Nullermor skriver:
Min svogers datter bliver 5 år og holder stor fødslesdag, og min kæreste snakker så gave med hans mor og fortæller at de vil købe en cykel med støttehjul til 1200.- jeg stod med store øjne og åben mund og spørger så om ikke det er lidt voldsomt at give for 600kr til en 5 års fødselsdag. Men det er ifølge dem en stor begivenhed at blive 5, og de sammenlignede det med at blive både 10,18 og 20 år for det er jo noget helt særligt.. I min familie har den første store fødselsdag altid været når man blev 10.
Er jeg den eneste der tænker det er lidt at overdrive??
Vi giver normalt for 200.- begge veje, altså det giver de også os når vi har fødselsdag..
For mig er hverken 5- års eller 10-årsfødselsdagen noget ekstraordinært. Jeg blev noget paf, da nogle sf vores gode venner holdt sønnens 10-årsfødselsdag som en rund fødselsdag med mange gæster, store gaver og taler - det er jeg aldrig stødt på før, og jeg synes, det er at overdrive. På den anden side skal mine traditioner jo ikke sætte dagsordenen, og så er man jo nødt til at gå på kompromis nogle gange.
Ville du blive stødt, hvis din svigerfamilie delte min holdning til 10-årsfødselsdage - som jeg kan se, du opfatter som noget særligt - og ikke ville give en særligt stor gave? Hvis ja, så er du i mine øjne også nødt til at acceptere, at andre definerer 5 år som noget specielt. Hvis nej, så er du i din gode ret til at holde lidt igen med gaven - men det bliver selvfølgelig ikke let, når din mand er uenig. Personligt ville jeg blæse på, om det var 5, 7 eller 10 år og se på, om jeg kunne og ønskede at være med til at give den cykel til det barn.
Traditionelt har man ikke opfattet nogen børnefødselsdage som runde - heller ikke 10 år.
Anmeld