Kontanthjælpsreformen - HJÆLP!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2013

Sisse Vinther

serinasmor skriver:

?? ...

er det en ungdomduddannelse med ret til SU?

Hvis ja - så gælder disse regler http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarba rn/uu/Sider/default.aspx

der står intet om kommunen

Jeg går ud fra det er ungdomsuddannelse når det er alment gymnasium STX. men jeg kigger lige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2013

Sisse Vinther

serinasmor skriver:

?? ...

er det en ungdomduddannelse med ret til SU?

Hvis ja - så gælder disse regler http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarba rn/uu/Sider/default.aspx

der står intet om kommunen

Jo, men jeg ophører jo på mit uddannelsessted kort når jeg går på barselsorlov?

Anmeld

23. september 2013

serinasmor

Sisse Vinther skriver:

Jeg går ud fra det er ungdomsuddannelse når det er alment gymnasium STX. men jeg kigger lige.

Hvis jeg forstår dig ret går du på gymnasiet ... Gymnasiet er SUberettiget så det må din barsel også være .. du har ret til 12 mdrs barselsklip..

du kan søge lån imens også det er ikke mange penge men det er bedre end intet

alt andet lige er det da bedre end at droppe ud og være afhængig af kontanthjælp (som i ikke kan få)

Anmeld

23. september 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
Sisse Vinther skriver:

Jeg har snakket med undervisningslederen på mit uddannelsessted, som siger at hvis kommunen ikke vil udskrive barselsstøtte til mig fortsætter jeg på min almindelige SU til skoleåret er omme, selvom jeg er på barsel.
Kommunen vælger nogle gange at ikke og ville give barselsstøtte (fx. kontanthjælp) hvis man er under uddannelse, men jeg tager jo så et års barsel hvor det hedder kontanthjælp efterfølgende, for der har skolen ikke noget med det at gøre.

Det forstår jeg simpelthen ikke. Du burde altså være berettiget SU under barsel. 

Nå, men det ved du vel bedre  

Hvis du kommer på kontanthjælp, så har i ikke gensidig forsørgerpligt. I skal begge være fyldt 25. 

Anmeld

23. september 2013

serinasmor

Sisse Vinther skriver:

nej det gør du nemlig ikke ... med mindre du dropper ud - men det ville jo være dumt

eller har jeg misforstået noget så du bliver student lige inden ?

Anmeld

23. september 2013

Sisse Vinther

serinasmor skriver:

Hvis jeg forstår dig ret går du på gymnasiet ... Gymnasiet er SUberettiget så det må din barsel også være .. du har ret til 12 mdrs barselsklip..

du kan søge lån imens også det er ikke mange penge men det er bedre end intet

alt andet lige er det da bedre end at droppe ud og være afhængig af kontanthjælp (som i ikke kan få)

Det er rigtigt.
Jeg forholdte mig bare til det som undervisningslederen sagde, nemlig at når jeg gik på barsel havde det intet med skolen at gøre længere og kommunen måtte gå ind og hjælpe mig.

Anmeld

23. september 2013

serinasmor

Sisse Vinther skriver:

Det er rigtigt.
Jeg forholdte mig bare til det som undervisningslederen sagde, nemlig at når jeg gik på barsel havde det intet med skolen at gøre længere og kommunen måtte gå ind og hjælpe mig.

hmmm .... kontakt studievejlederen i stedet og SU

Jeg er helt sikker på at du kan gå på barsel fra din ungdomsuddannelse

Anmeld

23. september 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
Sisse Vinther skriver:

Ja, men så længe du stadig er indskrevet, så har du ret til de 12 måneders SU. Du er bare ikke aktiv. Så skulle du selv droppe ud. Så ville du ikke være berettiget. 

Anmeld

23. september 2013

Sisse Vinther

Demosan skriver:

Det forstår jeg simpelthen ikke. Du burde altså være berettiget SU under barsel. 

Nå, men det ved du vel bedre  

Hvis du kommer på kontanthjælp, så har i ikke gensidig forsørgerpligt. I skal begge være fyldt 25. 

Okay, det vidste jeg faktisk ikke.

Anmeld

23. september 2013

Sisse Vinther

Demosan skriver:

Ja, men så længe du stadig er indskrevet, så har du ret til de 12 måneders SU. Du er bare ikke aktiv. Så skulle du selv droppe ud. Så ville du ikke være berettiget. 

Okay, nu er jeg med... Undskyld.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.