5 års fødselsdag er det 'rund' og noget særligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2013

modesty

Nullermor skriver:

Min svogers datter bliver 5 år og holder stor fødslesdag, og min kæreste snakker så gave med hans mor og fortæller at de vil købe en cykel med støttehjul til 1200.- jeg stod med store øjne og åben mund og spørger så om ikke det er lidt voldsomt at give for 600kr til en 5 års fødselsdag. Men det er ifølge dem en stor begivenhed at blive 5, og de sammenlignede det med at blive både 10,18 og 20 år for det er jo noget helt særligt.. I min familie har den første store fødselsdag altid været når man blev 10.

Er jeg den eneste der tænker det er lidt at overdrive??

Vi giver normalt for 200.- begge veje, altså det giver de også os når vi har fødselsdag..

Jeg synes det er helt vildt, og ser ikke 5 år som en speciel fødselsdag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2013

Hjaltesmor

I min verden er 1 år,  10, 18, 30, 40 osv. store fødselsdag.

5 (og 20) har jeg aldrig tænkt over som noget særligt

Anmeld

12. september 2013

Kløver

Nullermor skriver:

Præcis, vi plejer give for 200kr og jeg havde så regnet med at finde noget til omkring 350 kr. Men der er intet at gøre, svigermor og kæresten har aftalt at det bliver cyklen, det mener de bestemt ikke er for meget...

Ja synes også det lyder i overkanten

Anmeld

12. september 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Nullermor skriver:

Min svogers datter bliver 5 år og holder stor fødslesdag, og min kæreste snakker så gave med hans mor og fortæller at de vil købe en cykel med støttehjul til 1200.- jeg stod med store øjne og åben mund og spørger så om ikke det er lidt voldsomt at give for 600kr til en 5 års fødselsdag. Men det er ifølge dem en stor begivenhed at blive 5, og de sammenlignede det med at blive både 10,18 og 20 år for det er jo noget helt særligt.. I min familie har den første store fødselsdag altid været når man blev 10.

Vi giver normalt for 200.- begge veje, altså det giver de også os når vi har fødselsdag..

For mig er hverken 5- års eller 10-årsfødselsdagen noget ekstraordinært. Jeg blev noget paf, da nogle sf vores gode venner holdt sønnens 10-årsfødselsdag som en rund fødselsdag med mange gæster, store gaver og taler - det er jeg aldrig stødt på før, og jeg synes, det er at overdrive. På den anden side skal mine traditioner jo ikke sætte dagsordenen, og så er man jo nødt til at gå på kompromis nogle gange. 

Ville du blive stødt, hvis din svigerfamilie delte min holdning til 10-årsfødselsdage - som jeg kan se, du opfatter som noget særligt - og ikke ville give en særligt stor gave? Hvis ja, så er du i mine øjne også nødt til at acceptere, at andre definerer 5 år som noget specielt. Hvis nej, så er du i din gode ret til at holde lidt igen med gaven - men det bliver selvfølgelig ikke let, når din mand er uenig. Personligt ville jeg blæse på, om det var 5, 7 eller 10 år og se på, om jeg kunne og ønskede at være med til at give den cykel til det barn. 

Traditionelt har man ikke opfattet nogen børnefødselsdage som runde - heller ikke 10 år. 

Anmeld

12. september 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Nullermor skriver:

I min familie har det altid været større gaver når man fyldte 10, ellers var der ikke noget mere specielt ved at fylde 5 end 6..
Til min egen datter tænker jeg heller ikke på hvad det koster men køber det jeg vil give hende, synes bare det er noget andet når det er en niece.. Vi har trods alt 4 niecer og 5 nevøer og snart 2 børn selv så det bliver hurtigt dyrt hvis man skal give så dyre gaver når de fylder 5 og 10 osv..
Hehe jeg grinte også lidt da jeg så ønskesedlen hvor der stod cykel med støttehjul, men har hørt det er meget normalt at de begynder at lære det uden støttehjul når de er omkring 5-6 år.
Synes det er super flot din søn allerede kan cykle selv og forstår godt du er stolt

Jeg ville uanset alder ikke give mere end jeg har råd til. Men jeg synes ikke der er noget galt i at den står på ønskesedlen. Så må I jo bare give noget andet. Jeg har både dyre og knap så dyre ønsker på ønskesedlen. Er der nogen der vil/har råd til at købe noget af det dyre er det jo bare fint. Man må jo også købe noget der ikke står på ønskesedlen. Det er jo blot ønsker
Her gjorde vi det at vi var flere om gaven hvis den er dyr. Eller at mine svigerforældre betalte størstedelen og vi det vi havde råd til så kunne i måske tale med din kærestes forældre om at give lidt mindre?

