Flere lavbudget mad ideer søges :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.903 visninger
30 svar
7 synes godt om
8. august 2013

Little_me

Søger flere idéer til mad på lavbudget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2013

Holbæktrunten

Little_me skriver:

Hmm, jeg er også begyndt at tænke meget over det med maden - og på ikke at smide noget ud.

Mandag lavede jeg blomkålssuppe af 1 blomkålshovedets, 1 stort løg, 2 boullionterninger, 5,5 dl vand og 1,5 dl fløde. Gemte resterne

Tirsdag blev det oksemedaljoner ( på tilbud, 30 kr for 2 - Noah på knap to år deler med mig), grillede grøntsager ( havde squash, aubergine og peberfrugt der skulle bruges) samt hj lavede pommes m hj lavet beairnaise sovs

Onsdag blev det resten af blomkålssuppen fra mandag. Da der kun var en lille skål til hver blev der suppleret med hj bagt klatdejsbrød jeg havde sat tirsdag aften og bagt om morgnen. Så er der også morgenmad til et par dage

I dag stegte jeg 4 karbonader, og gemmer de to til i morgen ( af 500 g hk kalv og flæsk), varmede 250 ml billig whiskeysauce ( til manden, ungen og jeg foretrak en klat remoulade), købe- kartoffelbåde ( var doven i dag) og bagte champignonger og peberfrugter. Kogt broccoli til knægten - han nægter at smage det andet...

I morgen tænker jeg at jeg koger noget bulgur og blander m grønt i wokken. Oftes bruger jeg løg eller porrer, groft revne gulerødder samt ærter. Steger grønt mens bulgur koger, blander det hele sammen i wok med en slat god olivenolie. Kan krydres hvis nan ønsker - jeg er dog glad for soya. Hertil karbonaderne fra i dag ( jeg foretrækker dem kolde - men kan evt varmes i ovn)
Planlægger at lave en stor portion bulgur m grøntsager og gemme så der er til søndag.

Lørdag halverer jeg en kylling og smider i ovnen, laver ovnstægte kartofler til, gulerodsstænger samt evt hj bagt brød fra morgenmaden m hvidløg tomat og parmesan pg godt m groft salt som tilbehør. Vi får ALDRIG spist sådan et bæst, så piller kødet af skroget når vi har spist os mætte og gemmer til søndag.

Søndag er planen at varme bulgur/grøntsager i wokken oh smide resten af kyllingen deri. Hvis jeg synes der er for lidt kylling svitser jeg lidt bacon og kommer i. Alternativt kunne evtbruges skinke tern/strimler.

Alt i alt en ret billig uge denne uge - men synes ikke vi mangler noget. Sparer lidt på kødet, for det er dyrt og synes det er noget svineri at æde næsten 250 g kød pr mand ( gjorde vi engang - manden havde kronede dage).

Men altså:
blomkål 10 kr
1/4 piskefløde - lad os sige 13 kr
500 g kalv og flæsk 8-12pct: 22 kr
1200 g fersk kylling: 40 kr
1 pk bulgur: 20 kr
200 g bacon i tern: 12 kr
Oksemedaljoner: 30 kr
1 pk billigt smør: 11 kr
Plus grøntsager, 6 æg og 2 kg kartofler, en nokler gær til bød og ca 1,5 kg mel. Max 100 kr oveni. Så vil tro vi har fået aftensmad for max 300 kr i løbet af denne uge - det er vel ok for to voksne og en to årig? ;0)

Anmeld

8. august 2013

B&J

hvad har i ca af kroner til aftensmad om dagen eller ugen

Anmeld

8. august 2013

(august)

Pizza med blomkålsbund, det er super nemt og billigt og smager fantastisk.

Ellers ville jeg anskaffe mig kogebogen som vist nok hedder "kogebogen for fattigrøve" den er rigtig god...vi bruger den selv

Anmeld

8. august 2013

Holbæktrunten

Næste uge kommer der forresten til at være en risengrødsdag ( billigt og har sådan lyst til det) samt en suppedag.
Lidl har flåede purerede tomater i papæske, og kalder dem 'sivede tomatoes, - mener det koster 4-5 kr pr PKK m 500 ml i. Laver af 2, kommer en slat fløde i, hvidløg, oregano og hønseboullion samt evt et nip chili. spises enten med suppehorn i eller en skive hjemmebagt brød, og evt lidt mozzarella på toppen. Kan også spises som decideret sovs til enten pasta eller ris, evt med kødboller i.

