Noget nyt inde paa livet: racisme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.214 visninger
32 svar
0 synes godt om
17. juli 2009

Miamaja

Hvis man er brun i huden, muslim eller bare fodt mork i huden og uanset om man er fra danmark eller , kina, indien, spanien, portugal eller ughanda, saa bedommer nogle mennesker en ud fra sit morke udseende og behandler en daarligt eller taenker daarligt om en og de videregiver jo dette syn til deres egne born. Det er jo racisme. Ordet er jo tit oppe og vende men jeg har jo aaaldrig nogensinde haft det inde paa mit liv og taenker faktisk slet ikke i de baner fordi jeg er jo saa dansk som man kan vaere og lys i huden. Nogen derude der har oplevet racisme paa 'egen krop' eller paa anden maade haft det inde paa livet?
Jeg er godt klar over jeg som mor til en noddebrun lille en, vil sikkert paa et eller andet tidspunkt mode racisme, og jeg ved naar den dag kommer saa kommer mor's og far's lovekloer frem. Big time. Men racisme minder mig egentlig en del om de rodhaarede born eller dem med briller- dem er der ogsaa nogle der er efter, ikke.
Jeg er en af dem der passer meget paa med at bruge det ord, Racisme, eller tro et eller andet er p.ga racisme. ellers kan man jo slet ikke opleve skoven (livet) for bar traer, mener jeg. Saa er der lige pludselig ugler i mosen konstant ikke? saa jeg  skal vaere meget sikker i min sag hvis jeg tror et eller andet er p.g.a racisme- det er jo ogsaa dybt ulovligt saa jeg tror paa de fleste passer meget paa med sadan noget nu til dags. Eller hvad synes I derude.
Jeg tror jeg har en enkelt gang oplevet racisme, men det var ikke noget jeg blev specielt ked af Jeg var ude og handle med guldklumpen da en aeldre dame kikkede meget surt og laenge paa min guldklump og saa hen paa mig - Det var indlysende hun ikke brod sig om kombinationen. Jeg taenkte saa bare 'dumme gamle kaelling' haha. det var saa den eneste gang og ikke noget saerligt.
Nu er min mand og jeg enormt 'ikke vatsede' dvs. naar der er tale om vores born saa er vi ikke bange for nogen eller noget. Saa det giver en vis ro, men jeg er da nysgerrig hvad andre har set eller oplevet for lige at skulle vaenne mig til det at skulle muligvis have racisme inde paa livet.

Ps. Dette emne handler ikke om hvorfor og hvorfor ikke man vil adoptere. Tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2009

Mette+Mathias

Tjae...jeg er desværre bange for at der stadig findes rigtig meget racisme, også selvom det er ulovligt.

Her i DK hører man da jævnt tit mange små-racistiske bemærkninger (de er måske ikke ment så hårdt, men de bliver ikke desto mindre sagt, og det er OGSÅ forkert), og nu kender jeg jo selvf. ikke noget til USA, men har altid haft indtryk (fra film og presse) af, at der var mere racisme end man troede, - bare det med at mange troede Obama ikke kunne blive valgt pga. hudfarve, siger lidt om det, synes jeg.

Herhjemme ser vi jo også mange sager i fagforeningsregi, hvor kvinder og/eller gravide bliver forskelsbehandlet og behandlet diskriminerende, og selvom det jo er lige så ulovligt (og koster kassen for arb.giverne) så sker det alligevel tit, - og en graviditet er jo endda kun en midlertidig tilstand, hvor de kan forvente at få deres u-gravide medarbejder tilbage, og alligevel løber de risikoen.

Det som er så svært mht. racediskrimination, kønsdiskrimination eller diskrimination af enhver slags, er at det kan være så svært at bevise. Hvem kan bevise at en anden ansøger ikke var bedre kvalificeret eller at man selv havde en bedre kemi med en arb.giver end en anden? Hvem kan bevise at man får "blikket" i butikker og bliver talt nedladende til? Hvem kan bevise folks racistiske og diskriminerende tanker? Det er der desværre ikke nogen som kan.

