Sutten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2013

Dididid

2721 skriver:

Hej

Jeg kunne godt bruge lidt erfaring omkring suttestop.
Vi kæmper en del med sutten og jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Min dreng er 3,2 år og sensitiv. Han elsker sin sut og kræver meget tryghed. Men hans tænder er ved at være mærket af sutten og jeg tænker vi skal sætte ind NU.
Han har fået lov at vælge en bamse som han kan kramme/nusse med når han har brug for ekstra tryghed, han var med på ideen og de første gik det godt, men nu er han pirrelig, tigger om sutten og sutter enormt meget på sine fingere. Han har slet ikke det samme overskud og er tydeligvis ikke klar til at give slip på den. Han bruger den dog altid om natten og til lur.
Vi er begyndt at når han fx er meget ked og pjevset at sige så får han den i 2 min(sætter uret) og så skal han aflever den igen og det virker fint og der er intet brok

Nogen der har ligende oplevelser og hvad gjorde i?

Knus

Af egen erfaring: drop sutterne så hurtigt i nu kan, da jeg døjede med overbid og skæve tænder der tog 5 år at få ordnet med bøjle fordi jeg ikke kunne slippe sutten. Min far tog dem mens jeg spiste og fortalte, at et andet barn havde mere brug for dem end jeg og underlig nok spurgte jeg aldrig efter en sut igen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2013

2721

Tulle28 skriver:

Sådan var det også her, indtil for 2 mdr. siden, hvor jeg fik nok! Jeg kunne ikke holde ud at se mere på den, for den hang også konstant og hele tiden i munden på hende. Jeg sagde at "Nissen bliver sur, når man har sut uden for sengen, og så får man ingen julegaver" og den købte hun faktisk Og det holdt vi så fast i. De næste par uger ville hun meget gerne ind og sidde i sengen hele tiden, men hun fik kun lov til at have sutten der og det er som om den bliver mindre og mindre interessant for hver dag der går. Men om natten kan hun ikke undvære den, der bliver hun ked. Og jeg kan selv huske, hvor højt jeg elskede min tommelfinger da jeg var barn, så jeg nænner ikke at være hård og bare tage den.

sådan noget falder han ikke for. Vi har talt om at det giver skæve tænder og at vi skal passe på dem og han forstår der godt, men som han ulykkeligt siger elsker han jo bare sin sutte så højt og den høre altså til i hans mund lige meget hvad
Jeg ved at det ikke nytter noget, bare at være hård, da han har et kæmpe tryghedsbehov.

Jeg kan se at det er et realt behov han har, men puha, jeg er så bekymret for de tænder.

Hvordan pokker får i hende til at blive i sengen

Anmeld

12. august 2013

2721

bøllen skriver:

Godt 

jamen har ingen tid på så som sådan, men prøver selvfølgelig at begrænse i det omfang jeg / vi kan. Men ofte er der SKRIG og skrål . Det er ski ikke til at holde ud. Så sætter jeg uret .

vi har lavet en aftale om at den skal blive i sengen når han står op ( holder det ikke helt ) men han får lov og sidde lidt med den og så tar jeg den og ligger væk. Når han kommer hjem fra børnehave har han behov for at sidde og slappe af med sin klud, pude og sut. Det får han lov til, når han begynder at lege lidt tar jeg dem igen.

ofte siger han allerede når jeg henter at han savner den.

har prøvet bare at tage den, men så sutter han i noget andet istedet for.

så ingen gyldne råd her, udover I ikke er alene.

jeg har valgt at kikke på hans behov som p.t er sutten og ikke hans alder. Kan se han vitterlig har et behov. Så det må være sådan. Og så må vi begrænse det i det omfang vi kan

Sådan redet også her
Men hvad sætter du uret til?

Det er i bund og grund også sådan jeg har det, men de tænder spøger
Men okay, om det er sutten eller hånden

Men igen som du skriver det er deres behov, ville bare SÅ gerne finde en stand in for sutten

Anmeld

12. august 2013

2721

camilla10 skriver:

Sønnikes suttebid ændrede sig hurtigt til det bedre, da jeg blev opmærksom på at tage sutten ud af munden på ham, når han er faldet i søvn om natten og til lur.Men det gør I måske allerede..

Held og lykke med det 

Tager du den ud når han sover?

Tror ikke jeg vil få en ret god søvn, hvis jeg snupper den
Men er måske værd at prøve

Anmeld

12. august 2013

2721

Yessir skriver:

Af egen erfaring: drop sutterne så hurtigt i nu kan, da jeg døjede med overbid og skæve tænder der tog 5 år at få ordnet med bøjle fordi jeg ikke kunne slippe sutten. Min far tog dem mens jeg spiste og fortalte, at et andet barn havde mere brug for dem end jeg og underlig nok spurgte jeg aldrig efter en sut igen.

