Mange særligt sensitive børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.055 visninger
38 svar
29 synes godt om
2. december 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
Hej.

Måske er det bare mig, men bliver diagnosen særligt sensativ ikke brugt i et væk i øjeblikket?

Det er som om, at siden Mascha Vang meldte ud for et års tid siden, at hendes lille pige var særligt sensitiv, så er det totalt eksploderet med børn der får denne diagnose.

Jeg husker ihvertfald ikke, at det var noget man gjorde et stort nummer ud af eller overhovedet havde et navn for, for f.eks 3 år siden.

Er det blot fordi lægerne er blevet opmærksomme på dette ''problem''?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
Ej du godeste med stavefejl. Tak ordbog! Håber I kan tyde det!

Anmeld

2. december 2013

Laulund87

Jeg synes også der er utroligt mange med særligt sensitive børn. Det bliver brugt i flæng, men skal ikke kunne sige om man bare er blevet mere opmærksom på det eller om det er "mode"

Jeg tænker også om ikke der er en læge eller sådan noget der skal "stille diagnosen" eller kan man bare sige at ens barn er sensitiv? 

Anmeld

2. december 2013

lineog4

ES90 skriver:

Hej.

Måske er det bare mig, men bliver diagnosen særligt sensativ ikke brugt i et væk i øjeblikket?

Det er som om, at siden Mascha Vang meldte ud for et års tid siden, at hendes lille pige var særligt sensitiv, så er det totalt eksploderet med børn der får denne diagnose.

Jeg husker ihvertfald ikke, at det var noget man gjorde et stort nummer ud af eller overhovedet havde et navn for, for f.eks 3 år siden.

Må lige sige det ikke er en diagnose... I følge det jeg har læst er det cirka 20% af befolkningen så det er jo en slat 

Men har det lidt lige som dig, men tænker måske mere hvorfor det er så vigtigt at kalde sine børn en fælles betegnelse i stedet for at forholde sig til det som det unikke individ det er - for alle sensitive børn er jo ikke ens men også unikke. Har i mit professionelle liv været til en del oplæg om denne nye børnetype (plus autisme spektretm ADHD osv). Og synes det er vigtigt man husker også de personlighedstyper som ikke er lige robuste, men kan godt blive bange for generaliseringen og især for selv "diagnosen". Min søn ville hurtigt kunne falde ind i kategorien som særlig sensitiv, især som lille hvor han var bange for feks, lyden af rindende vand og hvis der var høje lyde på legepladsen. Vi valgte bare at være der, lytte til ham, rumme ham og ikke kalde ham noget specielt og nu er han vokset fra det, men har da klart en masse andre træk - ligesom han er sær på andre måder (men på en skøn måde

Anmeld

2. december 2013

Heidimed lea

Personlig tror jeg nu altid der har været sensitive børn. nu er der bare sat ord på det.

jeg har selv en sensitiv søn. det er da dejlig at kunne sætte ord på noget så er det nemmere at tage hensyn til barnet og handle derefter.

Anmeld

2. december 2013

MortilElias2010

ES90 skriver:

Hej.

Anede ikke Mascha Vang havde været på banen med det, men det at jeg sidenhen har læst om det har hjulpet mig til at indse hvorfor jeg var som jeg var, misforstået, i min barndom/ungdom og indimellem også her i mit voksenliv. Min søn har nogen træk, men skærmer ham ikke af den grund. Jeg lytter og observere og taler med ham hvis der er noget, som enhver mor nok ville gøre 

Men jo jeg fornemmer også det er taget til i styrke, og det kan godt være det er blevet mode. 

Men tænker også at det er dejligt at forældre nu hvis børn udviser sensitive træk måske møder dem på en anden måde og for dem og børnene bedre måde end de ellers måske ville. 

Vores børn kommer ikke med en instruktionsbog, så vi vil som forældre gøre hvad vi finder er bedst for vores børn  Med de værktøjer der nu er til rådighed. 

