Sygefravær What to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2013

Carina:-)

Mettefpigen skriver:

Hvad med dem som ikke har en bedsteforælder eller mulighed for barnepige? Er det bare ærgeligt??...

Lad mig vende den om.

2 kollegaer får stress og sidder og græder på dit kontor,og siger de ikke kan holde til at arbejde med personen fordi de skal holde røven oppe på hende når hun konstant er væk  -Er det bare ærgeligt?

Du har svært ved at opfylde dine kunders behov fordi samme person igen har valgt at gå hjem på sin rute som hun også gjorde for en uge siden-Så du kan se på driftstallene at du igen mister penge pga samme person -Er det bare ærgeligt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2013

RiUL

Jeg står selv i nogenlunde samme situation.. Jeg har været "meget" syg det år jeg har været på min arbejdsplads og det samme har vores søn.

Jeg har måske haft 8-10 sygedage fordelt på 4 perioder, men hvor 3 af dagene var i forbindelse med et keglesnit. Men min søn blev syg med dårlig mave i onsdags og jeg måtte blive hjemme med ham. Blev så selv syg med opkast dagen efter, og ringede og meldte mig syg, og fik sgu en trussel om fyring i telefonen af min chef... Bar ærgeligt for ham at jeg er elev og gravid. 

Det er bare så svært mht. sygdom og arbejde. Vi har ingen bedsteforældre i nærheden, og DESUDEN arbejder de jo også... Så ved ikke hvad en arbejdsgiver forventer.. Og mht. barnepige, det koster sgu hurtigt 200-300 kr. i timen hvis man skal ha en til at passe i dagstimerne. Hvem har lige råd til det? :/

Anmeld

8. december 2013

RiUL

Carina:-) skriver:

Lad mig vende den om.

2 kollegaer får stress og sidder og græder på dit kontor,og siger de ikke kan holde til at arbejde med personen fordi de skal holde røven oppe på hende når hun konstant er væk  -Er det bare ærgeligt?

Du har svært ved at opfylde dine kunders behov fordi samme person igen har valgt at gå hjem på sin rute som hun også gjorde for en uge siden-Så du kan se på driftstallene at du igen mister penge pga samme person -Er det bare ærgeligt?

Det der er jo noget andet.. Det lyder jo som en kollega der er rigtig meget væk. 

Synes da at hvis man er syg, over et par perioder, måske løber det op i "mange" dage, så vælter det da ikke hele arbejdspladsen. 

Synes virkelig at det eksempel du kommer med lyder som en doven røv der ikke gider at arbejde, og ikke en der bare har været uheldig med sygdom og barns sygdom.

Anmeld

8. december 2013

Det der er jo noget andet.. Det lyder jo som en kollega der er rigtig meget væk. 

Synes da at hvis man er syg, over et par perioder, måske løber det op i "mange" dage, så vælter det da ikke hele arbejdspladsen. 

Synes virkelig at det eksempel du kommer med lyder som en doven røv der ikke gider at arbejde, og ikke en der bare har været uheldig med sygdom og barns sygdom.

Men dit eksempel med 8- 10 dage på et år synes jeg heller ikke er vildt meget .Slet ikke når der er et keglesnit ind over.

Men trådstarter har haft 4 perioder på 8 uger det er jo 1 periode pr 14 dag .

Det er i min verden alt for meget,også selv om hun ikke kan gøre for det .

Og det ville hos mig være nok til en alvorlig samtale.

Især fordi jeg har stået med en person der faktisk gjorde nogen af de andre syge .

Der bliver man nødt til at kigge på ens andre ansattes tarv og arbejdsmiljø. 

Anmeld

8. december 2013

RiUL

Men dit eksempel med 8- 10 dage på et år synes jeg heller ikke er vildt meget .Slet ikke når der er et keglesnit ind over.

Men trådstarter har haft 4 perioder på 8 uger det er jo 1 periode pr 14 dag .

Det er i min verden alt for meget,også selv om hun ikke kan gøre for det .

Og det ville hos mig være nok til en alvorlig samtale.

Især fordi jeg har stået med en person der faktisk gjorde nogen af de andre syge .

Der bliver man nødt til at kigge på ens andre ansattes tarv og arbejdsmiljø. 