Jeg ville da ønske at diskrimination af enhver slags ikke fandtes, men sådan er vores verden desværre ikke, og jeg tror at der altid vil være nogle former for diskrimination, forhåbentlig kan vi få fjernet den slags med race, køn, tro og handicap i løbet af en årrække.

Anmeld

17. juli 2009

Loggidut

Hvem har mon ikke oplevet racisme? Hvis man åbner øjnene så er det over alt, ikke kun fra hvid til mørk, men også hvid og hvid i mellem og sort og sort i mellem...forstår du?

Jeg har ingen muligheder for at kan optræde racistisk, og har heller ingen intentioner om det, efter som jeg har familie som stammer fra...og hold nu fast...Grønland, Sverige, Amerika, Iran, og Peru...tror jeg fik dem alle med...og uanset hvordan man forsøger at sno sig, vil man altid have racismen inde på livet...og dog, hvis man googler racisme, så er der ikke mange der kan benytte sig af det ord, efter som det direkte betyder: had mod alle andre nationer end sig selv. Racisme betyder faktisk, at jeg kun kan lide Danskere, af raceren herkomst (hvis jeg nu var racist). Så mange mistolker det ord.
Jeg vil hellere bruge ord som fordomme i stedet. Og ja jeg har fordomme, men det kommer kun af uvidenhed,og ikke en snus andet, men det kan der da heldigvis gøres noget ved.
Jeg er så ikke den eneste som har fordomme, jeg kender da et hav af mørkglødet mennesker som har fordomme mod mine leveveje og standarter, så som sagt findes fordomme og "racisme" over alt.

Jeg tror tit og ofte racisme er misforstået, jeg har faktisk oplevet flere gange sammen med mine svogere og nevøer (iransk og Peruikansk herkomst) at jeg totalt har glemt og overset deres nationaliteter, og dermed komme til at sende en fejlplaceret joke mod dem, d.v.s. jeg faktisk er kommet til at fortælle dem op til flere, så som hvad der sker hvis man smider en bombe i Iran...ikke en dyt, for de sidder alle sammen i Danmark...sådan nogle ting, og så har vi skreget af grin over det, netop fordi farve ikke har været noget problem mellem os...forstår du?
Joken er jo sjov, især når man bagefter kan klappe fyren på skulderen og sige, lol...jeg glemte du var en af dem som ikke blev ramt.

Min søster har oplevet flere gange med hendes drenge at blive cikaneret, men ikke mere end hun har rystet det af sig igen.

Jeg skal fortælle dig en sød historie, der virkelig fortæller noget om racisme eller fordomme.

Min nevø som er halvt Iraner (af blod men ikke sind) er ved at læse til pædagog, og under hans uddannelse rendte de over en undersøgelse, der var lavet blandt børn i en børnehave, d.v.s. helt ned til 3 år.
Snakken om den her undersøgelse kom frem fordi Tiffanie skulle have en So Real dukke i julegave, og butikken havde kun 2 dukker tilbage, en mørk og en ly dukke. Jeg snupper den lyse dukke (måske fordi den lignede Tiffanie mest) ringer til min veninde og fortæller hende at butikke nu havde en dukke tilbage )hun ledte også efter sådan en dukke til hendes datter) jeg fortæller så at dukken var mørk, men at den var der. Min veninde udbryder... hun skal sgu ikke have en mørk dukke, for den ligner hende jo ikke!

Jeg kommer så til at snakke med min nevø om det her, eftersom han er ved at uddanne sig til pædagog, og så fortæller han om den undersøgelse...man havde i en børnehave sat nogle børn til at udvælge den dukke de bedst syntes om, de kunne vælge mellem en mørk og en lys dukke, ALLE børn, helt ned til 3 år, selv de mørke børn, de valgte den lyse dukke!

