Min datter gjorde det ofte, fra hun var 13 til 16 år med enkelte tilbagefald senere. Hun bliver snart 20, og det er for længst ovre. Samtidig havde hun anorektiske tendenser - og en enkelt gang tog hun en overdosis Panodil, men fortalte det heldigvis straks til os.
Vi var på psykiatrisk skadestue nogle gange, og hun gik til samtaler i en gruppe for unge piger med lignende problemer samt hos en terapeut. Intet af dette oplevede hun som den store hjælp, men da hun til slut kom til udredning på ungdomspsyk. og fik nogle gode samtaler med en psykiater der, skete der en bedring. Desuden fik - og får - hun antidepressiva.
Der er nogle år, som jeg ser tilbage på som én lang kamp for at komme igennem dag for dag og for også at værne hendes små brødre mod frygten for, hvad der skete med deres søster. Men der var jo også, når jeg tænker efter, mange gode dage og perioder - indtil hun røg i igen. Det var hele tiden til stede som en skygge - hvornår sker det igen? Hvad nu, hvis det bliver værre?
Jeg var, helt ærligt, stikhamrende tosset på hende nogle gange og følte, hun ødelagde vores familieliv. Det var det sværeste for mig at tackle, fordi det var så forbudt en følelse. Heldigvis har hun ikke mærket det på mig.
Jeg er den pædagogiske, humanistiske og menneskekloge af os to forældre, mens min mand er politisk ukorrekt og ikke siger de "kloge" ting - men han tacklede det meget bedre end jeg, og hun orkede ikke alle mine ord og min psykologiske tilgang! - så hun søgte mest ham. Måske også, fordi hun imens det stod på var i gang med en løsrivelsesproces fra mig, og så er det jo dybt frustrerende samtidig at være "svag" og have brug for sine voksne. Min mand brugte meget at køre en tur med hende, ikke sige så meget, bare være sammen.
Nå, det var en blandet omgang minder, men: Det stoppede lige så stille, da hun fik mere styr på sit liv, kom i gang med sin ungdomsuddannelse, fandt sin rette hylde. I dag er hun harmonisk og velfungerende, og hun har klaret flere kriser - kærestesorger osv. - uden at blive selvdestruktiv. Jeg er hammerstolt af hende, og vi har et tæt og fortroligt forhold. Og jeg har ikke haft søvnløse nætter i flere år.