at hade de børn (undskyld, det er frygteligt og det ved jeg godt). Men man må ikke rette på dem eller skælde ud når de gør sådan, for det siger mor. Så det er ikke engang en mulighed at sige man ikke gider høre på det lort eller bede dem tørre op efter sig.

Jeg skal føde om en måned, er det virkelig for meget forlangt at vi kun ser dem et par gange i måneden, på hyggevisit, og ikke skal passe og pleje dem konstant, så jeg kan få en familie op at køre med den mand jeg elsker? 

Årh jeg ved jeg lyder frygteligt og denne smørre er sikkert rigtig dårligt formuleret, fordi jeg sidder og hyler og føler mig alene og savner min familie der er 250 km væk. Men hvad skal jeg gøre??? 

Vi fik at vide til en scanning forleden at vores barn nok har en forsnævring i spiserøret og skal opereres lige efter fødslen og vi har tid til en børnekirug d. 30. Dette er der dog ikke blevet snakket om, for min termin er på den yngste brors fødselsdag så det er hårdt for dem at tale om min graviditet. Jeg føler mig så alene, ville ønske de forsvandt og aldrig kom tilbage. Jeg er bange for hvis jeg beder min kæreste vælge at han så vælger dem.... 

Undskyld mit lange indlæg og mine voldsomme udbrud. Er bare ulykkelig lige nu 

Hold nu kæft en bizar opførsel fra din svigermor, og stakkels stakkels de små drenge! Jeg kan godt forstå du er træt af dem allesammen. Der er ikke noget værre end uopdragne unger, og det er så tragisk, for det er jo på ingen måder børnenes skyld.

Mit råd til dig er, at du opfører dig som den voksne de aldrig har haft og som de har brug for. Det vil sige at de skal opføre sig ordentligt når de er i dit hjem. Det betyder at de vil synes du er træls og kalde dig alt muligt, men det er da også træls ikke at få sin vilje. Men du er voksen, og du tager dig ikke af hvad små børn kalder dig, for DU ved hvad der er for deres eget bedste. Det ved de små brødre ikke. Men hvor ville det være fantastisk for de drenge, hvis der er én voksen i deres liv, som de ved hvor de har, og som, med tiden, bliver én de kan gå til når deres mor er helt kuk-kuk!!

Jeg vil så også sige, at du skal fokusere på dit eget barn nu, og holde lidt afstand. Men med tiden....

Så rank ryggen, du er den eneste voksne der ved hvordan man er forælder (åbenbart), og lad dig for guds skyld ikke påvirke af, at de synes du er træls. Du VED bedst, og de er bare børn. Svigermor er uforbederlig, hende tror jeg ikke du kan gøre noget ved!

Anmeld

19. december 2013

Mor til Majbørn

Stakkels stakkels stakkels dem alle sammen - hold kæft en familie! Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, men kan fortælle følgende:

Min svigerfamilie bor også tæt på og min familie bor 500 km væk. Og selvom svigerfamilien ikke har nogle diagnoser, så fylder de utroligt meget i kraft af deres lidt (meget) sære personligheder (afhængighed/kriminelle/uopdragne/fysisk voldlige/ekstremt umodne).

De kom ofte helt uventet på besøg, og især imens jeg gik hjemme og var højgravid (og pirrelig) var de utroligt ofte inde i billedet

Men da jeg fødte gik det på en måde over af sig selv. Manden havde ikk så meget overskud til at høre på deres kvaler længere, fordi familien skulle hænge sammen. HAN begyndte faktisk at sige fra overfor dem, fordi det blev for meget

Nu ved jeg ikk om det sker i dit tilfælde, men jeg synes du skal tænke på at tingene rent faktisk måske ændrer sig når du har født, fordi din mand (som jo er linket til dem) også får andre behov. Selvfølgelig kan der også lyttes til dine behov (og personligt havde jeg nok smidt de unger på gaden for længst!), men det er nok din kæreste der er vejen ind til en ændring, og når hans behov skifter, skifter hans adfærd forhåbentlig i forlængelse heraf

Anmeld

19. december 2013

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar, det er rigtig rart at høre at i ikke synes jeg er et dårligt menneske, for jeg har virkelig følt mig sådan.