Skræmmende af H til...jeg beviste teorien ved at gå uden om den lyse dukke, min veninde understregede den...og min nevø slog sømmet på plads for mig...Vi voksne om vi vil det eller ej, vi vælger ubevist for vores børn, og når selv mørke børn mener at hvidere dukker er pænere, så har vi her i verden handlet forkert!

og nu bliver jeg sikker meget nærgående Miamaja, men kan du selv sige dig fri for at have udøvet en smule racisme (ubevist) Din dejlige knægt...har han fået dukker= og hvad farve havde de?

Allerede nu kaster du fokus på det (og det er du sørme også nød til) og fortæller verden, og måske også din søn, at han kan rende ind i problemer fordi han har den lækre farve...prøv at sæt det op mod hvis han havde været hvid, så havde du aldrig haft den snak, eller de tanker.

Kan du følge mig...jeg er ikke racist, men racisme ligger så dybt i os, eller det gør fordommende...aj jeg håber virkelig ikke jeg bliver misforstået...

det jeg forsøger at fortælle, er at racisme mod andre tit og ogfte kommer af frygt, uvidenhed, og forudtagende af begivenhedernes gang.

SHIT håber i forstår!
sikke noget rod!

Anmeld

17. juli 2009

TbCp

Ja jeg har oplevet det, ikke på egen krop. dog.
Jeg er pædagog og var vikar i en børnehave hvor omkring 80% af børnene var af anden etnisk herkomst end dansk.
To piger, en iransk og en somalisk sidder ved siden af mig.
Den iranske pige siger til mig at den somaliske pige er dum. Jeg svarer at jeg synes hun er sød. Og så fortæller den iranske pige "x er dum, jeg gider ikke lege med hende. Når hun kommer hjem til mig og spørger om jeg kan lege siger jeg nej for hun lugter og jeg vil ikke have at der lugter af somalisk i mit hjem".

Jeg var chokeret!!! Vi ved nok alle at den udtalelse stammer hjemmefra. Tænk hvad vi lærer vores børn.

Jeg vil virkelig gerne holde mig for god til den slags ting, men jeg kan nok ikke undsige mig fra at være kommet med rascistiske vittigheder eller andet.

Jeg har en veninde som er adopteret fra Sri Lanka som ofte har oplevet rascisme. Hun er heldigvis stærk og tager sig ikke for meget af det.

En lidt sjov historie. Min veninde her, hendes (adoptivfar) far havde problemer med hjertet og jeg siger bekymret til min veninde, "aj bare det ikke er noget arveligt så du også risikere det en dag". For mig er min veninde bare min veninde og ikke adoptivbarn og hendes forældre ER jo hendes forældre

Anmeld

17. juli 2009

Mette+Mathias

Loggidut skriver:

Hvem har mon ikke oplevet racisme? Hvis man åbner øjnene så er det over alt, ikke kun fra hvid til mørk, men også hvid og hvid i mellem og sort og sort i mellem...forstår du?

Jeg har ingen muligheder for at kan optræde racistisk, og har heller ingen intentioner om det, efter som jeg har familie som stammer fra...og hold nu fast...Grønland, Sverige, Amerika, Iran, og Peru...tror jeg fik dem alle med...og uanset hvordan man forsøger at sno sig, vil man altid have racismen inde på livet...og dog, hvis man googler racisme, så er der ikke mange der kan benytte sig af det ord, efter som det direkte betyder: had mod alle andre nationer end sig selv. Racisme betyder faktisk, at jeg kun kan lide Danskere, af raceren herkomst (hvis jeg nu var racist). Så mange mistolker det ord.
Jeg vil hellere bruge ord som fordomme i stedet. Og ja jeg har fordomme, men det kommer kun af uvidenhed,og ikke en snus andet, men det kan der da heldigvis gøres noget ved.
Jeg er så ikke den eneste som har fordomme, jeg kender da et hav af mørkglødet mennesker som har fordomme mod mine leveveje og standarter, så som sagt findes fordomme og "racisme" over alt.