Anmeld

8. august 2013

Lone Jakobsen

her går jeg meget efter tilbuds varer. køber dato nedsatte varer, som ryger direkte i fryseren. der udover bruger jeg meget årstidens grøntsager, da de klart er de billigste.... og mest af alt så køber jeg store partier, som fryses ned i små portioner.

her kommer lidt billige forslag fra mig:

fiske filet med nye kartofler (rester af fisk bruges til madpakke, kartoffel rester skæres til biksemad)

pasta med kødsauce og frisk grønt ( rester af pasta og grønt kan bruges i en pasta salat, kødsauce kan bruges til bla. pizza, eller pizza snegle)

koteletter med dampet grønt og ris (rester af ris og grønt kan bruges i en tærte eller et farsbrød, kød rester kan skæres til biksemad)

grøntsagstærte (jeg kommer alt i hvad jeg lige har af rester) tærten smager skønt dagen efter, enten lunet lidt eller spist kold til en salat

supper (ikke så relevant nu måske) okseben kan købes til næsten ingen penge, og til vinter er der mange billige grøntsager som porre, hvidkål, løg og gulerod. lav en stor portion og frys ned til flere gange. kan serveres med en rest oksekød, lidt ekstra grøntsager og brød til.

jeg går virkelig meget op i kost og madspild, så her ryger næsten intet mad i skraldespanden. derfor kunne jeg nemt fortsætte med at skrive. men må hellere stoppe nu

Anmeld

8. august 2013

BellaCiinea

Little_me skriver:

Kyllinge "pizza" :

Hvor bunden består af en kyllingefilet, og så putter man de pizza ingredienser på man nu lyster dertil enten en lækker salat eller dampede bønner/broccoli/blomkål, eller hvad man nu har lyst til

Smager skide godt, og mætter rigtig godt

Anmeld

8. august 2013

Majeha

Mit råd er at tilsætte en masse "fylde" til maden.

Forleden lavede jeg kødsovs af 

½ kg hk. oksekød 

1 løg

en kæmpe bunke gulerødder

1 ds. majs

½ bk. skivet champignon

Evt. krydderier efter smag

Pasta el. ris til

Der var nok til 1 voksen og 2 appetitrige børn (4 og 1 år) i 3 dage for ca. 40,-

Anmeld

8. august 2013

tweety2060

Lone Jakobsen skriver:

kkuher går jeg meget efter tilbuds varer. køber dato nedsatte varer, som ryger direkte i fryseren. der udover bruger jeg meget årstidens grøntsager, da de klart er de billigste.... og mest af alt så køber jeg store partier, som fryses ned i små portioner.

her kommer lidt billige forslag fra mig:

fiske filet med nye kartofler (rester af fisk bruges til madpakke, kartoffel rester skæres til biksemad)

pasta med kødsauce og frisk grønt ( rester af pasta og grønt kan bruges i en pasta salat, kødsauce kan bruges til bla. pizza, eller pizza snegle)

koteletter med dampet grønt og ris (rester af ris og grønt kan bruges i en tærte eller et farsbrød, kød rester kan skæres til biksemad)

grøntsagstærte (jeg kommer alt i hvad jeg lige har af rester) tærten smager skønt dagen efter, enten lunet lidt eller spist kold til en salat

supper (ikke så relevant nu måske) okseben kan købes til næsten ingen penge, og til vinter er der mange billige grøntsager som porre, hvidkål, løg og gulerod. lav en stor portion og frys ned til flere gange. kan serveres med en rest oksekød, lidt ekstra grøntsager og brød til.

jeg går virkelig meget op i kost og madspild, så her ryger næsten intet mad i skraldespanden. derfor kunne jeg nemt fortsætte med at skrive. men må hellere stoppe nu

Har du en opskrift jvn okseben og suppe... Vil Gerne prøve men aner ikke hvordan....

Anmeld

9. august 2013

Little_me

B&J skriver:

hvad har i ca af kroner til aftensmad om dagen eller ugen

pt har vi ca 500-600 kr om ugen til alt....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.