Anonym skriver:
min mand igennem 5 år som jeg har 3 børn med, er misbruger... han har fuldtidsarbejde men ryger hash hver eneste dag. har bedt ham stoppe mange gange, men det holder aldrig og han kan ikke lade være.
har endda sagt jeg ville flytte pågrund af det, men han stopper stadig ikke..
jeg er helt derude nu, hvor jeg hellere ser mig og børnene uden ham
er jeg for hård???
Det er hårdt at have en misbruger i sit liv . - specielt når der er børn indvoldveret!
Jeg vil starte med at sige at jeg har været hvor du er lige nu (dog kun med et barn)
Du lyder som om du faktisk har taget din beslutning.
selvom tanken om skilsmissebørn knuser dit hjerte, skal du vide at børnene ser og mærker ALT! Så hvis du bliver i et forhold hvor din mand/kæreste vælger stoffer over dig, så lære du faktisk dine børn at det er okay Og at man skal finde sig i det..
Det er en meget hård situation du står i, men dine børn står faktisk i samme situation med (alt efter alder) mange af de samme følelser .
det er vigtigt at du viser dine børn at de kommer først og at du vil beskytte dem mod deres fars misbrug. Hvis du bliver og ikke gør alvor af dine trusler, så bidrager du til misbruget.
Her er hvad virkede for mig:
i stedet for at komme med trusler som du ikke kan/har lyst til at fuldføre, så find på noget andet.
men du må for alt i verden ikke tillade ham at hente børnene påvirket! - fortæl ham at du er nødt til at informere institutionen om problemet og at de vil være opmærksomme på i hvilken tilstand han henter sine børn . (Jeg ved at dette følels meget pinligt! men der sker ikke noget og de fjerner ikke jeres børn!)
fortæl ham hvad det gør ved dig og jeres forhold. sig til ham hvordan du oplever hans misbrug (at han vælger det frem for dig) og fortæl ham at han ikke kan gøre dig lykkelig når han er i så stort et misbrug.
Sig til ham at han er nødt til at fjerne misbruget fra sine børn og at han (hvis han skal) må ryge efter sengetid. - det er vigtigt at børnene ikke lære at det er okay !
Sig at du vil styre budgettet fra nu af og at han kan få lommepenge (som han så selv må styre) på den måde bruger han ikke jeres madpenge på sit misbrug.
giv ham tid til at forberede sig på at stoppe. Find Evt. I fællesskab En dato hvor han skal stoppe.
Støt ham - tag hans ansvarsområder i hjemmet i starten af perioden. (Selv de mindste opgaver klan være uoverskuelige)
forbered dig på en hård tid med dårligt humør - støt dig op ad veninder, venner og familie .
I sidste ende er du nødt til at gøre op med dig selv hvor længe du vil finde dig i det her. Hvor meget skal der til og hvor længe kan du holde det ud? Er det nok at han trapper ned eller skal han stoppe helt? (Husk på stedet hele tager tid og at det bliver rigtig hårdt!)
du må gøre dig klart hvordan du kan være glad i det her Inden du snakker med ham.
han vil blive ked af det ! - men du må stå fast! Du er ikke ond GOG du er ikke for hård!!! Du er en pisse god kæreste/kone som vil jer/ham det bedste! stoffer er ikke hans ven og ikke en god ting i hans liv og du er ikke ond ved at "fjerne" det!
Husk på: du er ikke en dårlig mor/kæreste/kone hvis du går fra ham! - du må tænke på dig selv og dine børn!