ES90 skriver:
Hej.
Måske er det bare mig, men bliver diagnosen særligt sensativ ikke brugt i et væk i øjeblikket?
Det er som om, at siden Mascha Vang meldte ud for et års tid siden, at hendes lille pige var særligt sensitiv, så er det totalt eksploderet med børn der får denne diagnose.
Jeg husker ihvertfald ikke, at det var noget man gjorde et stort nummer ud af eller overhovedet havde et navn for, for f.eks 3 år siden.
Er det blot fordi lægerne er blevet opmærksomme på dette ''problem''?
Jo der mange, men det er jo ligesom alt andet når det bliver alment kendt. Så kommer der bare mere fokus på og der vil blive opdaget flere tilfælde. Desuden er det ca. hver 5 person der menes at være sensitive på den ene eller anden måde. Jeg har hele mit liv, levet med taktil skyhed, i lettere grad som er meget normalt for børn født af misbrugere.
Taktil skyhed har bare aldrig forklaret at jeg var sensitiv over for lys eller at jeg efter sociale komsammen med familie og venner havde brug for at "lade op" (være enormt isoleret og asocial og dykke ned i min egen verden, med krative sysler eller i bøger.) i flere dage efter fordi jeg bruger min energi på en helt anden måde en mange andre. Så da jeg læste om sensitive mennesker kunne jeg sagtens se at der ingen tvivl var, jeg passede bare ind i den "kasse". (Jeg har så efterfølgende været til en terapeut med speciale i særligt sensitive, som også bekræfter trækkende hos både jeg selv og min datter.)
I min optik er der rigtig mange der søger efter diagnoser på de ting de synes virker anderledes eller problematiske i deres børns adfærd og der er helt sikkert nogen der hopper på denne her og tænker HEY måske er det derfor mit barn er som det er. Ligesom der har været en bølge af børn med ADHD og der har været en årrække af folk med depressioner.
Det hjælper nok mange hvis de kan sætte en finger på hvad det er der er galt for på den måde kan man altid "undskylde" deres opførsel.
Personligt blev jeg ked af det da jeg fandt ud af at der var en "kasse" for mine problemstillinger, da det betyder jeg ikke som sådan kan ændre det, og jeg ønsker bestemt ingen undskyldning for at være underlig, det positive er så at jeg nu kan begynde at bruge de redskaber som der findes for os der er sensitive, så det ikke længere går ud over mig selv og mine omgivelser i samme grad som før.
Men ja, du har helt ret,,, der er dukket mange sensitive frem det sidste år og jeg er selv en af dem. No shame in that.

-Sheila