Flere lavbudget mad ideer søges :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2013

Little_me

Majeha skriver:

Mit råd er at tilsætte en masse "fylde" til maden.

Forleden lavede jeg kødsovs af 

½ kg hk. oksekød 

1 løg

en kæmpe bunke gulerødder

1 ds. majs

½ bk. skivet champignon

Evt. krydderier efter smag

Pasta el. ris til

Der var nok til 1 voksen og 2 appetitrige børn (4 og 1 år) i 3 dage for ca. 40,-

god ide med fylde i maden, så rækker kødet længere og man får en sundere kost

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2013

Little_me

Holbæktrunten skriver:

Hmm, jeg er også begyndt at tænke meget over det med maden - og på ikke at smide noget ud.

Mandag lavede jeg blomkålssuppe af 1 blomkålshovedets, 1 stort løg, 2 boullionterninger, 5,5 dl vand og 1,5 dl fløde. Gemte resterne

Tirsdag blev det oksemedaljoner ( på tilbud, 30 kr for 2 - Noah på knap to år deler med mig), grillede grøntsager ( havde squash, aubergine og peberfrugt der skulle bruges) samt hj lavede pommes m hj lavet beairnaise sovs

Onsdag blev det resten af blomkålssuppen fra mandag. Da der kun var en lille skål til hver blev der suppleret med hj bagt klatdejsbrød jeg havde sat tirsdag aften og bagt om morgnen. Så er der også morgenmad til et par dage

I dag stegte jeg 4 karbonader, og gemmer de to til i morgen ( af 500 g hk kalv og flæsk), varmede 250 ml billig whiskeysauce ( til manden, ungen og jeg foretrak en klat remoulade), købe- kartoffelbåde ( var doven i dag) og bagte champignonger og peberfrugter. Kogt broccoli til knægten - han nægter at smage det andet...

I morgen tænker jeg at jeg koger noget bulgur og blander m grønt i wokken. Oftes bruger jeg løg eller porrer, groft revne gulerødder samt ærter. Steger grønt mens bulgur koger, blander det hele sammen i wok med en slat god olivenolie. Kan krydres hvis nan ønsker - jeg er dog glad for soya. Hertil karbonaderne fra i dag ( jeg foretrækker dem kolde - men kan evt varmes i ovn)
Planlægger at lave en stor portion bulgur m grøntsager og gemme så der er til søndag.

Lørdag halverer jeg en kylling og smider i ovnen, laver ovnstægte kartofler til, gulerodsstænger samt evt hj bagt brød fra morgenmaden m hvidløg tomat og parmesan pg godt m groft salt som tilbehør. Vi får ALDRIG spist sådan et bæst, så piller kødet af skroget når vi har spist os mætte og gemmer til søndag.

Søndag er planen at varme bulgur/grøntsager i wokken oh smide resten af kyllingen deri. Hvis jeg synes der er for lidt kylling svitser jeg lidt bacon og kommer i. Alternativt kunne evtbruges skinke tern/strimler.

Alt i alt en ret billig uge denne uge - men synes ikke vi mangler noget. Sparer lidt på kødet, for det er dyrt og synes det er noget svineri at æde næsten 250 g kød pr mand ( gjorde vi engang - manden havde kronede dage).

Men altså:
blomkål 10 kr
1/4 piskefløde - lad os sige 13 kr
500 g kalv og flæsk 8-12pct: 22 kr
1200 g fersk kylling: 40 kr
1 pk bulgur: 20 kr
200 g bacon i tern: 12 kr
Oksemedaljoner: 30 kr
1 pk billigt smør: 11 kr
Plus grøntsager, 6 æg og 2 kg kartofler, en nokler gær til bød og ca 1,5 kg mel. Max 100 kr oveni. Så vil tro vi har fået aftensmad for max 300 kr i løbet af denne uge - det er vel ok for to voksne og en to årig? ;0)

hvordan koger du bulgur, er det ligesom ris koges?

Anmeld

9. august 2013

Little_me

Tak til jer alle, det er nogle rigtig lækre idéer I er kommet med kom gerne med flere...

Anmeld

9. august 2013

annec

Majeha skriver:

Mit råd er at tilsætte en masse "fylde" til maden.

