Holbæktrunten skriver:
Han ejer ikke empati - endnu
Du og alle andre er til for ham - og det er sjovt og underholdende at se hvilke reaktioner han får på forskellig adfærd. Det er helt normalt.
Når Noah har været en bisse har vi længe praktiseret som straf at sætte ham 1 min i tremmesengen. Eksklusion er den værste straf, og efter 1 min spørger vi om han kan opføre sig ordentligt. Han siger som hovedregl ja første gang - og opfører sig derefter ordentligt
Jeg tror jeg i dit tilfælde ville tage en snak med dagplejen/vuggestuen omkring hvordan i sammen kan støtte op om at lære ham en mere acceptabel social adfærd både der og derhjemme 
lige præcis samme metode har vi også brugt til vores noah, faktisk siden han var 1,5 år gammel.
han får nogle voldsomme raserianfald engang imellem når han ikke får sin vilje, hans bh pædagog på stuen havde oplevet et af de såkaldte anfald, en dag jeg hentede ham i børnehaven, og det blev udløst fordi han ikke måtte tage en stol med hjem fra børnehaven.
pædagogen rådede os til at lave en tænkepause/ time out, hvor han simpelthen kommer væk for fællesskabet.
de bruger det i børnehaven og der er det meget effektivt. hvis han slår eller lign et andet barn, jamen så er det en tænkepause på enten en bænk på legepladsen eller på hans plads i garderoben, efter få min går han helt utomatisk over til det barn han har generet og siger undskyld og derefter hen til den voksne og spørger om det er ok han leger igen, han er sød nu.
herhjemme har vi ikke brugt at smie ham i seng eller på værelset fordi vi ikke vil gøre det til en grim ting, men i stedet bruger vi trappen. der kan han få sine 5-10 min for sig selv og få temperamentet lidt ned.
det virker rigtig godt.
da vi startede med tænkepauserne gik vi dos ud til ham efter et minut og tog en rolig snak med ham, selvom han ikke havde det bedste sprog så var og er stadig rigtig god til at lytte hvis han får tingene forklaret ordentligt
Anmeld