nu bliver jeg lige nød til at komme med et indspark fra en pædagog i vuggestue (mig)
i "gamle dage" dengang mange af os (i alt fald dem over 30) startede i børnehave, var de ikke "kun" 2,9 år som de fleste er i dag... der var man 3,5 år...
og der er mange der holder fast i at det er "normalt" at være ble fri når man starter i børne have... og ja det var det også den gang... men der er altså over ½ år til forskel og det er meget i den alder!
der ud over ser jeg så tit (arbejder i en intrigeret institution) at børn når de forlader vuggestuen og starter i børnehave... lige pludselig over 1 nat skal stoppe luren, droppe sutten og smide bleen... + at de skal starte i børnehave...
og ja i en intrigeret er det jo bare lige nede i den anden del af huset... men man går stadig fra at være en af de store til at være den mindste... med mange flere børn pr. voksen, og med helt nye krav og forventninger....
så min bøn til alle forældre er... vent til jeres børn er klar med alt det! og undgår så vidt muligt at det sker i forbindelse med at de starter i børnehave! det er en stor nok omvæltning for dem! og det er udelukkende for børnenes skyld jeg siger det! det skal nok komme når tiden er til det
Anmeld