Manden vil studere resten af livet ?? Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2013

LilleSmølf

Anonym skriver:

Hej piger please hjælp

Min mand er træt af at han aldrig har tid til sit hobby, træning i fitnesscenteret og for at se sine venner. ( han siger også familien, men tror jeg næppe )

Men han arbejder i butik og har fri kl 19 og føler ikk han har tid til alt det. Hvor arbejder jeres mænd og hvordan får de tid til alt det ?

Han føler sig unormal og at alle andre har tid til alt han har ikk!
Så nu vil han studere bar for at studere så han får tid til alt det.

Jeg gider ikk være den der forsørger alene for familen.

Hvad skal jeg gør ? Hjælp piger ! Han ved ikke engang hvad han skal læse til ?

Hvis han virkeligt gerne vil studere skal han være indstillet på, at man snildt kan komme op på en 35-40 timers "arbejdsuge" da man (afhængigt af studie, selvfølgeligt) har masser af ting, der skal laves derhjemme.

Ud over den lange "arbejdstid" ryger han ned på ca. 5000 kr i SU og eftersom du ikke er på SU er det eneste han kan få af ekstra indtægt et "særligt børnetilskud for studerende" som det hedder, fra kommunen. Det ligger på 1.701 kr. kvartalet.

Man skal opfylde nogle bestemte krav og det frafalder hvis husstandens indkomst overstiger 340.280 kr årligt.

Ellers kan kan tage normal SU lån samt supplerende lån til forsørgere, som ligger på hhv. 2.943 kr og 1.473 kr om måneden - men som jo skal betales tilbage.

Og så kan man kun få 6 års SU til vidergående uddannelse, resten er på egen regning.

Det kan du læse om på Borger.dk og SU.dk.

Så er der jo også det, at selv når han bliver færdig er der ingen garanti for jobs ved langt de fleste studier, så man skal virkeligt brænde for det og være indstiller på at skulle søge job intensivt og håbe på det bedste.

De fleste studier kræver også at du er studieaktiv ellers får du ingen SU.

Jeg studerer selv og min kæreste skal også til at begynde til september, og det bliver sgu lidt stramt, men det er det værd når man vil det. Overhovedet ikke hvis man gør det for at få frihed, får det får man ikke.

Dvs. at hvis han gør det skal du være indstillet på at betale for langt det meste. Og sådan som du opstiller det gør han det kun for at få "frihed og sin ungdom".

Han har selv valgt at bruge pikken (for at sige det som det er) og blive far, så frihed, ungdom og hobbier kommer ikke længere i første række. Det lyder nu også meget som om I har langt flere problemer end lige hans "manglende frihed".

Bed ham om at tage sig samme og hjælpe til derhjemme, og fortæl ham at han ikke er den eneste, der ikke har så meget frihed som han gerne ville. Vi er mange der kunne ønske os en ekstra dags weekend eller at komme hjem to timer før, men sådan er livet nu engang. I stedet kunne han måske finde et andet arbejde. Ved godt at butiksarbejde er hårdt men det er der jo meget arbejde, der er så han undgår det nok ikke helt.

Ellers ender du med at stå og skulle både økonomisk forsørge hele familien, passe børn og passe hus, og evt. betale hans studiegæld mens han render rundt og leger ungkarl.

Synes sgu du er mere værd end det og det ved du forhåbenligt også godt selv.

Og undskyld hvis du synes det lyder hårdt, det er bare min mening og du er velkommen til at ignorere den hvis du ikke kan bruge den til noget Ved godt jeg nogen gange kan formulere mig lidt hårdt på skrift  Men håber altså at du sætter lidt mere pris på dig selv og kræver det fra ham som han selv burde bidrage med frivilligt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2013

lycly

Altså, både min kæreste og jeg arbejder i butik hvilket indebærer både 12-timers vagter og weekendarbejde og vi har masser af tid både til hinanden, træning, vores børn osv. men vi har så også senest fri kl 16 når vi ikke har lukkevagt.