Jeg tog en snak med min kæreste igår aftes, og den fortsatte til langt ude på natten - og håber den får nogle konsekvenser.
Vi kan desværre ikke flytte pt, selvom det er det jeg helst ville da mine forældre ikke længere har små børn og har overskud til at hjælpe os uden at forvente vi samtidig ordner alting for dem, og det ville måske lige præcis være hvad vi har brug for efter jeg har født. Men min kæreste er færdig med sin uddannelse til sommer og det er synd hvis han ikke kan færdiggøre den samme sted synes jeg - så kan vi altid se til sommer om tingene ikke har ændret sig og det måske er tid til at flytte, lige nu føles sommer bare så langt væk 

Min kæreste vil tage hjem til hans mor imorgen og fortælle at herhjemme opfører man sig fremover som vi bestemmer, og bliver det talt grimt til mig, slået på mig eller spyttet osv så er de simpelthen ikke velkomne længere og jeg vil fremover heller ikke komme hos dem, og min kæreste vil komme hos dem, når det er absolut nødvendigt og ellers ikke - og så går hele glansen af at bo så tæt jo lidt af. Det håber vi er nok til at der sker noget, men jeg tør simpelthen ikke håbe på for meget. Jeg har sagt at jeg kan overskue at se dem 2-3 gange i måneden til lidt hygge og snak, men ikke 4-5 gange i ugen til pasning osv. Det synes jeg er fair og min kæreste er enig, selvom jeg godt kan mærke han er ked af at "skuffe" sine brødre. Men jeg kan ikke overskue at have dem rendende hele tiden. Min hjem bør være mit frirum hvor der kan være plads til at jeg får en middagslur hvis jeg har brug for det, eller kan se tv i 2 timer uden at få dårlig samvittighed, og det kan jeg nok tælle på én hånd hvor mange gange jeg har fået lov til i min graviditet - og det vil jeg altså have lov til den sidste måned, uanset hvor egoistisk det lyder.

Jeg håber af hele mit hjerte at det kommer til at fungere, for min skyld, for svigerfamiliens skyld og allermest for min kærestes skyld. Han blev ved med at pointere at det eneste der rigtigt betød noget var mig og vores barn, og så kunne de rende ham, hans familie, hvis de ikke kunne opføre sig ordentligt, men det er altså ikke det jeg ønsker. Og det er jeg ked af hvis nogen har fået læst sig frem til - jeg har formuleret mig dårligt. Jeg er ikke ude på at stille ham et ultimatum, jeg er nok mere bange for at hans mor kunne finde på det. Men jeg bliver nødt til at væbne mig med lidt tålmodighed nu og så se om ikke det bliver bedre i løbet af det næste stykke tid. Vil rigtig gerne frem til at kunne holde af hans familie i stedet for at være tæt på at hade dem. Det ville også være det bedste for vores barn.

Er lige nu stadig ked af det, men har talt med mine forældre der gerne kommer og hjælper når babyen kommer og må stole på at jeg har "fred" den næste måneds tid og håbe på at tingene ændrer sig når barnet er født. 

Tusind tak for alle jeres input, hvis i bare vidste hvad det betød for mig 

Der var en der spurgte til hvor de er fra, og de er alle pæredanske - det er kun min kæreste der "halv", de yngste drenge har en anden far end ham der bor i DK også.

TAK! 

Anmeld

21. december 2013

MarianneRubi

Nu har jeg siddet og læst hele smøren, og hold da op alt det du har måtte være vidne til! Puuuuha

Men hvor er det godt at du og din kæreste er nået til enighed om husets spilleregler
Jeg forstår Godt din frygt for om svigermor kan finde på at stille det ultimatum der, men man kan da håbe der er noget fornuft i hende og at det ikke sker...