Enig med at man selvfølgelig skal passe på sine ansatte Og man bliver jo nødt til at handle hvis det belaster de andre ansatte

Anmeld

8. december 2013

Og inden jeg lige lyder som en kold sk*d vil jeg lige fortælle at jeg også kan have empati med andre 

Har f.eks en kvinde ansat der lider af angst.

Hun er indimellem så plaget at hun er sygemeldt i længere perioder.

Lige nu er hun sygemeldt indtil januar fordi hun har det slemt,.

Men hun arbejder alene,og det eneste bøvl det giver er at jeg skal sætte en anden på hendes plads-Men når hun er på arbejde er hun knalddygtig,pligtopfyldende og glad for sit arbejde som hun siger giver hende indhold i hendes liv og noget at stå op til-

Så hun bliver i "min stald" indtil den dag hun selv stopper.Da hun netop ikke belaster nogen eller noget (andet end mig der indimellem må afsted for at få enderne til at nå sammen) men det er en mindre ting i forhold til at hun får en chance .

Så det er altså ikke fordi folk får sparket for ingenting ,heller ikke hos mig. 

Anmeld

8. december 2013

Mettefpigen

Lad mig vende den om.

Det lyder også vildt ekstremt det der... at man ligefrem får underskud afgrund af en der er syg så er de jo aldrig på arbejde...

Anmeld

8. december 2013

Mamalou

Sygdom kan man ikke holde for, og det kommer aldrig belejligt. Hvis jeg var dig, så ville jeg nok selv smutte forbi chefen og tage en snak. Forklare at I virkelig er hårdt ramte og forsøger at gøre det bedste I kan for at gå enderne til at hænge sammen.

God bedring

Vh. Louise

Anmeld

8. december 2013

Det lyder også vildt ekstremt det der... at man ligefrem får underskud afgrund af en der er syg så er de jo aldrig på arbejde...

Hvis en person forlader sin plads midt i sit arbejde ,er jeg forpligtet til at give kunden rabat eller helt undlade at sende en regning for den dag-

Nu snakker vi så rengøring,og vel og mærke på de pladser hvor der f.eks er synlig rengøring og hvis der er service ind over som f.eks at lave kaffe til møder.'

Der kan jeg ikke nå at sætte en afløser på inden tidsfristen er udløbet(mødet startet) og der vil jeg for at tilgodese kunden give rabat  samt at hvis jeg skal bruge en jeg skal smide afsted med en ½ times varsel skal jeg give nogle goder som overtidsbetaling,kørsel eller dobbelt løn for at få folk til at gide  fare afsted i deres fritid.og det kan jo ses på mine tal.

Arbejder personen i team vil det automatisk give mere arbejde til kollegaer hvis man ikke møder op,.

Du vil blive forbløffet over nogens arbejdsmoral-Da jeg i sin tid startede på arbejdsmarkedet forlod man ikke sin plads med mindre man brækkede sig i lårtykke stråler.

Nu ringer folk enten en time inde i arbejdestiden,eller 1 time efter de skulle være mødt....Og tit bare  fordi de har det underligt som nogen skriver..,,Det har jeg sgu også når vækkeuret ringer kl midt nat ,mne afsted skal man jo 

Min branche er så også hårdt ramt af arbejdsskyhed især fra danskere,så er det jo dejligt at man kan ansætte østlændinge der er taknemmelige for arbejder-Men træls at se gode skatte kr forsvinde ud af landet samtidig med at vi har en stor gruppe mennesker gående der får penge for ikke at lave noget (men det er jo en anden debat 

Anmeld

8. december 2013

klmf

Man kan ikke kræve noget,men man kan henstille til at der findes en anden løsning.

F.eks en barnepige eller en bedsteforældre

Som arbejdsgiver har du ret til at fyre en person også pga sygdom hvis det belaster arbejdsmiljøet.

Det er jo ikke i nogens tarv hvis f.eks kollegaerne får stress pga meget fraværd -

Eller at driften generelt bliver påvirket.

Efter sygdomssamtaler der evt ikke giver en løsning kan man derfor fyres uden konsekvens for arbejdsgiver.

Det samme hvis folk har fredags/mandags sygdom osv.

Mine børn kan ikke og skal ikke passes af en fremmed når de er syge.  Så omend jeg har fuld forståelse for at der er driftshensyn at tage, så håber jeg da ikke at jeg møder en chef, der vil fyre mig fordi jeg må blive hjemme for at passe mine syge børn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.