Tror bare det handler om prioritering. Fx møder min kæreste kl 6 om morgenen og jeg står for at aflevere. Til gengæld har han så fri senest kl 14. Hvor jeg møder kl 8 og har fri senest 16. Så træner min kæreste fx inden jeg kommer hjem og så er vi bare sammen om aftenen og i weekenden hvor vi også ser vores venner

Anmeld

17. august 2013

Mick

dpb skriver:

Den med at SUen ser anderledes ud når man har børn.... nope, det er samme sats som alle andre udeboende Det eneste der ændre sig er at man som forældre har en ekstra låne mulighed Selve SUen ændre sig kun hvis man er  enlig forældre og det er jo ikke lige sagen i det her tilfælde

Følte bare et behov for at kommentere på det, da det er temmelig forkerte oplysninger at give (Studere selv lige nu, derfor er det undersøgt til bunds)

Til TS: Giv ham en opsang.... hvis han vil studere seriøst og "go all in" fair nok, men hvis det virkelig bunder i dovenskab og mangel på fritid, ja så ville jeg nok sige farvel og tak...for det ville jeg ikke kunne leve med i længden at lave opdelt økonomi syntes jeg ikke rigtig løser problemet, for tænker at hans del (50%) næppe vil kunne dækkes af en SU alene, medmindre han tager de lån der er mulighed for...

Qnuz

Hmm lyder underligt. Studere i begge to hjemme hos jer ? det kan måske ha noget betydning. Jeg kan kun snakke for min egen erfaring, men jeg er jo heller ikke SU vejleder :-) 

Anmeld

17. august 2013

Anonym trådstarter

LilleSmølf skriver:

Hvis han virkeligt gerne vil studere skal han være indstillet på, at man snildt kan komme op på en 35-40 timers "arbejdsuge" da man (afhængigt af studie, selvfølgeligt) har masser af ting, der skal laves derhjemme.

Ud over den lange "arbejdstid" ryger han ned på ca. 5000 kr i SU og eftersom du ikke er på SU er det eneste han kan få af ekstra indtægt et "særligt børnetilskud for studerende" som det hedder, fra kommunen. Det ligger på 1.701 kr. kvartalet.

Man skal opfylde nogle bestemte krav og det frafalder hvis husstandens indkomst overstiger 340.280 kr årligt.

Ellers kan kan tage normal SU lån samt supplerende lån til forsørgere, som ligger på hhv. 2.943 kr og 1.473 kr om måneden - men som jo skal betales tilbage.

Og så kan man kun få 6 års SU til vidergående uddannelse, resten er på egen regning.

Det kan du læse om på Borger.dk og SU.dk.

Så er der jo også det, at selv når han bliver færdig er der ingen garanti for jobs ved langt de fleste studier, så man skal virkeligt brænde for det og være indstiller på at skulle søge job intensivt og håbe på det bedste.

De fleste studier kræver også at du er studieaktiv ellers får du ingen SU.

Jeg studerer selv og min kæreste skal også til at begynde til september, og det bliver sgu lidt stramt, men det er det værd når man vil det. Overhovedet ikke hvis man gør det for at få frihed, får det får man ikke.

Dvs. at hvis han gør det skal du være indstillet på at betale for langt det meste. Og sådan som du opstiller det gør han det kun for at få "frihed og sin ungdom".

Han har selv valgt at bruge pikken (for at sige det som det er) og blive far, så frihed, ungdom og hobbier kommer ikke længere i første række. Det lyder nu også meget som om I har langt flere problemer end lige hans "manglende frihed".

Bed ham om at tage sig samme og hjælpe til derhjemme, og fortæl ham at han ikke er den eneste, der ikke har så meget frihed som han gerne ville. Vi er mange der kunne ønske os en ekstra dags weekend eller at komme hjem to timer før, men sådan er livet nu engang. I stedet kunne han måske finde et andet arbejde. Ved godt at butiksarbejde er hårdt men det er der jo meget arbejde, der er så han undgår det nok ikke helt.

Ellers ender du med at stå og skulle både økonomisk forsørge hele familien, passe børn og passe hus, og evt. betale hans studiegæld mens han render rundt og leger ungkarl.

Synes sgu du er mere værd end det og det ved du forhåbenligt også godt selv.