Tak for svar

Den ville desværre på ingen måde gå herhjemme

Er godt klar over det er et problem, men der er bare flere ting at tage hensyn til

Anmeld

12. august 2013

bøllen

2721 skriver:

Sådan redet også her
Men hvad sætter du uret til?

Det er i bund og grund også sådan jeg har det, men de tænder spøger
Men okay, om det er sutten eller hånden

Men igen som du skriver det er deres behov, ville bare SÅ gerne finde en stand in for sutten

Tænderne spøger også her, og stod det til mig røg det sut ud til højre i en vis fart. Men det hjælper nok ikke når han har et behov. Jeg har forhørt mig om sensitive børn og de skulle have større behov, det forholder jeg mig til. Samt jeg ser hans reaktion. Så må jeg begrænse i det omfang jeg kan og vælge mine kampe med omhu. 

jeg vudere situationen, er det " pyller " sætter jeg måske 10 min. Er det træthed efter børnehaven 1/2 time. Men igen jeg vurdere hans behov og tar den så snart jeg kan komme afsted med det. Vi snakker meget om det med at bruge sut og han ved det godt. Han putter den i munden og holder hånden for.

jeg håber vi kan arbejde hen imod en aftale men nu må vi se

Anmeld

13. august 2013

2721

bøllen skriver:

Tænderne spøger også her, og stod det til mig røg det sut ud til højre i en vis fart. Men det hjælper nok ikke når han har et behov. Jeg har forhørt mig om sensitive børn og de skulle have større behov, det forholder jeg mig til. Samt jeg ser hans reaktion. Så må jeg begrænse i det omfang jeg kan og vælge mine kampe med omhu. 

jeg vudere situationen, er det " pyller " sætter jeg måske 10 min. Er det træthed efter børnehaven 1/2 time. Men igen jeg vurdere hans behov og tar den så snart jeg kan komme afsted med det. Vi snakker meget om det med at bruge sut og han ved det godt. Han putter den i munden og holder hånden for.

jeg håber vi kan arbejde hen imod en aftale men nu må vi se

Det lyder som nogle rigtig fornuftige tanker du har gjort dig

Brugte T også sut?

Jeg vil prøve samme fremgangs metode

Anmeld

13. august 2013

bøllen

Det lyder som nogle rigtig fornuftige tanker du har gjort dig

Brugte T også sut?

Jeg vil prøve samme fremgangs metode

Ja det gjorde han, men har har aldrig vist samme behov for tryghed som S . Men de store sov så også på samme værelse til de var 7/8 år.  Så det har helt sikkert hjulpet T. De smed sutten omkring de 3/3,5 år uden problemer. Men ingen af dem viste tegn på at have samme suttebehov. 

Anmeld

13. august 2013

2721

bøllen skriver:

Ja det gjorde han, men har har aldrig vist samme behov for tryghed som S . Men de store sov så også på samme værelse til de var 7/8 år.  Så det har helt sikkert hjulpet T. De smed sutten omkring de 3/3,5 år uden problemer. Men ingen af dem viste tegn på at have samme suttebehov. 

Ja okay, så kan man ikke rigtig rette sig efter det

Jeg er bare så bitter over den sut.
Jeg ønskede ikke han skulle bruge sut, men min emsige Sp pressede og pressede og det mest irriterende var at han var SÅ svær at få til at tage sutten og nu skal jeg så kæmpe med at tage den fra ham også

Anmeld

13. august 2013

2babygirls

2721 skriver:

Hej

Jeg kunne godt bruge lidt erfaring omkring suttestop.
Vi kæmper en del med sutten og jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Min dreng er 3,2 år og sensitiv. Han elsker sin sut og kræver meget tryghed. Men hans tænder er ved at være mærket af sutten og jeg tænker vi skal sætte ind NU.
Han har fået lov at vælge en bamse som han kan kramme/nusse med når han har brug for ekstra tryghed, han var med på ideen og de første gik det godt, men nu er han pirrelig, tigger om sutten og sutter enormt meget på sine fingere. Han har slet ikke det samme overskud og er tydeligvis ikke klar til at give slip på den. Han bruger den dog altid om natten og til lur.
Vi er begyndt at når han fx er meget ked og pjevset at sige så får han den i 2 min(sætter uret) og så skal han aflever den igen og det virker fint og der er intet brok

Nogen der har ligende oplevelser og hvad gjorde i?

Knus

Hellere sutten end fingrene. Tænderne tager mindre skade af sutten da den trykkes flad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.