Anmeld

12. september 2013

tinasmor

Om det er en større dag end andre synes jeg ikke er så relevant her i forhold til, at det jo er dig og din kæreste der sammen skal beslutte hvad I gør med gaver.

Min mand og jeg har faktisk stadigvæk den "regl" at vi hver i sær betaler vores egne gaver til vores familier og så sammen til venner osv. Det gjorde vi af den årsag, at vi giver rigtig forskelligt. Han er vant til at der bruges vildt meget på julegaver og fødselsdagsgaver hvor vi måske mere bruger 350 kr. eller lign. Så får ikke at få en diskution ud af det, så blev det bare sådan og har været det lige siden. Med hus, to unger osv. så kører vi stadigvæk hver vores økomoni og så selvfølgelig en fælles "familie" økonomi og børneopsparinger osv. Men det er rart at have sine egne penge hvor han kan bruge på ting jeg synes er ånsvagt og omvendt uden man skal høre for det.

Selvfølgelig er det ikke det rigtige at gøre for alle, men det har fungeret for os.

Anmeld

12. september 2013

l.kjoeller

Nullermor skriver:

personligt mener jeg 6 år er meget mere speciel, pga skolestart osv 

Anmeld

12. september 2013

CroQuis

Som alle andre, nej 5 års fødselsdag er ikke noget specielt ligesom en rigtig rund fødselsdag, 18 års eller konfirmation.. 

Jeg ville slet ikke give for mere til sådan en fødselsdag, men hvis man meget gerne ville købe den cykel til barnet, måtte man være en 5-6 personer der slog sig sammen...  Det gør vi hér i hvert fald, og der er det ikke engang alle der giver for det samme, der kan være nogle der giver 75 kr og nogle der giver 300 kr til en fælles gave.. Det er alt afhængig af økonomi og "lyst"... 

Anmeld

19. september 2013

Nullermor

Mor og meget mere skriver:

For mig er hverken 5- års eller 10-årsfødselsdagen noget ekstraordinært. Jeg blev noget paf, da nogle sf vores gode venner holdt sønnens 10-årsfødselsdag som en rund fødselsdag med mange gæster, store gaver og taler - det er jeg aldrig stødt på før, og jeg synes, det er at overdrive. På den anden side skal mine traditioner jo ikke sætte dagsordenen, og så er man jo nødt til at gå på kompromis nogle gange. 

Ville du blive stødt, hvis din svigerfamilie delte min holdning til 10-årsfødselsdage - som jeg kan se, du opfatter som noget særligt - og ikke ville give en særligt stor gave? Hvis ja, så er du i mine øjne også nødt til at acceptere, at andre definerer 5 år som noget specielt. Hvis nej, så er du i din gode ret til at holde lidt igen med gaven - men det bliver selvfølgelig ikke let, når din mand er uenig. Personligt ville jeg blæse på, om det var 5, 7 eller 10 år og se på, om jeg kunne og ønskede at være med til at give den cykel til det barn. 

Traditionelt har man ikke opfattet nogen børnefødselsdage som runde - heller ikke 10 år. 

Nej jeg ville ikke blive stødt over hvis de ikke ser 10 års fødselsdag som noget særligt
Jeg ser heller ikke 10 års fødselsdag som noget særligt i den forstand at der skal holdes større fest, taler osv, men mine forældre og bedsteforældre har altid lige givet lidt ekstra i den anledning, og det er det eneste 'særligt' der bliver gjort ud af det

Hvis det var noget de altid bare har gjort så det var en tradition ville jeg se anderledes på det, men det er ikke tilfældet. Den eneste grund til der bliver holdt en stor fest er fordi papmoren til pigen har arrangeret det (det synes jeg er helt fint), og det er så kun pga den store fest at der bliver givet så dyr gave. Havde de holdt fødselsdag hjemme i deres lejlighed som de (faren til barnet) plejer havde gaven lagt på omkring 200-300 kr.

Anmeld

19. september 2013

B&J

i mine øjne er den særlige dag når man bliver 1år

og ellers først når man skal konfirmeres

ellers 18-20-25-30-40-50-60 osv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.