Og undskyld hvis du synes det lyder hårdt, det er bare min mening og du er velkommen til at ignorere den hvis du ikke kan bruge den til noget Ved godt jeg nogen gange kan formulere mig lidt hårdt på skrift  Men håber altså at du sætter lidt mere pris på dig selv og kræver det fra ham som han selv burde bidrage med frivilligt.

Er fuldstændig enig med dig

Men han er bar så god til at vende problemet over på mig. Og det gør han hver gang.

Jeg bestemmer over ham, jeg vil ændre hans personlighed, jeg brokker mig, jeg er nærig, :/

Anmeld

17. august 2013

ønskebørn74

Anonym skriver:

Vi har fælles økonomi så han er ligeglad hvor meget han får.

Han siger han er ung og vil gør de ting han har lyst nu før ha n bliver gammel .

Jeg ved at han ikke mener familielivet., han mener hand træning og hans hobby så han ka komme med ud at rejse på turne og alt det

Så ændrer du det bare og får din egen konto.. 

Anmeld

17. august 2013

dpb

Mick skriver:

Hmm lyder underligt. Studere i begge to hjemme hos jer ? det kan måske ha noget betydning. Jeg kan kun snakke for min egen erfaring, men jeg er jo heller ikke SU vejleder :-) 

Nej vi studere ikke begge to... og derfor er der ikke ekstra tillæg at hente for mig Og TS situation ville jo blive den (næsten) samme... TS skulle arbejde mens manden var på SU... derfor var jeg nødt til at kommentere på det Jeg har også tjekket et tillæg man kunne søge via kommunen, men selv med en kontanthjælp var den samlede hustandsindkomst for høj til at vi kunne få det (altså mig SU og kæresten kontanthjælp)...

Så ja, det har betydning om man er to der studere eller kun den ene

Qnuz

Anmeld

17. august 2013

Mick

dpb skriver:

Nej vi studere ikke begge to... og derfor er der ikke ekstra tillæg at hente for mig Og TS situation ville jo blive den (næsten) samme... TS skulle arbejde mens manden var på SU... derfor var jeg nødt til at kommentere på det Jeg har også tjekket et tillæg man kunne søge via kommunen, men selv med en kontanthjælp var den samlede hustandsindkomst for høj til at vi kunne få det (altså mig SU og kæresten kontanthjælp)...

Så ja, det har betydning om man er to der studere eller kun den ene

Qnuz

selvfølgelig det giver mening :-)

Anmeld

17. august 2013

dpb

Pcokate skriver:

Jeg bliver lige nødt til at kommentere på su'en: Der er tillæg til su når man er forsøger (vi er begge studerende herhjemme) og du kan OGSÅ søge ekstra su lån. Derudover kan man som samboende til en su modtager søge tilskud. Og til indlægget: jeg læser mellem linjerne at din mand har haft det ret nemt indtil nu, du tager dig af hjemmet m.m og han slipper afsted med det ved at være doven eller "du er bare så meget bedre til det end mig skat" talen. Med snart 2 børn bliver du da nødt til få snakket med ham. Ok hvis jeres økonomi kan bære at han studerer (fordi han vil opkvalicifere sig -ikke fise den af).  Men han skal tage at blive voksen og ikke alt det der navlepilleri. Min mand var præcis på samme måde og jeg tillod det i årevis. Men man bliver slidt af det og det er ikke godt for dig, børnene eller parforholdet. Så selvom det måske er svært at få ham til at forstå alvoren så bliver du nødttil det. Han har et ansvar for dig, børnene, og sig selv. Og tro mig når det går op for de mænd at man mener det, sker der ændringer (omend man skal holde dem lidt i ørene engang imellem stort Herfra. Jeg håber at i finder en løsning

Der ikke nogen tillæg at hente som forældre på SU, medmindre man er enlig (=dobbelt SU) eller som jer er to studerende... Og det vil jo ikke være tilfældet for TS TS skal jo arbejde mens manden skal være på SU.... derfor kommenterede jeg på det Har som sagt undersøgt det til bunds (medmidre der er noget SU vejlederen og alle de andre jeg har tjekket hos, ikke ved)

Qnuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.