bøllen skriver:
Har lige brug for andres synd på sagen. Håber nogen vil være behjælpelig 
Det drejer sig om min dreng på 3 år. Skal prøve at gøre sagen kort. Har tidligere skrevet herinde om han ikke trives i børnehaven og vi til sidst valgte at skifte. Hvilket har været en stor succes. Der var lidt start problemer men ellers har det bare kørt derud af 
Så dejligt.
Men kort før sommerferien begyndte han lidt igen, slet slet ikke samme omfang men nævnte ofte han ikke ville afsted. Vi holdte 3 ugers ferie og startede så op igen uge 32.
Det var han bestemt ikke klar til, så mandag ( den første uge ) holdte han fri. Vi tog på besøg derover for at vække lysten igen. Det virkede , han var afsted tir - tors korte dage fredag holdte han fri igen.
Sidste uge var alm uge men ikke lange dage ( 9 -14/15 ) og det gik , dog nævnte han at han ikke ville afsted. Ikke hver dag men slet ikke samme lyst som før.
Idag ville han ikke afsted, hang da han kom derover. Ville med hjem igen. Fik dog ham igang med at lege med kammeraten. Og smuttede afsted.
Med til historien høre at han højst sandsynligt er sensitiv p.t afventer vi indkaldelse til sygehuset. Børnehaven og vi forældre har udfyldt en test for at klarlægge om vores mistanke holder stik.
Min dreng er meget ude dreng og søger ofte ud. Heldigvis er de meget ude, men de begynder jo at være mere inde f.eks morgen / eftermiddag pga vejret. Og er næsten sikker på det er en medvirkende årsag til han reagere. Han er meget lysfølsom .
Det blev en LANG smørre alligevel, mit spørgsmål lyder på
SKAL JEG TAGE EN SNAK MED PÆDAGOGEN ??
Hvordan forholder jeg mig ??
Om at han igen viser små tegn på ikke at ville afsted. Eller skal jeg bare slå koldt vand i blodet.. Spørg fordi jeg nok er farvet pga de 4 mdr med skrig / skrål som jeg nok lidt frygter igen.
Jeg har en sensitiv dreng.
Det opfatter vi herhjemme ikke som noget problem (tværtimod!). Vi oplever dog tit, at den måde vi i Danmark har valgt at indrette vores institutioner er bedre for de mere robuste børn, som ikke har så meget behov for fordybelse og refleksion (ca hvert 5. barn) - så mange på en stue!).
Det taler vi tit med vores pædagoger om og har fx bedt om, at der bliver indlagt en "nulstilling" i løbet af dagen, hvor Hjalte får lidt tid for sig selv til at bearbejde formiddagens indtryk, så han er klar til at nyde eftermiddagen.
Det er bare et eksempel på, hvordan vi - ved at samarbejde med pædagogerne - forsøger at præge hverdagen i institutionen, så den styrker vores drengs sensitive side i stedet for at modarbejde den. Vi sætter nemlig i høj grad pris på hans sensistivitet og gerne vil støtte ham i den, da vi tror på, den bliver en styrke for ham senere, når rammerne bedre er til det end i en typisk dansk institution.
Har I talt med ham om, hvorfor han ikke vil af sted? Sensitive børn har jo tit rigtigt godt styr på deres egne følelser og kan tit ret præcist fortælle, hvad der går dem på, hvis de får tid og ro til at mærke efter. Det kan måske give jer noget mere konkret at gå til pædagogerne med, så de også kan få øjnene op for jeres drengs særlige styrker og behov.
Hvorfor har vejret fx betydning for, om han kommer ud, hvis det er det, der er hans behov?