Lone Jakobsen skriver:
Mrn
jeg er også meget obs på ikke at skælde mit barn ud.
jeg er slet ikke i tvivl om at det ville skade endnu mere. jeg prøver at støtte, hjælpe med tøj der dækker, creme der kan hele, spørger ind til hvad jeg kan gøre.... men hvor er det dog svært.
vi har kontakt med op til flere forskellige instanser. bla. har vi været en tur på psykiatrisk skadestue i Risskov, og h*n er henvis til center for selvmordsforebyggelse.
Et godt råd er at fokusere så lidt på de snitsår som muligt. Men det er svært for det er jo dem der ligesom er synlige. Men de er jo "kun" et symptom. Og det er svært at åbne op for mor og far fordi man ved hvor bange de er.
Men prøv at sætte dig med dit barn og sig at du godt forstår det er svært at snakke med mor og far. Og så se om du kan få ham/hende til at snakke med en anden, enten en ven eller veninde eller en anden voksen.
Er det en jævnaldrende er det dog vigtigt at det ikke er en, der blot bekræfter dit barn i elendigheden. Giver det mening? Det skal være en der viser forståelse, men ikke så dit barn fastholdes i selvskadelsen.
Men fokuser på det indeni og selvfølgelig er det godt med alt det professionelle hjælp og det er fuldstændig uundværligt, men vigtigheden af en ven eller et andet familiemedlem eller hvad nu, må også understreges.
Men hvis du føler du godt kunne bruge en at snakke med en gang i mellem om alt det her. Måske en som mig som kender til at have det elendigt indeni og skade sig udenpå (forskellige måder). Så må du gerne få mit nummer så kan du altid ringe og lufte ud eller speøge om noget som du ikke synes du kan spørge dit barn om
Anmeld