Jeg tror tit og ofte racisme er misforstået, jeg har faktisk oplevet flere gange sammen med mine svogere og nevøer (iransk og Peruikansk herkomst) at jeg totalt har glemt og overset deres nationaliteter, og dermed komme til at sende en fejlplaceret joke mod dem, d.v.s. jeg faktisk er kommet til at fortælle dem op til flere, så som hvad der sker hvis man smider en bombe i Iran...ikke en dyt, for de sidder alle sammen i Danmark...sådan nogle ting, og så har vi skreget af grin over det, netop fordi farve ikke har været noget problem mellem os...forstår du?
Joken er jo sjov, især når man bagefter kan klappe fyren på skulderen og sige, lol...jeg glemte du var en af dem som ikke blev ramt.

Min søster har oplevet flere gange med hendes drenge at blive cikaneret, men ikke mere end hun har rystet det af sig igen.

Jeg skal fortælle dig en sød historie, der virkelig fortæller noget om racisme eller fordomme.

Min nevø som er halvt Iraner (af blod men ikke sind) er ved at læse til pædagog, og under hans uddannelse rendte de over en undersøgelse, der var lavet blandt børn i en børnehave, d.v.s. helt ned til 3 år.
Snakken om den her undersøgelse kom frem fordi Tiffanie skulle have en So Real dukke i julegave, og butikken havde kun 2 dukker tilbage, en mørk og en ly dukke. Jeg snupper den lyse dukke (måske fordi den lignede Tiffanie mest) ringer til min veninde og fortæller hende at butikke nu havde en dukke tilbage )hun ledte også efter sådan en dukke til hendes datter) jeg fortæller så at dukken var mørk, men at den var der. Min veninde udbryder... hun skal sgu ikke have en mørk dukke, for den ligner hende jo ikke!

Jeg kommer så til at snakke med min nevø om det her, eftersom han er ved at uddanne sig til pædagog, og så fortæller han om den undersøgelse...man havde i en børnehave sat nogle børn til at udvælge den dukke de bedst syntes om, de kunne vælge mellem en mørk og en lys dukke, ALLE børn, helt ned til 3 år, selv de mørke børn, de valgte den lyse dukke!

Skræmmende af H til...jeg beviste teorien ved at gå uden om den lyse dukke, min veninde understregede den...og min nevø slog sømmet på plads for mig...Vi voksne om vi vil det eller ej, vi vælger ubevist for vores børn, og når selv mørke børn mener at hvidere dukker er pænere, så har vi her i verden handlet forkert!

og nu bliver jeg sikker meget nærgående Miamaja, men kan du selv sige dig fri for at have udøvet en smule racisme (ubevist) Din dejlige knægt...har han fået dukker= og hvad farve havde de?

Allerede nu kaster du fokus på det (og det er du sørme også nød til) og fortæller verden, og måske også din søn, at han kan rende ind i problemer fordi han har den lækre farve...prøv at sæt det op mod hvis han havde været hvid, så havde du aldrig haft den snak, eller de tanker.

Kan du følge mig...jeg er ikke racist, men racisme ligger så dybt i os, eller det gør fordommende...aj jeg håber virkelig ikke jeg bliver misforstået...

det jeg forsøger at fortælle, er at racisme mod andre tit og ogfte kommer af frygt, uvidenhed, og forudtagende af begivenhedernes gang.

SHIT håber i forstår!
sikke noget rod!

Jeg må lige nævne at MIN bedste dukke var negerdukken Sussi, - og ja, jeg ved godt at man ikke må sige neger nu, men det måtte man gerne i 70'erne, hvor Sussi havde sin storhedstid

Anmeld

17. juli 2009

Honningblomst

Jeg tænker tit at medierne i hvert fald også gør deres til at puste til ilden....det er altid meget spændende og oppe når udlændinge laver ballade...men sådan er det jo på mange områder...har selv oplevet forskelsbehandling ud fra min status som enlig, så mon ikke bare det er nemt for den store gruppe at hævde sig og hæve sig over andre ved at gå efter de svage...det tænker jeg lidt..
jeg har to rødhårede unger og desvære er det ikke rødt hår der drilles med mere...det er de børn der er udsætte og svage der moppes....skræmmende...tilgengæld er Bertram helt sikkert på han har den smukkeste hårfarve(samme som far) fordi han SÅ TIT får af vide fra alle mulige mennesker at han har den flotteste farve...
Knus Eva..