Men nu kan jeg se opslaget er slået op i forgårs og er derfor spændt på hvordan samtalen er gået med svigerfamilien ?

Anmeld

22. december 2013

Anonym trådstarter

Det har ikke haft nogen virkning overhovedet!! Vi stod allerede med kæmpe dilemma igår da jeg ikke havde sovet om natten pga plukveer og smerter i maven og lillebror ville herud og spille spillekonsol da vi vågnede og jeg sagde nej! Jeg ville ligge på sofaen og slappe af, var træt og øm stadig. Jeg lukker bare helt af nu. Går bare rundt i min egen lille boble og håber det her er et mareridt jeg snart vågner fra. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. KAN ikke snakke med min kæreste igen, han bliver så ked af det, jeg generer jo i bund og grund hans familie, men jeg kan snart heller ikke mere. Jeg er pædagog - jeg elsker børn! Også de "uterlige". Men de drenge, jeg får lyst til at skrige "Jeg håber fanme også at i dør" når de f.eks. siger de ønsker min baby skal dø. Jeg er drænet for energi. Ved ikke hvad jeg skal stille op mere...

Anmeld

22. december 2013

VIPpigen

Anonym skriver:

Det har ikke haft nogen virkning overhovedet!! Vi stod allerede med kæmpe dilemma igår da jeg ikke havde sovet om natten pga plukveer og smerter i maven og lillebror ville herud og spille spillekonsol da vi vågnede og jeg sagde nej! Jeg ville ligge på sofaen og slappe af, var træt og øm stadig. Jeg lukker bare helt af nu. Går bare rundt i min egen lille boble og håber det her er et mareridt jeg snart vågner fra. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. KAN ikke snakke med min kæreste igen, han bliver så ked af det, jeg generer jo i bund og grund hans familie, men jeg kan snart heller ikke mere. Jeg er pædagog - jeg elsker børn! Også de "uterlige". Men de drenge, jeg får lyst til at skrige "Jeg håber fanme også at i dør" når de f.eks. siger de ønsker min baby skal dø. Jeg er drænet for energi. Ved ikke hvad jeg skal stille op mere...

Jeg ville pakke en taske og tage hjem til mine egne forældre for en tid... Jeg tror virkelig du har brug for ro her inden i selv bliver forældre, og det er vigtigt du er klar til fødslen, og det efterfølgende. Det er utrolig vigtigt at man får den ro man har behov for i den sidste tid, for helt ærligt, du ved ikke hvornår der er ro igen.

Din kæreste må også kunne forstå at det bare ikke kan blive ved, og at du nu faktisk ser dig nødsaget til at "flygte" hjemmerfra.

Håber der snart sker noget positivt med hans familie, så de får noget hjælp. Og måske du skulle lave en indberetning på dem hvis du er bekymret for dem.

Anmeld

22. december 2013

Rockertand

Anonym skriver:

Lige med hensyn til episoden i går: Prøv at tænke ud af boksen - du kunne have sendt din mand over til dem med spillekonsollen (for de gider jo alligevel ikke være hos jer for jeres skyld) - lånet skulle være tidsbegrænset, men resultatet ville naturligvis blive, at den blev ødelagt før eller siden - og det ville være føleligt for din mand, og det ville være første søm i kisten til at få lukket døren, men flere muligheder vil følge, hvis du er lidt listig, dog har du tiden imod dig.
Held og lykke.

Anmeld

22. december 2013

MarianneRubi

Anonym skriver:

Det gør mig ondt at høre at det ingen virkning har haft
Men synes at kunlæse mig til at du satte en grænse da de ville over for at spille og det er hvertfald en start og måske de snart ser et mønster? Kunne man da håbe at det ville ske. For din og for jeres skyld da..
Jeg forstår sku udemærket at du bare Har lyst til at give igen, for tingene kan bare blive for meget, og det er de for dit vedkommende blevet for længe siden

Jeg ville også synes du sku pakke din taske og tage ned til dine forældre, og sige til di kæreste at du simpelthen har brug for ro.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.