Hvem har mon ikke oplevet racisme? Hvis man åbner øjnene så er det over alt, ikke kun fra hvid til mørk, men også hvid og hvid i mellem og sort og sort i mellem...forstår du?
Jeg har ingen muligheder for at kan optræde racistisk, og har heller ingen intentioner om det, efter som jeg har familie som stammer fra...og hold nu fast...Grønland, Sverige, Amerika, Iran, og Peru...tror jeg fik dem alle med...og uanset hvordan man forsøger at sno sig, vil man altid have racismen inde på livet...og dog, hvis man googler racisme, så er der ikke mange der kan benytte sig af det ord, efter som det direkte betyder: had mod alle andre nationer end sig selv. Racisme betyder faktisk, at jeg kun kan lide Danskere, af raceren herkomst (hvis jeg nu var racist). Så mange mistolker det ord.
Jeg vil hellere bruge ord som fordomme i stedet. Og ja jeg har fordomme, men det kommer kun af uvidenhed,og ikke en snus andet, men det kan der da heldigvis gøres noget ved.
Jeg er så ikke den eneste som har fordomme, jeg kender da et hav af mørkglødet mennesker som har fordomme mod mine leveveje og standarter, så som sagt findes fordomme og "racisme" over alt.
Jeg tror tit og ofte racisme er misforstået, jeg har faktisk oplevet flere gange sammen med mine svogere og nevøer (iransk og Peruikansk herkomst) at jeg totalt har glemt og overset deres nationaliteter, og dermed komme til at sende en fejlplaceret joke mod dem, d.v.s. jeg faktisk er kommet til at fortælle dem op til flere, så som hvad der sker hvis man smider en bombe i Iran...ikke en dyt, for de sidder alle sammen i Danmark...sådan nogle ting, og så har vi skreget af grin over det, netop fordi farve ikke har været noget problem mellem os...forstår du?
Joken er jo sjov, især når man bagefter kan klappe fyren på skulderen og sige, lol...jeg glemte du var en af dem som ikke blev ramt.
Min søster har oplevet flere gange med hendes drenge at blive cikaneret, men ikke mere end hun har rystet det af sig igen.
Jeg skal fortælle dig en sød historie, der virkelig fortæller noget om racisme eller fordomme.
Min nevø som er halvt Iraner (af blod men ikke sind) er ved at læse til pædagog, og under hans uddannelse rendte de over en undersøgelse, der var lavet blandt børn i en børnehave, d.v.s. helt ned til 3 år.
Snakken om den her undersøgelse kom frem fordi Tiffanie skulle have en So Real dukke i julegave, og butikken havde kun 2 dukker tilbage, en mørk og en ly dukke. Jeg snupper den lyse dukke (måske fordi den lignede Tiffanie mest) ringer til min veninde og fortæller hende at butikke nu havde en dukke tilbage )hun ledte også efter sådan en dukke til hendes datter) jeg fortæller så at dukken var mørk, men at den var der. Min veninde udbryder...

hun skal sgu ikke have en mørk dukke, for den ligner hende jo ikke!
Jeg kommer så til at snakke med min nevø om det her, eftersom han er ved at uddanne sig til pædagog, og så fortæller han om den undersøgelse...man havde i en børnehave sat nogle børn til at udvælge den dukke de bedst syntes om, de kunne vælge mellem en mørk og en lys dukke, ALLE børn, helt ned til 3 år, selv de mørke børn, de valgte den lyse dukke!
Skræmmende af H til...jeg beviste teorien ved at gå uden om den lyse dukke, min veninde understregede den...og min nevø slog sømmet på plads for mig...Vi voksne om vi vil det eller ej, vi vælger ubevist for vores børn, og når selv mørke børn mener at hvidere dukker er pænere, så har vi her i verden handlet forkert!
og nu bliver jeg sikker meget nærgående Miamaja, men kan du selv sige dig fri for at have udøvet en smule racisme (ubevist) Din dejlige knægt...har han fået dukker= og hvad farve havde de?
Allerede nu kaster du fokus på det (og det er du sørme også nød til) og fortæller verden, og måske også din søn, at han kan rende ind i problemer fordi han har den lækre farve...prøv at sæt det op mod hvis han havde været hvid, så havde du aldrig haft den snak, eller de tanker.
Kan du følge mig...jeg er ikke racist, men racisme ligger så dybt i os, eller det gør fordommende...aj jeg håber virkelig ikke jeg bliver misforstået...
det jeg forsøger at fortælle, er at racisme mod andre tit og ogfte kommer af frygt, uvidenhed, og forudtagende af begivenhedernes gang.
SHIT håber i forstår!
sikke noget rod!