tweety2060 skriver:
Har du en opskrift jvn okseben og suppe... Vil Gerne prøve men aner ikke hvordan....
du får lige et forslag her:
brug et par kilo okseben, oksebov eller andet billigt oksekød med ben. og en stor suppe gryde. kom benene i gryden, hæld vand over så det dækker, kog op og fjern skummet.
tilsæt forskellige kraftige grøntsager, fx. 2-3 løg, en håndfuld gulerødder, 2 porrer, lidt revet hvidkål, en håndfuld peberkorn og 3-4 laurbær blade, og godt med salt.
lad det hele koge så længe som muligt
3-4 timer er helt normalt.
når kødet er så mørt at det falder af benene, sier jeg suppen (den får gerne lov til at stå og dryppe af en times tid) og stiller den koldt. så ligger fedtet sig på toppen som et stift hvidt lag og kan nemt fjernes.
grøntsagerne smider jeg ud, da de har mistet al næring og farve. hvis det er kød tilbage på benene, skærer jeg det i små stykker og fryser det ned for sig selv. det kan senere bruges til biksemad eller på en pizza 
suppen kan nu deles op i mindre portioner og fryses ned. når jeg skal bruge den, tager jeg en portion op, koger den godt igennem (måske med lidt gulerodstern og løgtern) smager den til, og tilsætter til sidst kød og melboller. 
da jeg ofte køber en kvart ko, har jeg mange okseben, og jeg elsker bare at lave en stor portion suppe, det er rigtig nem mad på en kold vinterdag.
Anmeld