Havde mine forældre i sin tid kendt til særligt sensitive så havde det måske set anderledes ud for mig og min søster derhjemme - til det bedre  

Anmeld

2. december 2013

Masig

Vil lige starte med at sige at det ikke er en diagnose. Det er ikke en sygdom at være særligt sensitiv, men et karaktertræk, en personlighed man har... Derfor kan en læge heller ikke "stille diagnosen", der er nogle tegn på at man er særligt sensitiv, og man kan selv ud fra disse tegn finde ud af om ens barn (eller en selv) er særligt sensitiv.

At være særligt sensitiv er ikke nødvendigvis noget dårligt, det er klart at der med helt små børn kræves en del tilpasning og der skal tages en del hensyn, men det er jo fordi de ikke selv kan sige fra og gå væk, eller ændre det der er et problem for dem... Til gengæld er særligt sensitive børn ofte mere empatiske end andre børn, de føler mere med andre mennesker, er mere kreative og generelt i mere kontakt med deres følelser og sanser....

Jeg kan forestille mig grunden til at flere og flere siger at deres børn er sensitive, er fordi man er blevet obs på nu at det er et karaktertræk/en personlighed og at børnene ikke bare er besværlige og på tværs/uopdragne, som man måske havde tendens til at tro tidligere...

Hilsen en der selv er særligt sensitiv og har en søn med sensitive træk... 

Anmeld

2. december 2013

StudPsyk

ES90 skriver:

Hej.

Anede ikke Maschas pige var det, og det rager mig ærlig talt en papand i forhold til min egen pige.

I takt med viden om særligt sensitive udbredes, er det klart der opdages flere tilfælde. Det er vel lidt ligesom at man i gamle dage havde mange uforklarlige dødsfald som vi i dag kan diagnosticere med kræft. I takt med viden udbredes eh det meget naturligt at der kommer flere "tilfælde"

Anmeld

2. december 2013

StudPsyk

Laulund87 skriver:

Jeg synes også der er utroligt mange med særligt sensitive børn. Det bliver brugt i flæng, men skal ikke kunne sige om man bare er blevet mere opmærksom på det eller om det er "mode"

Jeg tænker også om ikke der er en læge eller sådan noget der skal "stille diagnosen" eller kan man bare sige at ens barn er sensitiv? 

Det er et personlighedstræk og derfor som sådan ikke noget man kan diagnosticere. Særligt ikke da der findes mange måder at være sensitiv på. Men vil altid mene det er fornuftigt at vende med sin sp, men jeg er ganske vis om at det er forældrene der selv bedst ved det. For sensitive børn viser ofte det træk mere hjemme end ude.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være mode, for det er jo ikke noget særligt eller noget der bringer gevinster med sig :-P

Anmeld

2. december 2013

2721

ES90 skriver:

Hej.

Hej
Jeg kender intet til mascha Vang og hendes datter, men har tænkt det samme.

Da jeg fik min søn og vi fik at vide at han var sensetiv for 3,5 år siden var det helt ukendt og folk synes jeg/han var sær underlig, men nu ved næsten alle hvad det er.
Og ja, pludselig er der rigtig mange sensetive.
Hos os har det meget at sige i vores hverdag, men jeg har med tiden valgt at prøve og se bort fra at han er sensetiv til bare At sådan er Charlie.

Om det er blevet en betegendelse man kaster i grams skal jeg ikke kunne sige, men man er nok bar blevet mere opmærksom på det, plus at børn der er lidt mere "sarte/sensetive" hurtigere skiller sig ud i dagens dk, fordi alle helst skal følge et bestemt mønster og gør man ikke det må vi heller skynde os at finde en kasse de kan passe i for det er i hvertfald ikke samfundet som der er bygger op nu den er gal med.
Undskyld det blev lidt langt, men det er nok et emne som ligger mig meget på sinde, men jeg sjældent om da det er og bliver et følsomt emne, nemlig vores børn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.