Anmeld

17. juli 2009

Lusi

Synes det er underligt man skal være anderledes pga. en farve..
Jeg er en blegfis (har iøvrigt fået lidt farve i år, men har kostet blod, sved og tåre, for av av er ik sååå god ven med den sol)

Nå men vi alle er jo mennesker, uanset farve..
MEN vil så sige at jeg rigtig tit har hørt, udlændinge her hvor vi bor, sige "naah vi hader Danmark, vi spytter på deres lorteland" og sådan nogle ting..
Og de har flere gange skrevet grafitti på boligblokkene at Danmark er et luderland og alle kvinder er ludere..

SÅ bliver jeg sgu harm og tænker at så kan de da bare skride hjem til deres eget land og se om de så for det meget bedre dér, hvilket jeg tvivler stærkt på..

Der er jo ik nogle her der tvinger dem til at være her.. Hvis jeg flyttede til et andet land og hadede at være der, ville jeg da ikke svine stedet til, men flytte hjem igen..

Respekt det mangler der..
Og så kan ik lide folk.. Men gælder sgu ligeså meget danskere..
Så vil ik kalde mig selv racist

Anmeld

17. juli 2009

Lone Jakobsen

hejsa
har ikke læst de andre indlæg da de er meget lange og jeg har meget kort tid lige nu.
emnet med racisme er noget jeg har haft lidt inde på kroppen. både da jeg i 4 år havde et forhold til en grønlænder, da vi fik 2 børn, da jeg senere blev alene med disse børn, og nu hvor vi er en moderne familie med dine, mine og vores børn.
da jeg for mange år siden fandt sammen med min ex oplevede jeg ikke som sådan rasicme, men jeg oplevede at mange kiggede undrende efter os, og jeg måtte høre meget på folks fordomme om grønlændere og alkohol.
da vi sammen fik vores første søn, oplevede jeg at folk stoppede op og stirrede forbløffet ned i barnevognen for lige at se hvordan sådan et barn ku se ud. igen måske ikke rasicme..... men heller ikke noget jeg har oplevet med mit første barn.
da jeg senere blev alene med 3 børn, hvoraf de 2 var meget mørke.....har jeg oplevet flere gange at blive stoppet på gaden, jeg har fået mange kommentarer, nogle har råbt perker efter mine børn, og jeg har fået ufatteligt mange spørgsmål om mine børns oprindelse.
og det på trods af at vi boede i et område hvor det var mere almindeligt med en gylden hudfarve end med en bleg.
jeg er selv meget lys, min mand er også. hver for sig har vi 2 lyse børn, og jeg har så de 2 meget mørke. sammen har vi lille rasmus som også er lys som sine forældre.
så jeg kan godt forstå at folk stopper op med undrende blikke og spørger til om børnene er adopteret eller hvor vi har fået dem fra, og jeg ved godt at det på ingen måde er racisme......men jeg ved også at mine drenge har nogle odds imod sig, og risikere at sku kæmpe lidt med folks fordomme..... for det virker som om der stadig er mange af dem.... fordommene altså....og er det ikke lig med racisme.
Lone

Anmeld

17. juli 2009

Miamaja

Tjae...jeg er desværre bange for at der stadig findes rigtig meget racisme, også selvom det er ulovligt.

Her i DK hører man da jævnt tit mange små-racistiske bemærkninger (de er måske ikke ment så hårdt, men de bliver ikke desto mindre sagt, og det er OGSÅ forkert), og nu kender jeg jo selvf. ikke noget til USA, men har altid haft indtryk (fra film og presse) af, at der var mere racisme end man troede, - bare det med at mange troede Obama ikke kunne blive valgt pga. hudfarve, siger lidt om det, synes jeg.

