Anonym skriver:
Hej piger please hjælp
Min mand er træt af at han aldrig har tid til sit hobby, træning i fitnesscenteret og for at se sine venner. ( han siger også familien, men tror jeg næppe )
Men han arbejder i butik og har fri kl 19 og føler ikk han har tid til alt det. Hvor arbejder jeres mænd og hvordan får de tid til alt det ?
Han føler sig unormal og at alle andre har tid til alt han har ikk!
Så nu vil han studere bar for at studere så han får tid til alt det.
Jeg gider ikk være den der forsørger alene for familen.
Hvad skal jeg gør ? Hjælp piger ! Han ved ikke engang hvad han skal læse til ?
Hvis han virkeligt gerne vil studere skal han være indstillet på, at man snildt kan komme op på en 35-40 timers "arbejdsuge" da man (afhængigt af studie, selvfølgeligt) har masser af ting, der skal laves derhjemme.
Ud over den lange "arbejdstid" ryger han ned på ca. 5000 kr i SU og eftersom du ikke er på SU er det eneste han kan få af ekstra indtægt et "særligt børnetilskud for studerende" som det hedder, fra kommunen. Det ligger på 1.701 kr. kvartalet.
Man skal opfylde nogle bestemte krav og det frafalder hvis husstandens indkomst overstiger 340.280 kr årligt.
Ellers kan kan tage normal SU lån samt supplerende lån til forsørgere, som ligger på hhv. 2.943 kr og 1.473 kr om måneden - men som jo skal betales tilbage.
Og så kan man kun få 6 års SU til vidergående uddannelse, resten er på egen regning.
Det kan du læse om på Borger.dk og SU.dk.
Så er der jo også det, at selv når han bliver færdig er der ingen garanti for jobs ved langt de fleste studier, så man skal virkeligt brænde for det og være indstiller på at skulle søge job intensivt og håbe på det bedste.
De fleste studier kræver også at du er studieaktiv ellers får du ingen SU.
Jeg studerer selv og min kæreste skal også til at begynde til september, og det bliver sgu lidt stramt, men det er det værd når man vil det. Overhovedet ikke hvis man gør det for at få frihed, får det får man ikke.
Dvs. at hvis han gør det skal du være indstillet på at betale for langt det meste. Og sådan som du opstiller det gør han det kun for at få "frihed og sin ungdom".
Han har selv valgt at bruge pikken (for at sige det som det er) og blive far, så frihed, ungdom og hobbier kommer ikke længere i første række. Det lyder nu også meget som om I har langt flere problemer end lige hans "manglende frihed".
Bed ham om at tage sig samme og hjælpe til derhjemme, og fortæl ham at han ikke er den eneste, der ikke har så meget frihed som han gerne ville. Vi er mange der kunne ønske os en ekstra dags weekend eller at komme hjem to timer før, men sådan er livet nu engang. I stedet kunne han måske finde et andet arbejde. Ved godt at butiksarbejde er hårdt men det er der jo meget arbejde, der er så han undgår det nok ikke helt.
Ellers ender du med at stå og skulle både økonomisk forsørge hele familien, passe børn og passe hus, og evt. betale hans studiegæld mens han render rundt og leger ungkarl.
Synes sgu du er mere værd end det og det ved du forhåbenligt også godt selv.
Og undskyld hvis du synes det lyder hårdt, det er bare min mening og du er velkommen til at ignorere den hvis du ikke kan bruge den til noget
Ved godt jeg nogen gange kan formulere mig lidt hårdt på skrift
Men håber altså at du sætter lidt mere pris på dig selv og kræver det fra ham som han selv burde bidrage med frivilligt.
Anmeld