Forleden lavede jeg kødsovs af 

½ kg hk. oksekød 

1 løg

en kæmpe bunke gulerødder

1 ds. majs

½ bk. skivet champignon

Evt. krydderier efter smag

Pasta el. ris til

Der var nok til 1 voksen og 2 appetitrige børn (4 og 1 år) i 3 dage for ca. 40,-

Hvordan laver du sausen?

Anmeld

9. august 2013

Holbæktrunten

Little_me skriver:

hvordan koger du bulgur, er det ligesom ris koges?

Der står bagpå pakken

Jeg køber altid den fra urtekram - ikke fordi jeg er fanatisk med økologi, men kan godt lude konceptet - og så er det den jeg bedst jan lide af dem jeg har prøvet...

Jeg mener det skal simre i 10 min og så kader jeg det gerne stå i 5-10 min derefter inden jeg blander en lille smule olie i.

Anmeld

9. august 2013

Little_me

Holbæktrunten skriver:

Der står bagpå pakken

Jeg køber altid den fra urtekram - ikke fordi jeg er fanatisk med økologi, men kan godt lude konceptet - og så er det den jeg bedst jan lide af dem jeg har prøvet...

Jeg mener det skal simre i 10 min og så kader jeg det gerne stå i 5-10 min derefter inden jeg blander en lille smule olie i.

okey super, tak

Anmeld

9. august 2013

Lone Jakobsen

tweety2060 skriver:

Har du en opskrift jvn okseben og suppe... Vil Gerne prøve men aner ikke hvordan....

du får lige et forslag her:

brug et par kilo okseben, oksebov eller andet billigt oksekød med ben. og en stor suppe gryde. kom benene i gryden, hæld vand over så det dækker, kog op og fjern skummet.

tilsæt forskellige kraftige grøntsager, fx. 2-3 løg, en håndfuld gulerødder, 2 porrer, lidt revet hvidkål, en håndfuld peberkorn og 3-4 laurbær blade, og godt med salt.

lad det hele koge så længe som muligt 3-4 timer er helt normalt.

når kødet er så mørt at det falder af benene, sier jeg suppen (den får gerne lov til at stå og dryppe af en times tid) og stiller den koldt. så ligger fedtet sig på toppen som et stift hvidt lag og kan nemt fjernes.

grøntsagerne smider jeg ud, da de har mistet al næring og farve. hvis det er kød tilbage på benene, skærer jeg det i små stykker og fryser det ned for sig selv. det kan senere bruges til biksemad eller på en pizza

suppen kan nu deles op i mindre portioner og fryses ned. når jeg skal bruge den, tager jeg en portion op, koger den godt igennem (måske med lidt gulerodstern og løgtern) smager den til, og tilsætter til sidst kød og melboller.

da jeg ofte køber en kvart ko, har jeg mange okseben, og jeg elsker bare at lave en stor portion suppe, det er rigtig nem mad på en kold vinterdag.

Anmeld

9. august 2013

B&J

Little_me skriver:

pt har vi ca 500-600 kr om ugen til alt....

jamen så vil jeg bare sige i skal købe alm mad ind billigt + tilbud i alle butikkerne, det er nemlig det vi gør og vi har 500-600kr om ugen lav en mad plan for en uge eller måned af gangen og hold til den så kan i spare rigtigt meget, vi handler ind her søndag til næste uge eller næste igen hvis det er på tilbud..... og vi går i 5-7 forskellige butikker for at finde tilbud

Anmeld

9. august 2013

Little_me

B&J skriver:

jamen så vil jeg bare sige i skal købe alm mad ind billigt + tilbud i alle butikkerne, det er nemlig det vi gør og vi har 500-600kr om ugen lav en mad plan for en uge eller måned af gangen og hold til den så kan i spare rigtigt meget, vi handler ind her søndag til næste uge eller næste igen hvis det er på tilbud..... og vi går i 5-7 forskellige butikker for at finde tilbud

Tak for rådene

Anmeld

9. august 2013

Monski

Little_me skriver:

Søger flere idéer til mad på lavbudget

Vi har mindst én gang om ugen en "rester" dag - altså vi kigger hvad vi har der skal bruges i køleskabet eks rester af grøntsager eller kød og så laver vi pizzabrød, æggekage, tærte eller pizza.
Vi sparer en masse penge på faktisk bare at få brugt de ting der i køleskabet i stedet for at smide det ud

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.