Herhjemme ser vi jo også mange sager i fagforeningsregi, hvor kvinder og/eller gravide bliver forskelsbehandlet og behandlet diskriminerende, og selvom det jo er lige så ulovligt (og koster kassen for arb.giverne) så sker det alligevel tit, - og en graviditet er jo endda kun en midlertidig tilstand, hvor de kan forvente at få deres u-gravide medarbejder tilbage, og alligevel løber de risikoen.

Det som er så svært mht. racediskrimination, kønsdiskrimination eller diskrimination af enhver slags, er at det kan være så svært at bevise. Hvem kan bevise at en anden ansøger ikke var bedre kvalificeret eller at man selv havde en bedre kemi med en arb.giver end en anden? Hvem kan bevise at man får "blikket" i butikker og bliver talt nedladende til? Hvem kan bevise folks racistiske og diskriminerende tanker? Det er der desværre ikke nogen som kan.

Jeg ville da ønske at diskrimination af enhver slags ikke fandtes, men sådan er vores verden desværre ikke, og jeg tror at der altid vil være nogle former for diskrimination, forhåbentlig kan vi få fjernet den slags med race, køn, tro og handicap i løbet af en årrække.

Uha ja, racisme eksisterer i usa men mest i de fattigere miljoer. her hvor vi bor f.eks er det et sprit nyt boligomraade med veluddannede familier, men det er ogsaa primaert et hvidt folkefaerd der bor her. det er klart som om folk vaelger boligomraader efter racer for at sige det lidt markant. vi var den eneste 'blandede' familie der bosatte os her. vi ville helst ind i et bolig omraade med mere variation men vi forelskede os i dette omraade og slog til paa trods. Nu er vores nabohus solgt og hvem flyttede ind? En blandet familie hvor faren er civilinginor - og sort. Og konen er hvid med to drenge som slet ikke ligner hinanden (den ene er helt lys og ligner en hvis begge foraeldre er hvide og hans bror er mork som faren. Der var andre huse i samme slags som nabohuset i omraadet. jeg tror ikke det var tilfaeldigt de valgte at boseatte sig ved siden af os Og vi er super duper glade for de gjorde. saa guldklumpen vokser op med folelsen af, at der er andre familier som os:perfekt

Det har bestemt gjort en forskel for hele verdenen at vores president er afro amerikaner...

Anmeld

17. juli 2009

Miamaja

SHIT håber i forstår!
sikke noget rod!

Det er bar OK. jeg tror ikke jeg kan sige mig fri for noget her i livet

Men her er guldklumpens dukker som staar og samler stov da det kun er tog der dur nu - han var ellers saa glad for den; den blev da valgt bevidst af mor
Jeg skulle absolut 'IKKE' have en blond dukke til min guldklump da jeg gik paa dukke indkob - den skulle da minde om ham lidt. ergo han er brun, saa en brun en blev det.
Er det ikke ogsaa svaert at finde morke dukker i danmark? Jeg ved at dora explorer er en mork pige dukke med mork hud og hun er et hit for alle smaa piger uanset hudfarve og den foretraekker guldklumpens pige venner som alle er lyshaarede piger paa 2-3 aar. det er den der bliver leget med i legestuen frem for lyshaarede barbie. jeg troede man valgte det der var populaert og som ligner en selv. jeg kan huske da jeg var lille og helt blond, gik jeg efter blonde dukker og identificerede mig med dem imens min soster med kul sort haar, valgte dukker med sort haar altid (hun ejede ikke en eneste blond dukke overhovedet nu jeg taenker over det).

jeg synes ikke din venindes bemaerkning er racistisk eller ville stode mig : 'Min veninde udbryder... hun skal sgu ikke have en mørk dukke, for den ligner hende jo ikke!'. jeg taenker, det er jo ikke sikkert din veninde ser ned paa mennesker der er morke men bare vil have en dukke der ligner hende selv og hendes barn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.